Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bilfunderingar  (läst 15206 gånger)

malarmaster

• Gäst
SV: Bilfunderingar
« Svar #120 skrivet: 23 aug-20 kl 19:34 »
men det är äldre bilar dvs minst 10 år som jag är intresserad av. Anledning är att jag inte vill binda kapital i något som varje år minskar i värde. tittar du på annonsmarknaden stämmer min bild. Äldre dieslar är billiga o svåra att bli av med.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #121 skrivet: 23 aug-20 kl 19:35 »
Visst är det tråkigt att mackar lägger ner, men det är inga problem att anpassa sig till om man kör på diesel (eller RME/HVO). Någon gång åker man ju förbi en mack och då tankar man upp dunkarna. Sedan det blev dyrare att ha diesel på farmartank än att tanka på mack har man ju ändå fått anpassa sig till det.

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #122 skrivet: 23 aug-20 kl 19:52 »
men det är äldre bilar dvs minst 10 år som jag är intresserad av. Anledning är att jag inte vill binda kapital i något som varje år minskar i värde. tittar du på annonsmarknaden stämmer min bild. Äldre dieslar är billiga o svåra att bli av med.
Jag har försökt få tag på någon gammal reservdelsbil VW/Audi 1,9TDI eller MB fyrcylindrig diesel runt år 2000 att ta motor och drivlina från till en volvo 240, men det finns inga till salu, speciellt inga billiga. Omöjligt att få tag på något vettigt.

malarmaster

• Gäst
« Svar #123 skrivet: 23 aug-20 kl 20:28 »
kan bero på att de bilarna är på väg till afrika. araberna dammsuger allt mellan 0-5000:-

ensamhet

• Lappland
« Svar #124 skrivet: 23 aug-20 kl 22:26 »
Jag har försökt få tag på någon gammal reservdelsbil VW/Audi 1,9TDI eller MB fyrcylindrig diesel runt år 2000 att ta motor och drivlina från till en volvo 240, men det finns inga till salu, speciellt inga billiga. Omöjligt att få tag på något vettigt.

Ska du köpa en 4 cylindrig Mercedes diesel -01?

torbjorn

• Medelpad
« Svar #125 skrivet: 23 aug-20 kl 23:14 »

Jag vet av en 4-cylindrig VW Passat diesel, årsmodell ca '00, som står dumpad vid en skogsväg. Åtminstone för någon månad sedan var den fortfarande komplett i motorrummet.

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #126 skrivet: 23 aug-20 kl 23:44 »
Jag vet av en 4-cylindrig VW Passat diesel, årsmodell ca '00, som står dumpad vid en skogsväg. Åtminstone för någon månad sedan var den fortfarande komplett i motorrummet.
Jag törs nog inte åka så långt för ett vrak som kan vara grisen i säcken  ;)
Ska du köpa en 4 cylindrig Mercedes diesel -01?
Sitter den i en bil? Jag vill helst plocka ur själv så jag får ordning på alla kablar. Kan vara ett helvete med startspärr och grejer på en såpass ny motor om man inte är med från början.

Landet

• Västerbotten
« Svar #127 skrivet: 24 aug-20 kl 07:51 »
Hur dockar du drivlinan från en vw/audi till en 240? Låter som en gigantisk operation.

ensamhet

• Lappland
« Svar #128 skrivet: 24 aug-20 kl 08:56 »
)Sitter den i en bil? Jag vill helst plocka ur själv så jag får ordning på alla kablar. Kan vara ett helvete med startspärr och grejer på en såpass ny motor om man inte är med från början.

Ja den sitter i en körbar bil, men när jag skulle flytta den i vintras, ville den inte starta med kasst batteri. Gick bara runt ett varv sakta sen la startmotorn av.
Håller på att röja lite nu och ska lyfta i ett bra batteri och se.
När jag använde bilen regelbundet för två år sen så kopplade Torbjörn upp dator på den och om jag minns rätt så var det nått med luftmassenånting, men det enda jag märkte var svårstartad utan motorvärmare när det var -20-30, men med motorvärmare starta den direkt och var inget problem om den bara stod några timmar, batteriet var dåligt redan då.

Felet på bilen är lite rost, dyr skatt och lite oljeläckage från automatlådan

Tänkte kanske behålla elhissar, framsäten och lite delar från AC, men om det blir affär så sätter jag in en annan stol så du kan köra den hem.
Jag kan leverera den till Borlänge eller byta mot nå annat körbart om vi möts på mitten nånstans och byter

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #129 skrivet: 24 aug-20 kl 10:13 »
Hur dockar du drivlinan från en vw/audi till en 240? Låter som en gigantisk operation.
Man kan köpa ett adapterkit:
https://www.smt.nu/volvo-240740940-passat-dieselturbodiesel.php
Det finns andra sätt att lösa det på också.

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #130 skrivet: 24 aug-20 kl 10:18 »
Ja den sitter i en körbar bil, men när jag skulle flytta den i vintras, ville den inte starta med kasst batteri. Gick bara runt ett varv sakta sen la startmotorn av.
Håller på att röja lite nu och ska lyfta i ett bra batteri och se.
När jag använde bilen regelbundet för två år sen så kopplade Torbjörn upp dator på den och om jag minns rätt så var det nått med luftmassenånting, men det enda jag märkte var svårstartad utan motorvärmare när det var -20-30, men med motorvärmare starta den direkt och var inget problem om den bara stod några timmar, batteriet var dåligt redan då.

Felet på bilen är lite rost, dyr skatt och lite oljeläckage från automatlådan

Tänkte kanske behålla elhissar, framsäten och lite delar från AC, men om det blir affär så sätter jag in en annan stol så du kan köra den hem.
Jag kan leverera den till Borlänge eller byta mot nå annat körbart om vi möts på mitten nånstans och byter
Synd det är automatlåda. Jag får fundera lite på det, klart man kan köpa en manuell låda med svänghjul och grejer någon annanstans men jag vet inte hur integrerad växellådan är dem motorsstyrningen.

Landet

• Västerbotten
« Svar #131 skrivet: 24 aug-20 kl 10:57 »
Man kan köpa ett adapterkit:
https://www.smt.nu/volvo-240740940-passat-dieselturbodiesel.php
Det finns andra sätt att lösa det på också.
Jo motorn är jag med på. När du skrev motor och drivlina tolkade jag det som drivlina=växellåda. Men då är jag med [emoji106]

ensamhet

• Lappland
« Svar #132 skrivet: 24 aug-20 kl 11:15 »
Synd det är automatlåda. Jag får fundera lite på det, klart man kan köpa en manuell låda med svänghjul och grejer någon annanstans men jag vet inte hur integrerad växellådan är dem motorsstyrningen.

Tror inte det är så rörigt. Manuell 6 växlad från dessa har jag hört flera montera i äldre bilar utan elektronik och det ska passa direkt på motorn.
Är du duktig på elektronik, så du kan få en sån här motor och funka i en annan bil?

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #133 skrivet: 24 aug-20 kl 11:22 »
Tror inte det är så rörigt. Manuell 6 växlad från dessa har jag hört flera montera i äldre bilar utan elektronik och det ska passa direkt på motorn.
Är du duktig på elektronik, så du kan få en sån här motor och funka i en annan bil?
Jo, hoppas jag skall kunna köra den i en annan bil.

alternaiv

• Småland
    • Tvåleriet
« Svar #134 skrivet: 29 aug-20 kl 21:02 »
Kör så långt varje gång att motorn hinner bli ordentligt varm (alltså tempmätaren gått upp till normalt läge och termostaten har öppnat, dvs övre kylarslangen har blivit varm). Kanske var tredje eller var femte gång bör du köra dubbelt så långt, så att även motoroljan hålls varm så länge att kondensvatten, nersköljt bränsle från kallstart mm hinner avdunsta.
Gör några kraftiga inbromsningar under körningen, så att rost får nötas bort från bromsskivorna. Någon av de kraftiga inbromsningarna bör göras med enbart handbromsen.

Och hur ofta?  VId blötväder bör man köra oftare - gärna en gång i veckan. När det är ständigt torrt väder och i synnerhet mitt i högsommaren då det knappt ens blir daggfuktigt på natten, så gör det inget om den blir stående över en månad.  När det är stabilt vinterväder med flera minusgrader dygnet runt, så kan man också vänta längre mellan körningarna.

Mät batterispänningen då och då, och sätt batteriet på laddning emellanåt om de korta provkörningarna inte verkar räcka för att hålla det laddat.
Och hur långt är för att den ska bli ordentligt varm, räcker det med 1400 meter?
Tvättvålsmakare och importör av indiska tvättnötter.
www.tvaleriet.se

torbjorn

• Medelpad
« Svar #135 skrivet: 29 aug-20 kl 21:17 »
Och hur långt är för att den ska bli ordentligt varm, räcker det med 1400 meter?

Räkna med 5 km för att få kylvattnet varmt, minst dubbla den sträckan för att få även motoroljan varm. Det tar längre sträcka om du har värme igång i kupén än annars, och längre ju kallare det är ute.  Kortare tid om du har kört motorvärmare några timmar innan start. Håll koll på tempmätaren och, som sagt, stanna till och känn på övre kylarslangen om du inte litar på tempmätaren.  Vissa bilar har ju en "lömsk" tempmätare med ett stort dödband, som går upp till normalläge redan vid 40-50 °C och sedan står kvar där till en bit över 100 °C innan den går vidare uppåt. Volvo började t ex använda tempmätare som beter sig på det sättet redan 1987 , VW började ca 1995. På VW och andra VAG-märken går det dock att via diagnosdator slå på eller av den där funktionen, och den verkar inte vara påslagen från fabrik på alla exemplar.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #136 skrivet: 30 aug-20 kl 10:07 »
Citera
  Vissa bilar har ju en "lömsk" tempmätare med ett stort dödband, som går upp till normalläge redan vid 40-50 °C och sedan står kvar där till en bit över 100 °C innan den går vidare uppåt. Volvo började t ex använda tempmätare som beter sig på det sättet redan 1987 , VW började ca 1995.

Tack för informationen, jag har länge förundrats över hur exakta termostaterna blivit. Och så var det bara fusk...

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #137 skrivet: 30 aug-20 kl 10:10 »
En del nyare bilar har inte ens tempmätare, för att man inte vill oroa folk  :P

ensamhet

• Lappland
« Svar #138 skrivet: 30 aug-20 kl 14:07 »
Tack för informationen, jag har länge förundrats över hur exakta termostaterna blivit. Och så var det bara fusk...
Äldre bilar med mekanisk mätare är pålitligare.

torbjorn

• Medelpad
« Svar #139 skrivet: 30 aug-20 kl 21:52 »
Jag törs nog inte åka så långt för ett vrak som kan vara grisen i säcken  ;)Sitter den i en bil? Jag vill helst plocka ur själv så jag får ordning på alla kablar. Kan vara ett helvete med startspärr och grejer på en såpass ny motor om man inte är med från början.

Jag tittade till Passatvraket idag, och det står fortfarande kvar orört.  Vi har ju en forummedlem, JohnA, som har skaffat sig viss erfarenhet av att operera ut VAG-motorer av den där generationen och få dem att fungera i andra sammanhang.

Dela detta:

* Inloggade just nu

558 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser