Castrasteel hittade jag förra veckan, de skickade riktigt snabbt dessutom. Verkar bra!
Jag menade att jag brukar anpassa den skaftbit som ska sitta närmast bladet innan jag limmar fast den i resten av skaftämnena så gör det mindre om jag klantar till det. Så är det enklare att raspa, tälja, fila eller bränna ur den snyggt när den är kort och lätthanterlig och dessutom har genomgående hål. Blir inte passformen bra närmast bladet så tycker jag det drar ner intrycket av kniven så mycket att jag inte blir nöjd. Då slänger jag hellre frambiten än hela handtaget.
Jag brände in tången i ett enkelt askhandtag som är i ett stycke för lite sen och då fick värmen hålets öppning att bli helt förstörd så jag fick kapa av handtaget och göra om närmast bladet. Och så satte jag en järnbit längst fram.
Jag provade att bränna med uppvärmd tånge direkt utan att borra hål först en gång, det gör jag inte om för det blev inte alls bra. Minst ett styrande borrhål vill jag ha. Det var på ett timmermansstämjärn med lång bred tånge, det är väl olika på olika blad och träslag antar jag men det är inte så lätt att få det rakt utan att borra.
Nu menar jag inte att du gör fel på nåt sätt, jag bara pladdrar