Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Brädfodra stockväggar utvändigt  (läst 2616 gånger)

drake3

• självhushållning, hantverk,djur å rock n roll
    • Värmland
Brädfodra stockväggar utvändigt
« skrivet: 11 maj-20 kl 12:48 »
Jag ska lägga panel utvändigt. När jag ser panelen nu så det den väldigt ojämn ut.
Hur gör jag? Måste jag typ skimsa med små träbitar för att få det jämt?  Svårt att förklara 🙈🤔. Jag menar reglarna som jag ska sätta panelen mot.
Snälla flickor kommer till himmlen,
vi andra kommer hur långt som helst

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Brädfodra stockväggar utvändigt
« Svar #1 skrivet: 11 maj-20 kl 14:15 »
Du tänker helt rätt.
Sätt upp ett snöre som bestämmer hur mycket det behöver chimsas och sedan gör du det innan du lägger dit regel som du fäster panelen i .
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

drake3

• Värmland
« Svar #2 skrivet: 12 maj-20 kl 09:00 »
Tack för svar Skogsvilde🌹🌹🌹.

Hur skulle du gjort med isolering?
De flesta jag läst om isolerar INTE 5cm(som en del rekomenderar). Det är ju timmerstomme.

Förr var ju ofta någon hemma och eldade hela dagarna så kåken hålldes varm.....men nu mer har vi ju stugan varm med andra källor, så det kan ju inte varit en orsak att inte isolera. Stockvägg är ju tjock.

Rassemouse

• -
« Svar #3 skrivet: 12 maj-20 kl 09:24 »
Risken om du isolerar är att daggpunkten flyttas och du får fukt i timmerstocken.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #4 skrivet: 12 maj-20 kl 10:02 »
Jag skulle dreva och hänga dit diffusionsöppen vindpapp, redan detta är i överkant.
Tack för svar Skogsvilde[emoji257][emoji257][emoji257].

Hur skulle du gjort med isolering?
De flesta jag läst om isolerar INTE 5cm(som en del rekomenderar). Det är ju timmerstomme.

Förr var ju ofta någon hemma och eldade hela dagarna så kåken hålldes varm.....men nu mer har vi ju stugan varm med andra källor, så det kan ju inte varit en orsak att inte isolera. Stockvägg är ju tjock.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

drake3

• Värmland
« Svar #5 skrivet: 12 maj-20 kl 10:05 »
Min tanke var endast vindpapp🙈🙈

malarmaster

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 12 maj-20 kl 11:07 »
vindpapp är absolut nödvändig. Själv avstod jag att tilläggsisolera mitt timmerhus trots att alla sa det var nödvändigt men faktum är att värme sticker uppåt och endast en mindre del går ut genom väggarna.Däremot satsa på golv o vindbjälklag.  Om du väljer tilläggsisolering satsa på cellulosa eller liknande material som uppför sig som trä. mineral/stenull är no no på timmerhus då de kan orsaka röta.

drake3

• Värmland
« Svar #7 skrivet: 12 maj-20 kl 11:28 »
Jo golven måste på något vis isoleras. Nu finns endast lådor med jord och jag vill gärna ha varmare golv än så. Sen har något gett vika under huset, för i hallen sviktar det. Hoppas inte det är något större🙈🙈🙈

Dela detta:

* Inloggade just nu

766 gäster, 4 användare
Bokohammare, Biofilo, jörgen66, beekeepern

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser