Tipsa på plocksidan i nästa Åter!
Goda nyheter, smarta självhushållarknep och roliga händelser.
Maila petter@alternativ.nu Gärna med bild.
Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Underhållsladda bilbatteriet?  (läst 274 gånger)

Berberis

• Närke
Underhållsladda bilbatteriet?
« skrivet: 27 jun-19 kl 09:29 »
(När det gäller bilar, är jag helt oteknisk.)
Vi hade vår 3-åriga lilla bil på service igår. På kvittot stod det "byt batteri!", men mannen i receptionen sa att det inte var något fel och att vi kunde ladda batteriet. Hemkomna gick jag och hämtade vår laddare, som vi köpte för 10 år sedan. Grannfrun hjälpte mig att sätta klämmorna rätt. Sedan läste jag i bruksanvisningen att jag skulle trycka på knappen "Mode" för att välja inställning. Detta lyckades inte förrän efter en timme eller två. Sedan sa vi god natt till bilen och på morgonen var laddningen klar: grön lampa under symbolen för fullt batteri.

Vi har varit med om något liknande med vår förra bil, och jag undrar varför. Kan det bero på att vi kör ytterst lite - handlar 2 gånger i veckan och kör bara korta sträckor? Så att motorn inte hinner ladda batteriet tillräckligt?

I så fall kan jag ju underhållsladda batteriet lite då och då. Hur ofta, vet jag inte. Såg att det finns en liten dosa Multimeter som, det går att mäta volten med, för ett par hundra. Kan en sådan multimeter vara något för gubben och gumman? Kan den användas till annat också?

Själv är bäste dräng

• Östergötland
SV: Underhållsladda bilbatteriet?
« Svar #1 skrivet: 27 jun-19 kl 09:35 »
Jo, kör man bara korta sträckor och lungt (lågt varv på motorn)så kan det bli så. Gamla bilar med dålig laddning (folkvagnar t ex) gjorde så. Men det kan vara något som drar lite ström också när den är avstängd. Så ladda är inte fel.

Multimeter är bra att ha, kom bara ihåg att det är spänning du mäter på batteriet (bra spänning är 12,7 V och uppåt, 12,3 V är lågt). Mäter du ampere så pajjar du instrumentet.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #2 skrivet: 27 jun-19 kl 12:16 »
Jo, du undrade vad man mer kan ha multimetern till. Du kan ju kolla vanliga 1,5 V batterier också. Och vill du kolla fukten i jorden där du odlar, eller i t ex en stor kruka så kan du stoppa ned två metallpinnar som du sedan mäter motstånd emellan. Stort motstånd = torr jord.

torbjorn

• Medelpad
« Svar #3 skrivet: 27 jun-19 kl 15:45 »
Det är fullt normalt även på moderna bilar att laddningen inte räcker till när man kör mycket sällan och korta sträckor. Har man väl fått batteriet urladdat, så krävs det - hur kraftig bilgeneratorn än är - ett dygns oavbruten körning för att få det helt fulladdat. Detta för att bilens elsystem reglerar på konstant spänning, och med konstant spänning tar det mycket lång tid att få i den sista hälften av kapaciteten i batteriet.

En billig och bekväm sak att skaffa för att övervaka batterispänningen i en bil, är en mobilladdare för cigguttag som har inbyggd voltmeter. Brukar gå att hitta på Ebay för några tior. Men kolla gärna mot ett bättre instrument att den visar rätt, innan du tar den i bruk på allvar.

För underhållsladdning brukar det vara bättre att använda en gammal ointelligent batteriladdare, hålla koll på spänningen då och då och avbryta laddningen när spänningen har legat över 14,7 V i några timmar. Om batteriladdaren har amperemeter så lär man sig med tiden vad den visar vid olika batterispänningen (strömmen minskar då spänningen ökar), och kan avgöra bara med hjälp av den när det är dags att stänga av.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #4 skrivet: 29 jun-19 kl 10:04 »
Men om batteriet är normalfriskt så är väl en vanlig, billig, smartladdare säkrare att använda? Den kan man ju glömma i utan att det gör något.

Jag vet flera husvagnsägare som kokat ur sina batterier med den gamla osmarta laddaren.

Först föll inte polletten ned när jag läste tipset om mobilladdaren. Men jag kan lägga till att det finns förgreningsdosor till cigarettuttaget som har batterikontroll. Hade en sådan i arbetsbilen, och då såg man hur snabbt batteriet laddades då man startat eller förbrukat ström på annat sätt. Jag bytte batteri under den tiden från ett vanligt, billigt, startbatteri till ett Optima, och det var stor skillnad på hur snabbt det fylldes på med ström trots att allt annat var lika. När man är van att lyssna på motorns alla ljud, så hör man hur det tar i i generatorremmen...

Det du skriver om moderna bilar hörde jag en historia om från en bärgare. Nissan Qashkai har tydligen i någon senare årsmodell för klent batteri från fabrik, så den får de åka runt och ge starthjälp. Så min gamla 6V Bagge har fått en reincarnation ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser