Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tillverka egen tjära...  (läst 1328 gånger)

Marcus Frånberg

• Jämtland
Tillverka egen tjära...
« skrivet: 01 mar-20 kl 10:38 »
Hej. Jag vill tillverka tjära tex i ett plåtfat el liknande. Hört att det ska finnas bra beskrivningar i tidningen el här i forumet. Kan nån hjälpa mig?
/Marcus Frånberg, Björsjö, Jämtland.

kretslopp

• mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Tillverka egen tjära...
« Svar #1 skrivet: 01 mar-20 kl 15:09 »
Jag har sett tjärtillverkning ett antal gånger. Men inte provat själv. Vad som var va ett avskuret oljefat av stål som man fyllt med tjärved. Varefter det var uppånedvänt  på en  plåt som lutade in mot mitten. Plåten var betydligt större än tunnan. Där på lägsta punkt hade man svetsa ett rör som utlopp. Som sen mynnade en meter utanför plåten. Runt tunnan på plåten, var det lagt tjockt med jord packad mot tunnan för att det ska bli lufttätt. Ovanpå tunnan är elden som eldas till det kommer rök och sen tjära ur röret. På röret lades blöta trasor för att kyla.
kretslopp

Dela detta:

* Inloggade just nu

471 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser