Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Staket på bergmark  (läst 7142 gånger)

SannaSusanna

• Gäst
Staket på bergmark
« skrivet: 26 maj-07 kl 15:33 »
Hur beter man sig förslagsvis om man sätta staket runt en trädgård där berget ovanbrutet går i dagern? Glad för förslag! SannaSusanna

anette i bugared

• -
Re:Staket på bergmark
« Svar #1 skrivet: 26 maj-07 kl 16:43 »
Borra ner järndubb i berget och sätt dem med expanderbruk.
Sen kan du sätta trä eller metallstolpe på dubben.

Inte helt lätt m.a.o.

Såvida det inte är bara för att stängsla ut djur. Då kan du borra mindre hål i berget och slå ner glasfiberstolpar/pinnar, såna man använder till elstängsel, och sätta eltråd .

Lycka till :).
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

trädman

« Svar #2 skrivet: 26 maj-07 kl 23:11 »
Det finns fästjärn som har ett spår och en kil i den ände som ska ner i berget och några skruvhål i den andra platta änden som man använder för att skruva fast stolpen. Det är bara att borra ett lagom djupt hål i berget, slå ner järnet  så att kilen fixerar det och skruva fast stolpen med exv fransk träskruv. Det kan behövas fler än ett järn per stolpe beroende på hur stort och stadigt staketet ska bli. Järnen används av elnätsbyggare med flera och finns att köpa på exv onninen, ahlsell mfl. Borrmaskin och borr kan man hyra på exv Cat Cramo.

SannaSusanna

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 27 maj-07 kl 09:17 »
Tack för hjälpen, medmänniskor, jag förstår precis. Då är det bara att sätta igång och borra då...puh.... Vilken himla bra sida förresten...att kunna be om hjälp och så får man det hur enkelt som helst, det gör livet mycket härligt i ett enda slag. Gott!

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #4 skrivet: 27 maj-07 kl 16:45 »
Grannen borrade hål och stack ner stolpskor (heter det så?), såna u-järn med en pinne i änden, man brukar gjuta fast sådana när man ska bygga altan och liknande. Sen satte han fast en stolpe som han skruvade fast med hjälp av stolpskon.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Dela detta:

* Inloggade just nu

600 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser