Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vallåterväxt å betsplanering  (läst 1516 gånger)

louise

• Gäst
vallåterväxt å betsplanering
« skrivet: 25 maj-07 kl 22:46 »
Undrar hur lång tid man ska räkna med innan betet blir lagom efter slåtter.

Sitter här nu med troligen förvuxet bete och vet inte om jag ska skynda mig att flytta djuren innan deras bete är slut där de är nu, eller slå av det.

Och hur får man till det på nåt bra sätt direkt efter höskörden? Antingen är ju ytorna avbetade, förvuxna eller skördade. Smart planeringstips?

gimskogen

• gimskogen.se
Re:vallåterväxt å betsplanering
« Svar #1 skrivet: 26 maj-07 kl 13:57 »
Vall återväxten beror ju på vädret...
helst sall det komma en regn skur så att det blir lite fart på åter växten..
Ibland går det bra att släppa djuren redan efter 1-2 veckor i bland då det är torrår blir vallen brun....o torkar mer eller midre bórt..

men vad jag kommer ihåg så rekomenderar man att betet är ca 5-10 cm fö får och ca 10 cm för kor...

det viktigaste är ju att gräset inte hunnit börja blomma .. då gillar de inte lika bra som när de är spätt... (i allafall när det gäller får) får är ofta mer kinkiga på gräs än kor...

Hur mycke bete har du kvar till fåren?

räcker det tills du slagit o åter växten kommit igång...

eller också stänger du av endel av åkern och betar den och då får ju deras nuvarande bete växa till sig och du kan släppa till baks dem igen senare...

beroende på var du bor i landet så kanske det bara är några veckor kvar till man börjar med första skörden...
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

louise

• Gäst
Re:vallåterväxt å betsplanering
« Svar #2 skrivet: 26 maj-07 kl 14:59 »
de går på välkomstbetet nu så jag kan inte släppa tillbaka dem. å rådet jag fått från henning är att betet före midsommar bara ska betas en gång, annars är det för mycket parasiter.

1-2 veckor, det är länge..  Men själva gräset har nog inte blommat, men det är nog 15-20 cm. Kom på att jag har en hörna där det kanske inte kommit så långt. det är är rätt blött där. ska kolla.

Dela detta:

* Inloggade just nu

545 gäster, 1 användare
javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser