Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Drickafärg  (läst 3069 gånger)

chicketiwowow

• Dalsland
Drickafärg
« skrivet: 25 jun-20 kl 21:53 »
Jag vill måla två sängstommar i obehandlad furu. Jag har tänkt brunbets gärna med gamla metoder. Jag har en hundra år gammal vagga som enligt moster ska vara målad med "drickafärg", färg baserad på svagdricka.

Någon som vet hur man gör eller som har tips om någon annan metod?

Har googlat men hittar varken någon guide eller någon bok som verkar innehålla detta.

Det jag lyckats hitta på nätet är att svagdrickan används som bindemedel och att något pigment ska tillföras, vet inte vad. Det verkar även som att man ska förbehandla med något. På vaggan är det något tunt putsliknande under färgen som börjat falla av delvis. Det verkar även på nätet som att man ska efterbehandla med något som har funktion liknande lack.

Jesus Kristus Är Guds Ord

• Bohuslän
SV: Drickafärg
« Svar #1 skrivet: 25 jun-20 kl 22:12 »
aldrig hört men har du testat shellack? det är en metod som sägs ha använts i tusentals år. tror det är främst i indien som de skrapar av lusbajset på träd och produkten som är i flingor blandar man med lite t-sprit och bara kleta massa lager. tror jag kom upp över 10 lager en gång och resultatet blev typ godisliknande grejj. mattar lite med tiden men det är lätt att kleta på ett lager till. även repor lagas lätt.

har gjort ett lyckat test med att blanda i sån färg som är i skrivarpatroner och sen kladdat dessutom. använde "rött"/rosa och det blev lite plastigt men blank yta!

https://www.google.com/search?q=shellac+furniture&tbm=isch&chips=q:shellac+furniture,g_1:before+and+after:rL-JbGAiVWw%3D

btw så sägs det lackas på detta på äpplena vi kan köpa i mataffären och att det är därför de ibland kan se s å fina ut på utsidan men vara rötna inuti..
« Senast ändrad: 25 jun-20 kl 22:26 av Jesus Kristus Är Guds Ord »

malarmaster

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 25 jun-20 kl 23:16 »
det du menar kallas drickamålning eller ådringsmålning. utförs oftast med avslaget öl eller svagdricka. det går också att använda mjölk eller filmjölk. detta blandas med ett pigment i pulverform och vitsen är att efterlikna träådring. det finns böcker på biblioteket av bl.a Lena Nessle och instruktionsfilmer på youtube. du kan söka på ådringsmålning eller imitationsmålning. Ytan som skall målas måste vara grundad så inte träet suger.Kulören på grundfärgen varierar också på vilket träslag som skall imiteras.mahogny har t.ex en rosa grundfärg,valnöt svagt gul o ek grågul. Pigmenten varierar också beroende på vad som skall målas.
målningen utförs med tunna penslar och en fördrivare av grävlingshår. det är absolut inget enkelt att göra då en riktig imitationsmålning kräver lång träning för att bli trovärdig. målningen med drickalasyren tål inte vatten så därför brukar man lacka med en oljebaserad lack eller linoljelack för att skydda ytan. alla möbler o snickerier invändigt var oftast målade på detta vis från 1600-tal o fram till ungefär första halvan av 1900-talet. sedan blev det omodernt och vanliga täckande färger blev dominerande på inredningar. Din möbel är troligen målad för att efterlikna valnöt eller mahogny,två av de vanligaste träslagen som man målade.Möbeln är säkert gjord i furu men förr hade man inte bart furu i inredningen då det sågs som ett fattigdomsbevis .Därför ådringsmålades detta och utfördes oftast av någon kunnig målare(ibland var denne också rotesoldat). Möbler förr gjordes av bysnickare eller på gården och transporterades sedan till målaren. Det finns många exempel på bygder som hade egna stilar inom måleriet t.ex dalarna med sina praktfulla skåp o klockor . Själv har jag hållt på med imitationsmålning (konsten att måla valfri yta så den liknar marmor eller trä) i över trettio år och håller normalt kurser i detta. Dock inte i år då corona slagit sönder i stort all verksamhet.

Sjaunja

• -
« Svar #3 skrivet: 26 jun-20 kl 00:10 »
Julmust funkar fint också! Skulle måla en 60-tals köksinredning åt en bekant. Den skulle se ut som köksdörren, som hade originalmålningen kvar (gammal västerbottensgård). Gjorde test med olika bindemedel men först när jag testade en slätt från julmustflaskan jag just drack så blev det klockrent likt😊

malarmaster

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 26 jun-20 kl 08:25 »
Kaffe är också ett bra bindemedel. har jag provat på min marmorerade hall och det ser fortfarande bra ut efter 30 år.

Sjaunja

• -
« Svar #5 skrivet: 26 jun-20 kl 09:14 »
Jo. Vad tror du om detta: Har en träköksbänk jag för länge sedan behandlat med Osmo vaxolja. Dags att slipa och fräscha upp nu. En äggoljetempera utan pigment, bara för ytan, vad tror du?

malarmaster

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 26 jun-20 kl 09:59 »
funkar. det blir en slitstark lack av den behandlingen. se bara till så att vaxoljan är borta då du annars kan få häftproblem.

Sjaunja

• -
« Svar #7 skrivet: 26 jun-20 kl 10:17 »
👍🏼 Har ju använt äggoljetempera till annat men tyckte det var konstigt att man aldrig hört nåt om att använda den för att få en bra genomskinlig yta på arbetsbänk. Ytan blir ju outslitlig.

chicketiwowow

• Dalsland
« Svar #8 skrivet: 26 jun-20 kl 10:39 »
malarmaster: Tack så mycket! Väldigt bra och intressant! Ska söka vidare med dessa benämningar och kolla upp boken.

Sjaunja och malarmaster: När ni säger kaffe och julmust, menar ni att man bara stryker på det och sen är det klart, eller behövs det förbehandling, pigmentpulver och efterbehandling?

malarmaster

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 26 jun-20 kl 12:21 »
julmust vet jag inget om men kaffet funkar som bindemedel och blandas med ett pulverpigment. det måste efterbehandlas med oljelack då det inte tål vatten. förbehandling är en grundfärg.
Böcker som bör finnas på biblioteket. Lena Nessle: måla som förr
                                                           Lena Nessle: Så målar jag möbler
                                                           Pontus Tunander: dekorativ målning

bok som är outstanding men svårskaffad : Pierre Finkelstein :the art of Faux
Denna bok är skriven av förmodligen den nu  skickligaste amerikanske dekorativmålaren,på engelska med ett makalöst bildmaterial. min köptes i USA men bör finnas på nätet.

PS. kaffet var mer ett experiment,jag brukar köra filmjölk annars då det inte rinner som öl eller mjölk. DS.
« Senast ändrad: 26 jun-20 kl 13:05 av malarmaster »

ärt

• Halland
    • www.lillanabben.se
« Svar #10 skrivet: 26 jun-20 kl 22:19 »
 Dricka målning, pilsnermåleri eller vad man nu kallar det för är väldigt kul att jobba med. Det behöver ju inte bli en imitation av trä el marmor. Det är bara att spinna loss o blir man inte nöjd med resultatet så kan man bara torka bort o göra om tills dess man förseglat ytan med en ej vattenburen lack. Fingrar, trasor, fötter kan man använda som penslar o göra upprepande mönster med.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

Dela detta:

* Inloggade just nu

457 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser