Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  RÄVBESÖK!!  (läst 1922 gånger)

PycklingMamma

• Simma inte motströms, åk motorbåt!!!
    • Småland
RÄVBESÖK!!
« skrivet: 26 maj-07 kl 00:27 »
Blev av med alla mina legbar idag!! Mina Dvärgsilke, auracanatuppen å isbaren fick också sätta livet till :'(!! Hände EXACT samma sak förra året, bara att räven var 4 dagar tidigare i år >:( 11 stycken mindre förra året, och i år blev det 13 stycken!! Hittade legbartuppen å en höna, sen är det bara fjäderhögar!!

Nu är det rävfällan å bössan som åker fram!!
Se upp Mickel, för nu kommer jag!!!!!
Det var en gång två älgar som va ute å flög, då sa den ena älgen till den andra:

- Du har en bulle i ögat!!!  Den andra svarar:  - VA? Jag hör inte vad du säger för ja har en bulle i ögat!!!

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
Re:RÄVBESÖK!!
« Svar #1 skrivet: 26 maj-07 kl 02:32 »
Blev av med alla mina legbar idag!! Mina Dvärgsilke, auracanatuppen å isbaren fick också sätta livet till :'(!! Hände EXACT samma sak förra året, bara att räven var 4 dagar tidigare i år >:( 11 stycken mindre förra året, och i år blev det 13 stycken!! Hittade legbartuppen å en höna, sen är det bara fjäderhögar!!

Nu är det rävfällan å bössan som åker fram!!
Se upp Mickel, för nu kommer jag!!!!!
Ja sånt är trist.
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

anette i bugared

• -
« Svar #2 skrivet: 26 maj-07 kl 08:53 »
Det tråkiga är att Mickel tar ALLT han kommer över >:(.

Stackars dig och stackars dina hönor.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Lena A

« Svar #3 skrivet: 26 maj-07 kl 09:46 »
Ja, sådant här är jättetråkigt!  :'(

Det hände mig också för ett par veckor sedan. Jag fick rådet här på forumet att sätta på en radio. Nu när hönorna är ute ensamma, sätter jag på radion och hoppas att räven ska tro att det är folk i närheten...  Hittills har det fungerat, men hönorna har inte varit ute ensamma några längre stunder än.

Det är värt ett försök med radio. Flera på forumet vittnar om att det har fungerat att hålla borta rovdjur för dem. Det är ju lätt att ha en radio på och hjälper det är det ett lätt sätt att åtgärda problemet.

Lycka till!

PycklingMamma

• Simma inte motströms, åk motorbåt!!!
    • Småland
« Svar #4 skrivet: 26 maj-07 kl 10:36 »
Det är värt ett försök med radio. Flera på forumet vittnar om att det har fungerat att hålla borta rovdjur för dem. Det är ju lätt att ha en radio på och hjälper det är det ett lätt sätt att åtgärda problemet

Ska testa med radion! Ska den sitta inne i hönshuset då?? Eller ska man hänga den utanför på väggen?
Ja de e ju aldrig kul när di små älsklingarna får sätta livet till!
men det är ju inte bara mej det händer, och min gubbe tycker att jag borde lärt mej vid det här laget. Fick en moralpredikan igår! Å visst BORDE jag ha lärt mej, men de ser så lissna ut när de får vara instängda i rastgården fastän den är stor å frodig!! Har ju bara 16 stycken kvar nu men i eftermiddag blir det påfyllning med några grönvärpare ;D Får sätta igång projekt´elstängsel`

Tack för alla inlägg!!
Mvh PM

Det var en gång två älgar som va ute å flög, då sa den ena älgen till den andra:

- Du har en bulle i ögat!!!  Den andra svarar:  - VA? Jag hör inte vad du säger för ja har en bulle i ögat!!!

Lena A

« Svar #5 skrivet: 26 maj-07 kl 11:11 »
Jag har radion inne i hönshuset (skydd mot väder och vind) och maken installerade en liten högtalare som vetter ut mot gården.

Annars kanske det räcker med radion på inne i hönshuset om det är många springor och man kan höra radion utomhus. Djur har ju bättre hörsel än vad vi har.

När jag haft räv/hökbesök har jag haft hönorna enbart i utegården några veckor, så att rovdjuren inte ska tro att det bara är att komma och äta från dukat bord. Det är jättetråkigt när ens hönor försvinner. Man fäster sig ju vid dem.

Jag försöker göra utegården så "trevlig" som möjligt, kanske mest för min egen skull.  ;)

Silverfallet

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 26 maj-07 kl 11:36 »
Ja besök hos djuren är inte kul.
Jag blev av med en Amerikansk gul gås hane igår :'( mend et var minken som tog honom så nu är fällorna ute.
Jag har radio och det funkar bra. Men mina gäss tog sig en sväng om igår ner mot sjön och de var där den ena blev middag. Så nu hoppas jag fånga dom i fällorna.

Johone

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 26 maj-07 kl 12:07 »
Som tur är har inte räven fått nos på mina hönor ..än, har dem lösgående både henmma i trädgården och en flock lösgående vid ladugården.

Men däremot har någon skata börjat röva ägg från ladugården.
%¤#/#¤!

Ska testa med radio i ladugården får vi se om det skrämmer bort den. Och om det skulle komma ngn. räv också så har man skrämt bort den mä.
 :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

572 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser