Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Off grid vinterel?  (läst 13451 gånger)

Landet

• Västerbotten
SV: Off grid vinterel?
« Svar #40 skrivet: 10 sep-20 kl 08:51 »
Jag ber att få anmäla avvikande åsikt.
Sedan 1994 har jag vattenvärmare-solfångare igång. Jag får allt varmvatten jag behöver 7-8 månader om året. Grannarna har moderna elektriska solfångare sedan några år.
När min ackumulatortank står genomvarm (2m³) skickar grannarna ut el på nätet som de får betalt för. De får också allt varmvatten de behöver, då elsolfångaren driver deras bergvärmepumpar.
Investeringen  är likvärdig.

Slutsats: Nyinstallera inte vattenvärmande solfångare.
Eller så nyinstallerar man solfångare som täcker ens behov. Inte särskilt dyrt.
+ installerar solceller så man kan sälja. Borde vara enkelt att räkna ut att man tjänar in en Kombi investering snabbare än det ena eller det andra.

Anders G.

• -
« Svar #41 skrivet: 10 sep-20 kl 10:17 »
Du förstår tydligen inte vad jag menade. Vattenvärmare är inte kostnadseffektivt längre.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #42 skrivet: 10 sep-20 kl 11:45 »
Det är bara om man fixar själv som det fortfarande är det. Men då kan det vara så att man blockerar bästa platsen för solceller.

Anders G.

• -
« Svar #43 skrivet: 10 sep-20 kl 12:30 »
....
+ installerar solceller så man kan sälja. Borde vara enkelt att räkna ut att man tjänar in en Kombi investering snabbare än det ena eller det andra.
Dubbla krånglet = dubbelt så dyrt.

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #44 skrivet: 10 sep-20 kl 12:41 »
Solfångare kan enbart användas för värme, solceller för allt möjligt. Den flexibiliteten borde också vara värd något.

Landet

• Västerbotten
« Svar #45 skrivet: 10 sep-20 kl 20:25 »
Dubbla krånglet = dubbelt så dyrt.
Trodde du hade koll på vad det kostar och hur mycket man får i netto vid försäljning.

Jesus Kristus Är Guds Ord

• Bohuslän
« Svar #46 skrivet: 10 sep-20 kl 22:46 »
kan tycka att det är svårt att veta hur nästa dag blir. att gå tillbaka ett par år och jämföra må se bra ut på papperet men de som går off-grid gör väl så inte sällan för att förbereda för en samhällskollaps, där vi kan räkna med att el-försörjningen, som vi har det idag, i samhället skiter sig.

Solfångare kan enbart användas för värme, solceller för allt möjligt. Den flexibiliteten borde också vara värd något.
men om det nu är enbart värme man är ute efter, borde väl effektiveteten vara en andel högre genom solfångarna?

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #47 skrivet: 11 sep-20 kl 00:12 »
Visst är solfångare effektivare på att ta hand om solenergin, och det går att bygga egna lösningar som är billigare än de olika köpevarianterna. Men skall du köpa något färdigt och få det installerat av hantverkare så är det smartare att satsa på solceller idag. Och på sommarhalvåret behöver man ju inte så mycket värme.

torbjorn

• Medelpad
« Svar #48 skrivet: 11 sep-20 kl 07:45 »
Det beror ju på vad man ska ha sin energi till också.  För den som gör av med mycket tappvarmvatten sommartid (t ex camping, vandrarhem, gårdsmejeri etc) så är solfångare självskrivna.  Likaså om man redan har ett vattenburet värmesystem och antingen har stort värmebehov vår och höst (t ex bostadshus i en blåsig och karg trakt, eller växthus som man vill stödvärma), eller om anläggningen ska byggas på en breddgrad där det finns icke försumbar solenergi att ta vara på även vintertid.

Landet

• Västerbotten
« Svar #49 skrivet: 12 sep-20 kl 16:38 »
Citera
(:)  Följdmodererat.

Jag har solfångare till min vedanläggning  och det krävs inget geni att förstå att det är effektivare (och billigare) än att ha solceller som ska ladda min tank via elpatron.
« Senast ändrad: 13 sep-20 kl 17:03 av torpjens »

torbjorn

• Medelpad
« Svar #50 skrivet: 13 sep-20 kl 09:32 »
Citera
(:)  Följdmoderering. /Torpjens

Lägg märke till denna tråds rubrik, den handlar om offgrid-lösningar. Dina lösningar förutsätter att man är ansluten till elnätet och har möjlighet att göra affärer med elenergi, dvs förutsättningar som inte ligger inom ramen för just denna tråd. Beskriv gärna solcells-, elhandels- och värmepumpslösningar i någon annan tråd där de passar in, men inte just här!
« Senast ändrad: 13 sep-20 kl 16:58 av torpjens »

torpjens

• Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
« Svar #51 skrivet: 13 sep-20 kl 17:04 »
 (:)  Städat.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Erik Forsman

• Hur svårt kan det vara?
    • Uppland
« Svar #52 skrivet: Igår kl. 18:58 »
Väcker upp ett gammalt spöke till tråd här, men satsar "in my mind" på Off Grid, problemet som jag ser det (har inte läst hela tråden...) är värmekabeln kring inkommande vattenledning från brunn.

Vår går på 300 w/h ) = 7,2 kWh per dygn, bara för vattenledningen. Det går naturligtvis att få ner mycket arbete och till viss inte helt obetydlig kostnad, men varför bry sig om det inte är grejen med att vara oberoende?

Det är svårt att ta sig ur, mot att börja från noll. Sedan en fråga om investering och ålder också, man orkar kanske inte slita och släpa på ålderns höst.

Sedan detta med andrahandsvärdet? Någon som har koll på vad ett fungerade off grid hus kostar, kan man försäkra det? Måste det inte vara billigare att köpa ett begagnat som är väl intrimmat än att bygga upp från grunden? Det är inte ofta man ser off-grid-hus ute till försäljning på bo-saiter? Någon som noterat ett objekt? Hur var det konfigurerat och vad ville de ha ut? Vad kan man leva med, men inte leva utan?

Själv strävar jag alltid efter en asketisk och minimalistisk livsföring (tänk munk) men så vill kanske inte alla leva?  Hur mycket är romantik, ideologi, ställt mot realism? Hur många här bor i ett året runt off grid och hur länge har man gjort det?

Många på olika saiter säger sig kunna klara det, och de har dragit ner i och så mycket på förbrukningen, men det där lilla sista att klippa snöret? Vad kostar det att man ångrar sig efteråt?

DIY-lösningar:
Bygg själv, köp inte.
Allt du själv åstadkommer är av bättre kvalitet till ett lägre pris!

Erik Forsman

• Uppland
« Svar #53 skrivet: Igår kl. 19:11 »
Här finns ett off grid hus till salu för bara 7 850 000 SEK https://svenskamaklarhuset.se/objekt/obj16111_2109243363-sikhall-156/
DIY-lösningar:
Bygg själv, köp inte.

Schwartz kalle

• -
« Svar #54 skrivet: Igår kl. 22:47 »

Själv strävar jag alltid efter en asketisk och minimalistisk livsföring (tänk munk) men så vill kanske inte alla leva?  Hur mycket är romantik, ideologi, ställt mot realism? Hur många här bor i ett året runt off grid och hur länge har man gjort det?

Den här stugan som jag är nu har alltid varit off-grid eftersom den är byggd innan elen drog. Och jag har bott här året runt i ca tre år av alla 9 åren som jag har ägt den men nu är det bara på en begränsad tid jag är här. Jag kan säga med facit i hand att det inte är roligt att bo off-grid I det har klimatet mellan november och mars eftersom all tiden går åt överlevnaden. Jag hade en mobil solcellsanläggning på en skottkärra som jag körde runt för att fånga de små soltimmarna men batteriet klarade knappast kylan och det blev urladdat nästan lika mycket som det blev laddade. Att hålla koll på det samtidigt som man såg till att elden inte slocknar hemma. Det är inte så långt till brunnen men känns ändå så långt på vintern. Det är alldeles för mycket jobb att bo off-grid på vintern. Det är värst när man kommer hem på arbetsdagar, tar flera timmar för att värma upp stugan igen. Hela off-grid tänkandet är roligt tills man klarar av första vintern, sedan blir det nästan en plåga.

Men att bygga ett sådant off-grid hus som är på annonsen kan vara helt annorlunda om man har miljoner liggandes! men ändå varför? Vindkraft borde vara ett mer säkert kort på det här klimatet om man ändå vill gå på ett mångmiljonbelopp.

Erik Forsman

• Uppland
« Svar #55 skrivet: Idag kl. 08:09 »
det inte är roligt att bo off-grid I det har klimatet mellan november och mars eftersom all tiden går åt överlevnaden. Jag hade en mobil solcellsanläggning på en skottkärra som jag körde runt för att fånga de små soltimmarna men batteriet klarade knappast kylan och det blev urladdat nästan lika mycket som det blev laddade.

Ha, ha... Roligt ;)
Precis vad jag tänker också. Det krävs investeringar, väl tilltagna sådana också. Energifrågan kan man tala  om hur länge som helst. Till slut blir allt en fråga om energi, och det är det ju också i strikt mening. Det är just vintern som är kruxet å andra sidan blir längtan till sommaren större så även njutningen när väl den inträffar. Då förstår man svensk folkets vurmande för midsommarafton. Ljuset och värmen återkommer.     
DIY-lösningar:
Bygg själv, köp inte.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #56 skrivet: Idag kl. 10:46 »
Man behöver inte gå så långt i investeringar för att få ett drägligt liv offgrid, men man kan inte få samma nivå som "två hål i väggen" med ett års avskrivning. Jag som envist gör allt själv kommer nog undan med ca 7 års avskrivning för att kunna klippa kabeln och ändå behålla den bekvämlighet jag har idag. Nöjer jag mig med en mindre sänkning i lyxen så är det 2-3 års avskrivning. Elen kostar för mig i dagsläget närmre 40 000 per år, så de båda alternativen stannar alltså på ca 100 000 eller 250 000 kronor. Långt ifrån 8 mille, men inte helt enkelt när man saknar överskottspengar.

Utan investering och med dagens el och dieselpriser kan jag klippa kabeln och köra reservkraften på diesel så jag får ut ca 40% av den el jag i dagsläget använder, och värme som då minskar mitt vedbehov. Inte precis drömmen om ett hållbart offgridboende, men det går.

Dela detta:

* Inloggade just nu

552 gäster, 5 användare (1 dolda)
Erik Forsman, Trollsmultron, Hans Hultén, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser