Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tackan åt upp nappen!!??  (läst 1964 gånger)

maunen

• Skåne
Tackan åt upp nappen!!??
« skrivet: 26 maj-07 kl 19:22 »
Min tacka tuggade i sig nappflaskenappen, behöver jag vara orolig eller kommer den ut andra hållet? Den smakade tydligen gott  ::) trodde hon skulle spotta ut den, när hon märkte att den inte var så tuggbar, men nä nä!

ledup

Re:Tackan åt upp nappen!!??
« Svar #1 skrivet: 26 maj-07 kl 19:24 »
Tror inte att den kommer ut, den borde väll fastna i nätmagen?

maunen

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 27 maj-07 kl 14:01 »
Tror!!!??? Är det ingen som vet? Har aldrig någon annan varit med om att de stoppat i sig något olämpligt? Vad händer om den fastnar i nätmagen då? Dör tackan? Måste jag operera alternativt slakta?

maunen

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 27 maj-07 kl 14:18 »
Tittade i Sjödins bok om hur fodret går genom magarna. Där står att de fina partiklarna går genom nätmagen medan de grövre samlas på ytan i våmmen för att idisslas. Som jag förstår det då, borde nappen inte komma längre än till våmen, såvida hon inte har tuggat sönder den såpass (Men tror det är svårt, försökte själv bita ett större hål i nappen, men var tvungen att först skära lite i den). Kommentarer? Är jag helt ute och reser?

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #4 skrivet: 27 maj-07 kl 19:20 »
tyvärr så brukar tex bal snören, plast osv stanna i våmmen eller nät mangen skulle jag tro......

har man otur blir djuren sjukt Ofta magrar de av och man blir tvungen att slakta dem. På slakterierna hittar de ofta mycket i magarna på djuren.
tyvärr ganska vanligt på kor... att de äter tex snären , ensilage plast osv...

Och spik o tråd bitar äter ofta kor och får "vasst" .. då kan man lägga i en magnet i magen på dem... annars händer de att det vassa föremålet vandrar och kan punktera viktiga organ..

Ofta är ju får mer kräsna o äter inte vad som helst...
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #5 skrivet: 30 maj-07 kl 15:28 »
Oroa Dig inte förrän Du ser några symptom i alla fall!  Utgångshålet i våmmen är ganska litet, så innan den kommer vidare borde hon få upp den för idissling.  Jag tippar att hon trots den obefintliga god-smaken tuggar tills hon tycker den är finfördelad nog med sin avbitartång/knivsamling bak i munnen, och att den sen kommer ut i småbitar den naturliga vägen.  Så små bitar att Du inte har en sportslig att få syn på dem.

Så skedde åtminstone med de stundom rätt stora mängder plast som mina getter tuggade i sig, innan jag lärde mig hur jag skulle få dem att låta bli.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

maunen

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 31 maj-07 kl 00:39 »
Ja, än har jag inte sett några symptom, hon mår bra. Hoppas den kommer ut finfördelad.

Trollmor

• -
« Svar #7 skrivet: 31 maj-07 kl 20:11 »
Berätta hur det går!  Vi vill ju lära oss något här på forumet!

gutetackan

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 07 jun-07 kl 17:23 »
Vi har haft en tacka som åt upp nappen på flaskan när jag vände ryggen till, trodde väl aldrig att den skulle smaka gott! Höll koll på tackan under flera dagar men såg inget ovanligt. Tackan levde efter detta i flera år och blev senare avlivat pga ålder.

maunen

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 07 jun-07 kl 23:06 »
Ja, än så länge ser jag inget konstigt, hon verkar fungera som de andra. Hon har inte lagt på hullet efter förlossningen, som de andra har, men hon verkar mata de flesta av mina 9 lamm  :P . Samttidigt är hon den sista som har lammat, dessutom förstagångs lammare.

Trollmor

• -
« Svar #10 skrivet: 08 jun-07 kl 01:16 »
Jaha, bara ingen har mastit så är väl allt bra, då.  Det är tydligen på modet bland tackor att käka napp.  De pratar väl om det på sina nätsidor, sinsemellan ...  ;D  Vilka märken som är godast och så ...   :-[

maunen

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 11 jul-07 kl 00:24 »
Mockade ut bädden hos fåren igår och hittade en styck dinapp (rena rama turen)  ::) !!!!! Där var några hål på den men den såg ganska hel ut, tror att hon kanske har spottat ut den vid idissling för jag såg att hon svalde den då när hon stal den för mig.
Blev lite orolig för hon har magrat lite, men hon har haft 2 lamm att föda (+ alla andra som har sugit på henne) också samtidigt är hon förstagångslammare, tycker det verkar som om de har svårare att hålla hullet vid lamning. Avvaktar för bedömning och matar henne extra tills jag har tagit bort lammen åtminstone. Hade samma problem med en annan förstagångslammare tidigare i vintras.

Dela detta:

* Inloggade just nu

724 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser