Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Könsvisande raser!?  (läst 8860 gånger)

Nying

Könsvisande raser!?
« skrivet: 23 maj-07 kl 09:19 »
Hej!
Jag är alldeles ny här och vi har nu bestämt oss för att skaffa några, ca 5-10, hönor för hobbybruk, ägg och sällskap. Vi vill köpa kycklingar för att få dem så tama som möjligt men vi vill inte ha en massa tuppar... har tre barn som skulle bryta ihop om vi blev tvungna att göra oss av med några nyblivna vänner plus att vi inte klarar av att nacka dem...

Så vad har vi för rasval? Helst vill vi ha en ras som är trevlig, social, härdig och förhållandevis lugn och barnvänlig - å så vill vi ju gärna ha ägg också!  

Legbar? Korsning mellan Brun Leghorn/sussex? Annat?
Är det någon som har kycklingar till salu? Vi bor utanför Linköping.

Kram från mig som blev jättekär i det här forumet när jag hittade det.  

Silverfallet

• Gäst
Re:Könsvisande raser!?
« Svar #1 skrivet: 23 maj-07 kl 09:35 »
Då ska du gå på tunga raser faverolle, maran är exempel på könsvisande raser.

Helenan

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 23 maj-07 kl 09:36 »
Annars kan du köpa ungfåglar som har visat vilket kön de är.
« Senast ändrad: 23 maj-07 kl 09:37 av Helenan »

Manne

• Ljuset återvänder, pulsen stiger...
    • Södermanland
    • Hedlundarnas sida
« Svar #3 skrivet: 23 maj-07 kl 09:47 »
Har just varit o hämtat 5 st. Marankycklingar.... ser ingeen skillnad... :-\

// Manne
Stolt Far, Make och Man.(och ibland RADIKALBÖG.)
med Brahmahöns och Irländska varghundar.
Boendes i Stockholm.

orloff

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 23 maj-07 kl 10:04 »
Gökfärgad Maran, Plymouth Rock gökfärgad  och Legbar är 3 könsvisande raser.  Inte kan jag se på mina Faveroller som nykläckta vad det är men däremot om 1- 1½ vecka kanske. Som nybörjare är det inte lätt utan något man få lära sig. Köp lite äldre kycklingar av en seriös uppfödare som vet vad dom säljer. Lycka till!  ::)

Nying

« Svar #5 skrivet: 23 maj-07 kl 12:20 »
Hej igen och tack för svaren! Men - var får man tag på kycklingar av ovan nämnda raser om man bor i Östergötland? Möjlighet att få tag på korsningen Brun Leghorn/sussex är de enda som jag än så länge har hittat här i närheten.
Tacksam för hjälp!
Kram

HøneLine

• Värmland
    • Marion's hjemmeside
« Svar #6 skrivet: 23 maj-07 kl 12:48 »
Hmmm.....
Er dette rette for deg da??

http://orfk.se/

;)
Har av höns; Barnevelder,- Stor och Dvärg, Hedemora, Svarthala Marans, Dvärg Silke, Dverg Kochin och Ancona.

Mamma-Anna

• http://norgardsanna.spaces.live.com/
« Svar #7 skrivet: 23 maj-07 kl 13:30 »
plus att vi inte klarar av att nacka dem...

Hej!
Har ni någon som kommer kunna hjälpa er om det något djur snabbt behöver avlivas? Vet att frågan är OT att frågan var en annan, men jag tror att det bra att vara medveten om att djur inte alltid finns omkring oss och dör en naturlig död, utan kan bli skadade och sjuka och snabbt behöva avsluta jordelivet för att slippa lida. Tror att det kan vara viktigt att fundera över sånt när man skaffar djur. Här har vi tagit ett beslut att barnens kaniner åker vi till vetrinären med, men inte hönsen.

Nying

« Svar #8 skrivet: 23 maj-07 kl 13:50 »
Hej! Jo visst är det så att man behöver avliva djur ibland om de tex är sjuka och ska slippa lida. (Både jag och min man är uppvuxna på bondgård så det har hänt mer än en gång...) men vad jag menade var att nacka kycklingarna bara för att det visade sig att de råkade ha fel kön känns lite mer oförsvarbart för oss. Ge bort dem hade väl kunnat vara ett annat alternativ men det tror jag inte heller skulle bli så populärt bland barnen då de lärt känna dem... Men givetvis skall djur inte behöva lida!
Kram  ;)

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #9 skrivet: 23 maj-07 kl 15:03 »
Nu blir jag lite OT och jag menar absolut inte att racka ner på er livssyn och er omsorg om era barn.
Men mitt personliga tycke är att även barn bör lära sig att döden ingår i livet. Jag förstår inte vitsen med att "gömma" den sanningen för barn.
Det lär dom upptäcka förr eller senare ändå och då blir shocken ännu större.
Att visa sina barn livets start men förneka dem att ta del av livets slut tycker jag är att stoppa deras huvuden i sanden.

Och precis som Mamma-Anna skriver så tycker jag att om man inte klarar av att nacka höns så bör man nog överväga om man borde skaffa dem.
Att avliva ett djur är lika mycket vård som att mata ett annat.
Att äga ett djur som av någon anledning lider och inte kunna avliva det är däremot vanvård.

Så då var det sagt och jag vill fortfarande poängtera att det inte var kritik utan bara något att tänka på.

Vad gäller könsbestämning av kycklingar så är det en vetenskap i sig.
Häröver finns det hönserier som har särskillda experter anställda för det jobbet.
Hönseriet jag köper (köpte...numer föder jag upp mina egna) dygnsgamla kycklingar ifrån levererade nästan alltid rätt antal höns och tuppar. Sedan finns det här två raser som går under benämningen "sex-link" där hönorna är bruna och tupparna svarta.
Hur den rasen tagits fram har jag ingen aning om och jag vet inte om dom finns i Sverige.
Dom är brunläggare, stora och ser ut som Rhode Island Red.

mvh/Fred

Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

stina-maja

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 23 maj-07 kl 15:08 »
Hej jag har fått för mej att kammen är något större på tuppkycklingar det har visat sig på cocin i alla fall men jag kan ha haft tur också  ;)

Silverfallet

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 23 maj-07 kl 17:58 »

// Manne
De är stor skillnad. Vilken färg?

Silverfallet

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 23 maj-07 kl 18:00 »
Nu blir jag lite OT och jag menar absolut inte att racka ner på er livssyn och er omsorg om era barn.
Men mitt personliga tycke är att även barn bör lära sig att döden ingår i livet. Jag förstår inte vitsen med att "gömma" den sanningen för barn.
Det lär dom upptäcka förr eller senare ändå och då blir shocken ännu större.
Att visa sina barn livets start men förneka dem att ta del av livets slut tycker jag är att stoppa deras huvuden i sanden.

Och precis som Mamma-Anna skriver så tycker jag att om man inte klarar av att nacka höns så bör man nog överväga om man borde skaffa dem.
Att avliva ett djur är lika mycket vård som att mata ett annat.
Att äga ett djur som av någon anledning lider och inte kunna avliva det är däremot vanvård.

Så då var det sagt och jag vill fortfarande poängtera att det inte var kritik utan bara något att tänka på.

Vad gäller könsbestämning av kycklingar så är det en vetenskap i sig.
Häröver finns det hönserier som har särskillda experter anställda för det jobbet.
Hönseriet jag köper (köpte...numer föder jag upp mina egna) dygnsgamla kycklingar ifrån levererade nästan alltid rätt antal höns och tuppar. Sedan finns det här två raser som går under benämningen "sex-link" där hönorna är bruna och tupparna svarta.
Hur den rasen tagits fram har jag ingen aning om och jag vet inte om dom finns i Sverige.
Dom är brunläggare, stora och ser ut som Rhode Island Red.

mvh/Fred

Instämmer helt med dig. Mina barn är med om allt. Dom måste ju lära sig hur livet funkar.

Silverfallet

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 23 maj-07 kl 18:02 »
Gökfärgad Maran, Plymouth Rock gökfärgad  och Legbar är 3 könsvisande raser.  Inte kan jag se på mina Faveroller som nykläckta vad det är men däremot om 1- 1½ vecka kanske. Som nybörjare är det inte lätt utan något man få lära sig. Köp lite äldre kycklingar av en seriös uppfödare som vet vad dom säljer. Lycka till!  ::)
Faverolle har jag aldrig haft problem att se skillnaden på. Redan 3 dagen kan man vara helt säker.
Du lär dig  8)

Silverfallet

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 23 maj-07 kl 18:04 »

// Manne
Du ser på fäcken på huvudet om det är en stor eller mindre fläck.
Sen ser du även direkt första fjädrarna färgar ut.
Tuppen är ljusare och hönan mörkare.

anemone59

« Svar #15 skrivet: 23 maj-07 kl 20:10 »
Jag har läst i någon tidning (Hanegället tror jag) att det finns könsvisande arter framavlade av någon svensk man. Fiftyfive flowers minns jag att de hette.  :)
Då vet man direkt vilken sort det är. Den ena av könen har ett mörkt streck genom ögat.
Jag tycker ni gör rätt som inte drar på er en situation som blir svår att hantera. Jag har också fått tänka mig för men min dotter accepterade att göra andra människor till lyckliga ägare av en ovanligt tam och trevlig tupp.
Men hon ställde en rättmätig fråga, varför skaffar vi kycklingar om vi inte sen ska ha dem kvar?
Jag gillar när barnen utmanar mina vanor och tankar.
Hoppas ni hittar rasen

Sia

• Dalarna
« Svar #16 skrivet: 24 maj-07 kl 01:04 »
Hej! Jo visst är det så att man behöver avliva djur ibland om de tex är sjuka och ska slippa lida. (Både jag och min man är uppvuxna på bondgård så det har hänt mer än en gång...) men vad jag menade var att nacka kycklingarna bara för att det visade sig att de råkade ha fel kön känns lite mer oförsvarbart för oss. Ge bort dem hade väl kunnat vara ett annat alternativ men det tror jag inte heller skulle bli så populärt bland barnen då de lärt känna dem... Men givetvis skall djur inte behöva lida!
Kram  ;)
jag förstår precis hur ni menar, det är inte kul att avliva friska djur, (som man dessutom är för lat för att äta..) och man kan inte ge bort hur många tuppar som helst heller.
Jag har tur som har en äkta man som är jägare, så han får ta hand om dödandet här på gården.
Ni kanske har nån granne som är snäll och kan ställa upp mot en liten slant eller ett paket ägg?
Man är inte tvungen att handgripligen lära sina barn att nacka en höna, men man är skyldig att förklara att tupparna måste dö, annars slåss dom tills dom gör illa varann allvarligt.
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

Manne

• Södermanland
    • Hedlundarnas sida
« Svar #17 skrivet: 24 maj-07 kl 03:21 »
Du ser på fäcken på huvudet om det är en stor eller mindre fläck.
Sen ser du även direkt första fjädrarna färgar ut.
Tuppen är ljusare och hönan mörkare.

De är svarta, med lite gula fläckar i ansiktet.... :) inte minsta fläck på huvudet..
börjar titta ut lite svarta vingpennor på en ut av dem redan.

// Manne
Boendes i Stockholm.

Manne

• Södermanland
    • Hedlundarnas sida
« Svar #18 skrivet: 24 maj-07 kl 03:24 »
Sitter på mitt arbete just nu, men skall genast "luskolla" efter ev. fläckar när jag kommer hem.
Storfläck = ?
Liten fläck = ?

Tror det är kopparfärgad Maran jag köpt... :-[

// Manne
Boendes i Stockholm.

Mammut

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 24 maj-07 kl 09:33 »
 :D Hur ser man skillnad på faverollerna ??? Berätta gärna!

Dela detta:

* Inloggade just nu

578 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser