Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Någon som har provat biltemas växthus?  (läst 548 gånger)

Lini

• Hälsingland
Någon som har provat biltemas växthus?
« skrivet: 23 jan-20 kl 13:54 »
Känns lite mesigt att fråga om det här i ett forum för riktiga odlare, men jag undrar lite vad ni som kan tror om det här växthuset:
https://www.biltema.se/fritid/tradgard/plantering/odling/vaxthus-2000042252

Mest för att testa det som hobby, och sedan eventuellt köpa bättre grejer till följande år om intresset fastnar.
Och kanske lite rekommendationer på plantor för en nybörjare?

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Någon som har provat biltemas växthus?
« Svar #1 skrivet: 23 jan-20 kl 14:24 »
Fråga på du, annars får man inget veta.  :) Tänker att det kan väl vara bra att prova med ett sådant växthus. Tror det behöver stå ganska vindskyddat så tänk på det. Det finns massor att odla, mina favoriter ör tomater och basilika. 
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

malarmaster

• Småland
« Svar #2 skrivet: 23 jan-20 kl 15:46 »
för de pengarna bör du inte förvänta dej någon kvalite överhuvudtaget. Aktas för blåst (förankra väl) tål ingen snö och lär bli svinvarmt om solen ligger på. alltså gäller att ha "dörren" öppen soliga dagar. Man får hoppas plasten tål UV-ljus men tror knappast den överlever mer än max två säsonger. Men testa o låt andra få veta...

Tångräkan

• Åland
« Svar #3 skrivet: 23 jan-20 kl 19:50 »
Jag tycker inte det verkar vara en bra idé. Det är gjort av PVC som innehåller farliga kemiska tillsatser som pftalater, bly, kadmium och annat som kan vara farligt för hälsan. Dessa kemikalier kan också läcka ut i marken, vill du äta sånt?

Znibban

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 24 jan-20 kl 09:28 »
Du kan använda inredningen i flera år efter att plasten förstörts.
Har inrett en f.d. hundrastgård med gjutet golv med gamla inredningar. Perfekta till allt, från att ha fågelbord på (nätet i rastgården hindrar de största fåglarna från att sno alla småfåglarnas mat), till skolning av småplantor  eller krukor etc.
Inredningen kan stå ute året om och håller i evigheter.

SannaC

• Värmland
« Svar #5 skrivet: 13 feb-20 kl 22:20 »
Jag köpte två sådana för två år sedan. Efter första säsongen var det ena helt trasigt i plasten och efter två även det andra. Det var jättesvårt att hålla en bra och jämn temperatur och växterna mådde inte bra. Det jag hade i dem var tomater, gurka, paprika physalis och melon- inget växte tyvärr så som jag hoppats./Sanna

torpjens

• Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
« Svar #6 skrivet: 14 feb-20 kl 18:49 »
Haft liknande från Jula.
För det första måste du surra fast det mot något, annars blåser det bort.
För det andra, som nån nämnt, är det gjort av PVC. Vet inte om det är skadligt men det luktar ILLA där inne när det blir varmt.
För det tredje höll mitt knappt en säsong, jag fick tejpa det med silvertejp på flera ställen innan sommaren var slut.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Katja Wiezell

« Svar #7 skrivet: 15 feb-20 kl 12:04 »
Hej. Tyvärr tycker jag inte det är värt ens de pengarna. Hade ett som mitt i sommaren bara revs upp mitt i plasten, efter säg ca två månader. Själva stommen har jag kvar som hylla i uterummet. Men som sagt, oduglig plast. Dessutom blev det kvalmigt varmt och inte alls någon bra miljö för växterna.

Skogsvilde

• Raka puckar!
    • -
« Svar #8 skrivet: 15 feb-20 kl 15:03 »
Hej. Tyvärr tycker jag inte det är värt ens de pengarna. Hade ett som mitt i sommaren bara revs upp mitt i plasten, efter säg ca två månader. Själva stommen har jag kvar som hylla i uterummet. Men som sagt, oduglig plast. Dessutom blev det kvalmigt varmt och inte alls någon bra miljö för växterna.

Lite så som jag har uppfattat det oxå...    innan jag köpte.
Om du skall ut och gå i mörker längs våra vägar utan reflex så kan du fortfarande rädda liv!
Anmäl dig till donationsregistret redan i dag!

Dela detta:

* Inloggade just nu

347 gäster, 8 användare (2 dolda)
karsan, Kronhjorten, LimJans, nordtravare, Hönshjärna, Håkan B

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser