Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur funkar snickerimaskiner i "nära" ouppvärmt utrymme?  (läst 1694 gånger)

rikardn

  • Inlägg: 188
    • Västergötland
Som rubriken säger, vet att det finns några duktiga maskinerare här och hade tänkt att så småningom bygga mig ett mindre skjul eller liknande till när man får tag i lite större hobbymaskiner.

Jag hade inte tänkt ha det mer uppvärmt än kanske till frostfritt.

Hur mår tex plan/rikt/fräs-liknande maskiner om de används sparsamt att bo i ett sånt utrymme?

Det kommer bli isolerat, troligtvis med oisolerat golv (plank på grus tror jag).
Kutterspån, ingen spärr, bara vindduk eller liknande att hålla spånet på plats.

Jag kommer försöka hålla mig till mobila maskiner, eller mindre maskiner monterade på flyttbart underrede.

Totala utrymmet blir runt 20-25m2 beroende på plätten jag kan få loss.

Ideer? Insikter?

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Hur funkar snickerimaskiner i "nära" ouppvärmt utrymme?
« Svar #1 skrivet: 04 jun-19 kl 19:12 »
Här uppe funkar det bra om det är ett trähus i alla fall utan att ha det frostfritt, men skulle tro att du har större problem med högre luftfuktighet söderut.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Hur funkar snickerimaskiner i "nära" ouppvärmt utrymme?
« Svar #2 skrivet: 04 jun-19 kl 19:28 »
Jag hade inga problem på förra stället, men här rostar svarven. Bara 500 m emellan och stocklada i bägge fallen, men den förra hade ett fönster åt öster och den här saknar fönster. Det gäller att få upp tempen lite över utetempen när det blir väderomslag. Jag löste det med en luftavfuktare för att det var det enklaste. Vet de som har maskinförvaring i tält som använder några luftavfuktare, för det går åt alldeles för mycket energi att höja tempen de få grader som krävs.

rikardn

  • Inlägg: 188
    • Västergötland
SV: Hur funkar snickerimaskiner i "nära" ouppvärmt utrymme?
« Svar #3 skrivet: 04 jun-19 kl 20:51 »
Låter bra.

Det kommer bli lite spillvärme med en avfuktare.
En solpanel eller två alt värmeslinga på taket och läckande acc-tank inne är oxå en ide jag haft.

Hade fundering på kamin, ved eller diesel, men känns som placering och säkerhetsområde tar för mycket golvyta plus ev. explosionsrisk av damm/spån.

Kan även hända att det endast blir förvaring och arbete utomhus under tak.

Tack för info så länge.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Hur funkar snickerimaskiner i "nära" ouppvärmt utrymme?
« Svar #4 skrivet: 05 jun-19 kl 07:52 »
Håller 5 grader på vintern i mitt garage, ingen rost. Uppvärmning med el, en liten solfångare som inte ger så mycket, ska byggas ut nån gång.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Hur funkar snickerimaskiner i "nära" ouppvärmt utrymme?
« Svar #5 skrivet: 05 jun-19 kl 07:57 »
Luftsolfångare är nog en fullträff för bodar utan fönster. Flera utrymmen här på gården skulle må bra av den lösningen.

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Hur funkar snickerimaskiner i "nära" ouppvärmt utrymme?
« Svar #6 skrivet: 05 jun-19 kl 09:58 »
Kylan är inget problem, problemet är snarare risken för kondens och fuktutfällning vid hög luftfuktighet och/eller snabba temperaturvariationer.

I och med att det blir grusgolv så är det ju viktigt att det är väl dränerat så att inte markfukt bidrar till att det blir onödigt fuktigt därinne.
Om det t ex blir en extremt blöt och regnig höst så kan det vara idé att köra värme så att innetemperaturen håller sig drygt 5 grader över utetemperaturen även om det inte är frostrisk, så att man gott och väl kommer över luftens aktuella daggpunkt. I sådant väder gör ju dessutom en luftsolfångare ingen nytta alls. Men kom ihåg att det är egentligen inte luften som i första hand måste vara varm, utan det är de känsliga metallytor som man inte vill ska rosta pga kondens som ska prioriteras när det gäller varmhållningen.
Under alla förhållanden kan det löna sig att du riggar upp någon enkel loggning för temperatur och luftfuktighet så du kan hålla koll på vad som händer.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Hur funkar snickerimaskiner i "nära" ouppvärmt utrymme?
« Svar #7 skrivet: 05 jun-19 kl 10:44 »
Visst är det kul att mäta, men det är nog bättre att lägga pengarna på t ex en avfuktare med hygrostat. Sedan kan man hålla koll på hur mycket kondensvatten den alstrar ;)

rikardn

  • Inlägg: 188
    • Västergötland
SV: Hur funkar snickerimaskiner i "nära" ouppvärmt utrymme?
« Svar #8 skrivet: 05 jun-19 kl 18:55 »
Hur skulle det hjälpa om man syr ett överdrag per maskin och in med en torrboll?
Det borde ju ta den mest lokala fukten vid maskinen plus en avfuktare i rummet?

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Hur funkar snickerimaskiner i "nära" ouppvärmt utrymme?
« Svar #9 skrivet: 05 jun-19 kl 22:47 »
Torrbollar gör tyvärr varken till eller från i det långa loppet, den enda som blir glad över dem är den som tjänar pengar på att sälja dem.
Då är det i så fall bättre att göra överdrag till varje maskin och ordna litegrann värme innanför överdraget, t ex små värmeelement på 50-100 W per maskin kombinerade med termostat som håller temperaturen t ex 5 grader över aktuell utetemperatur.

rikardn

  • Inlägg: 188
    • Västergötland
SV: Hur funkar snickerimaskiner i "nära" ouppvärmt utrymme?
« Svar #10 skrivet: 06 jun-19 kl 11:17 »
Jag fick samma ide igår att man kunde använda en såndär värmematta för krukodling.
Den är ju vattentät och robust.
Antingen semipermanent monterad undertill eller liggandes på frigolitskiva.


Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Hur funkar snickerimaskiner i "nära" ouppvärmt utrymme?
« Svar #11 skrivet: 06 jun-19 kl 12:37 »
Tror du överarbetar det hela. Här gäller det att inte gläppa i dörren i onödan när det är väderomslag (som nu när det blev 30 grader från att varit dryga 10). Skulle jag öppnat dörren till svarven innan den kommit ifatt någotsånär så skulle det kondensera på den. Men lättare utrustning har jag inte märkt av något problem med. En granne som har många tunga järn i sina maskiner smörjer allt med tunn olja, och då klarar det sig.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Hur funkar snickerimaskiner i "nära" ouppvärmt utrymme?
« Svar #12 skrivet: 06 jun-19 kl 12:48 »
Jag har isolerat betonggolv, isolerade väggar och tak. Tack vare det är alla temperatursvingar väldigt utdragna, golvet och maskinerna hjälper hålla tempen och jag har aldrig haft problem med kondensation eller rost, trots luftfuktigheten på hösten kan va uppe i nästan 70%. Här hoppas jag få det lite bättre med större och mera luftsolfångare.

rikardn

  • Inlägg: 188
    • Västergötland
SV: Hur funkar snickerimaskiner i "nära" ouppvärmt utrymme?
« Svar #13 skrivet: 06 jun-19 kl 14:16 »
I lilla förrådet som är välisolerat, 95+45 i väggar, 95 i golv, 145 i tak, var igår ca 15grader, 28 ute.
Idag 18grader och 32 ute.

Den är dock bara ca 12m2 och ett litet 100x50 fönster.

Funderade på om man skulle ha många fönster för att få uppvärmning, eller få/inga fönster för att kunna kontrollera värme/funkt bättre.


DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Hur funkar snickerimaskiner i "nära" ouppvärmt utrymme?
« Svar #14 skrivet: 06 jun-19 kl 14:36 »
Fönster är ett dubbeleggat svärd, släpper in ljus och värme, men släpper också ut den. De fönster jag har hade jag nästan kunna va utan.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Hur funkar snickerimaskiner i "nära" ouppvärmt utrymme?
« Svar #15 skrivet: 06 jun-19 kl 14:58 »
Har man täta väggar så är luftavfuktaren suverän. Jag har en i jordkällaren, och har ställt den på ca 40%RH. Kanonutrymme och en sådan här dag plockar den nog bort en liter ur luften där, men på vintern går den ju inte alls om jag inte hänger kött där förstås.

Jag har haft/har olika avfuktare, de billiga fungerar bra, men Woods är i en klass för sig.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

624 gäster, 3 användare
Sjul, Besksöta, Nina W

* Forum

* Om tidningen Åter



- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser