Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur långt rymmer geten?  (läst 3348 gånger)

Kråknäbban

• Vi tar livet som det kommer..
    • Kråknäbban
Hur långt rymmer geten?
« skrivet: 26 maj-07 kl 21:14 »
Själv har jag inte fått uppleva det, men det kan ju bli en erfarenhet för många att veta vad som väntas när någon tagit sig över/genom stängslet.
Vad är rekordet, fortfarande borta eller..
Sörj inte över en missad chans, du får snart chansen att missa en ny..

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
Re:Hur långt rymmer geten?
« Svar #1 skrivet: 26 maj-07 kl 23:32 »
Mina getter rymmer inte, de går lösa på gården och har all frihet de kan tänka sig. Trots detta är de helst i ladugården eller går kanske 20-30 meter från ladugården.
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

Balbina

• -
« Svar #2 skrivet: 27 maj-07 kl 00:02 »
Getter försvinne inte. Vet de var de har skydd och mat så kommer de inte alls att gå långt hemifrån. Mina går max 100 m från stallet..

Kråknäbban

• Vi tar livet som det kommer..
    • Kråknäbban
« Svar #3 skrivet: 27 maj-07 kl 00:12 »
Getter försvinne inte. Vet de var de har skydd och mat så kommer de inte alls att gå långt hemifrån. Mina går max 100 m från stallet..
Vad ska vi då med stängsel till :)
Sörj inte över en missad chans, du får snart chansen att missa en ny..

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #4 skrivet: 27 maj-07 kl 00:17 »
En nyanskaffad get kan förvirra sig långt. Men håller man dom i boxen några dagar och ökar friheten succesivt, så drar dom ingenstans sen. *peppar peppar* Mina håller sig inom syn och hörhåll. Trygghet och mat är bästa stängslet.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #5 skrivet: 27 maj-07 kl 00:23 »

Bra när man får besök av fegisar eller folk med blank lack på bilen. När man inte kan ha tillsyn. Eller om någon nyss killat och behöver mindre frihet i några dagar. Getter gömmer sina ungar som rådjuren och ens egna nerver mår bättre av att veta vart man har dom, tills dom skuttar säkert och snabbt som enbart killingar kan.

Balbina

• -
« Svar #6 skrivet: 27 maj-07 kl 09:32 »

Av många anledningar:
skydda bilarna (sambon skulle döda mig om en av salubilarna får klövmärken i huven  :o)
skydda barnen mot bockarna
skydda alla mina gamla perenner och prydnadsbuskar, framörallt mina fina rosor som verkar som verkar vara en stor favorit
alla uppskattar inte att mötas av 14 getter som kommer kutande när någon kliver ur bilen...
hyresvärden blir galen om de springer runt bland hans grödor
skydda getterna så de inte blir nermejade av tjurarna som går precis bakom huset

som du ser MÅNGA anledningar till att använda stängsel, så jag håller mina innanför stängslena.

Lena A

« Svar #7 skrivet: 27 maj-07 kl 11:07 »
För mina framtida getter passar det utmärkt att ha dem lösa på gården (frånsett tillgång till stallbox inomhus naturligtvis  :)). Hur vanligt är det egentligen att de hoppar upp på bilar?  :-\ Jag kan se att det kan vara ett problem.
« Senast ändrad: 27 maj-07 kl 11:08 av Lena A »

Balbina

• -
« Svar #8 skrivet: 27 maj-07 kl 23:20 »
För mina framtida getter passar det utmärkt att ha dem lösa på gården (frånsett tillgång till stallbox inomhus naturligtvis  :)). Hur vanligt är det egentligen att de hoppar upp på bilar?  :-\ Jag kan se att det kan vara ett problem.

Vet inte hur vanligt det är men min dvärgbock tog efter katterna så nu ser han bilarna som en kanonbra utsiktsplats  :-\.
De gillar ju att hoppa upp på allt som är högt. Och att det blir halkigt under deras klövar bekymrar dem inte det minsta.

Brännbols ompla.

• Uppland
    • Ullis Blogg
« Svar #9 skrivet: 28 maj-07 kl 16:44 »
Jag hittade en get en gång och vi annonserade och satte upp lappar ÖVERALLT inom en radie av 2mil från det stället hon hittades på. Men det fanns ingen som saknade sin get...

Efter lite koll genom bönder så skulle det ha funnits en getuppfödare som inte längre klarade av sina djur och fick hjälp av sina grannar att få bort dom. Några bönder tror att det var då som Juvel, som jag döpte henne till, rymde. Hon hade setts i skogen av jägare i över 3månader...

Tyvärr finns hon inte kvar i livet nu då hon var mkt aggresiv! Kanske blev hon illa behandlad i sitt förra hem och det var därför hon inte gick hem igen...

Mina getter har aldrig stuckit från gården inte ens tillbaka till sitt förra hem 1km bort...
Om dom kommer ut från sin inhägnad så går dom först och kollar om det är öppet till foderrummet sen springer dom till våra nyplanterade äppelträd ( >:( ), rabatterna och sist så går dom en liten runda in i skogen   :)  
Delar gård med mina hundar, katter, höns, kaniner, dotter och sambo :)
(dobermann, huskatt, holländsk dvärg, sachsegold, hermelin, dvärgvädur)

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
« Svar #10 skrivet: 28 maj-07 kl 20:12 »
En ensam get och i än högre grad en bock som är ensam, utan andra djur och utan egen flock kommer nog att gå tills den träffar på getter eller får, möjligen kan även en häst få duga om den vill ha sällskap. Getter är mer beroende av en flock än vi vanligen tror, om ägaren finns på gården i princip hela dagarna så finns flocken där ägaren är och geten kan bli desperat om hon lämnas ensam utan ett skyddande stängsel eller hus.
Stängsel har mina getter främst för de elaka jakthundarna och rävarna då getterna killat.
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Rosten

• Närke
« Svar #11 skrivet: 28 maj-07 kl 21:52 »
En bilskrot i närheten av mig köpte ett antal getter för att hålla rent på gräs och nässlor. Det blev ingen större hitt. ;D
Dom klättrade på alla bilarna. Verkade vara en favoritsysselsättning.
Dom hoppade från bil till bil.

Dom försvann i alla fall från skroten.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #12 skrivet: 30 maj-07 kl 13:00 »
Hur vanligt är det egentligen att de hoppar upp på bilar?  :-\ Jag kan se att det kan vara ett problem.
Det får betraktas som ganska onormalt att inte göra det.  Allt som erbjuder en bra utkiksplats.

Red:  "Ett bra bete är bästa stängslet."  Gammal bondevisdom.  Men att ge getter vad de behöver innanför stängslet kan vara knepigt:  Som Torptomten nämner, så kan de gå iväg efter exempelvis en partner.  Men för det mesta rymmer de inte till skogs, utan till folk!  Och om grannen har en fin trädgård...   :o
« Senast ändrad: 30 maj-07 kl 13:07 av Trollmor »
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
« Svar #13 skrivet: 31 maj-07 kl 17:53 »
Eller skogsägaren bredvid en ung tallplantering! Mumms fär geten! ;D  ( Och en tid av bröd och vatten samt kroppsarbete till träden är ersatta och ny pantor finns i jorden! :( )
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #14 skrivet: 31 maj-07 kl 19:35 »
Ja, eller svärmors fasters gamla äppelträd.  Eller ...
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Dela detta:

* Inloggade just nu

373 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser