Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygga lada  (läst 4567 gånger)

maja85

• Skåne
Bygga lada
« skrivet: 02 jun-19 kl 21:31 »
Hej,

Jag ska söka bygglov o bygga en lada. Jag har mark i kant med hustomten men då den marken är obebyggd måste jag tydligen ha bygglov sa kommunen..

Jag har ca 5 vuxna får året om o får 3 grisar nästa vecka. Har även höns och  3-4 hästar. Kanske kommer ha nån kull kultingar nån gång.

Jag tänker storleksmässigt, om jag ska bara husa foder o strö (kraftfoder, hö, halm) vad ska jag räkna? Vill också kunna parkera traktorn. Om jag vill kunna husa fåren med över vintern(med lamm om t.ex. 4-5 lamm blir kvar tills påsken =10får)? Vill också kunna sätta upp ett par hästboxar 4*4 ifall de behövs vid sjukdom.

Jag tänkte att en höjd på 4m skulle vara lagom? Bor i Skåne så behöver inte tänka så mycket på taksluttning men kanske 35 grader? Skulle kunna ha ett litet loft då ovanpå en del iaf. För halmen kanske.

Har någon nån aning om pris på att bygga? Eller mer på material, bygga kan man ju själv och med lite hjälp så.. Vill så småningom ha det i trä så stommen får ju gå i det, men tänkte eventuellt spänna presenning till väggar första året för att dela upp kostnaden lite. Vill ha grusgolv. Någon som gjort som har nåt hum? 🙂
Bää, nöff, kluck från oss

skogaliten

• -
SV: Bygga lada
« Svar #1 skrivet: 02 jun-19 kl 23:59 »
Är fastigheten klassad som en Jordbruksfastighet med typkod 120?

Ligger fastigheten inom något slags detaljplanelagt område?

Normalt sett så krävs inte bygglov från kommunen för "Jordbrukets driftsbyggnader", som t.ex. en ladugård eller maskinhall är.

Om fastigheten ej är klassad som "jordbruksfastighet", eller om det finns några andra slags planer eller restriktioner hos kommunen, så kan det vara så att några slags tillstånd krävs från kommunen. Det kan vara t.ex. miljötillstånd för djurhållning, eller bygglov...

Men det som krävs, är antagligen "Förprövning" för byggnad för djurhållning hos Länsstyrelsen!

Även om det är små grupper av vardera djurslaget, så räknar Länsstyrelsen ihop det totala antalet djur som ska kunna rymmas under "samma tak", så innan du börjar planera ditt bygge, eller för den delen lämna in något som helst dokument till kommunen, så behöver du ta reda på om din blivande stall-/ladugårdsbyggnad, är förprövningspliktigt.

Du kan t.ex. läsa här om förprövning:  https://hastsverige.se/hastens-miljo/stallbyggnaden/tillstand-for-byggnation/

Innan du kontaktar Länsstyrelsen angående en eventuell förprövning, så kan det vara klokt att läsa på om de krav som finns på byggnader och inomhusutrymmen för de olika djurslagen hos Jordbruksverket:

http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/olikaslagsdjur/fjaderfan.4.4b00b7db11efe58e66b80002492.html
http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/olikaslagsdjur/farochgetter.4.1cb85c4511eca55276c80002043.html
http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/olikaslagsdjur/grisar.4.1cb85c4511eca55276c80001285.html
http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/olikaslagsdjur/hastar.4.389b567011d9aa1eeab80008.html

Angående själva byggnaden, så har de olika djurslagen du har/tänker ha, extremt olika krav på hur deras inomhusmiljö ska vara utformad. Det blir antagligen så att du behöver bygga flera olika "rum" som är mycket väl avgränsade från varandra och där vissa utrymmen har "utomhusliknande förhållanden" året runt, medan andra utrymmen kan hållas frostfria även under den kallare delen av året.
Även försäkringsbolagen brukar ha synpunkter, och vill att olika djurslag, samt hö och halm och fordon med förbränningsmotorer (Traktor), ska finnas i olika "brandceller".

Låt mig ta några exempel: 
Hästar kan t.ex. bli sjuka av att vistas i samma utrymmen som höns, de tål inte det damm, och de kvalster som finns runt höns, utan kan få problem luftrören.
Får ska helst hållas i så utomhusliknande förhållanden som möjligt, och mår dåligt av en varm och fuktig miljö, som det gärna blir runt grisar.
Det kan bli både varmt och dammigt av höet/halmen, och en liten gnista från en traktor, kan riskera att antända dammet, och därmed hela huset.

Så när du ska bygga ditt "djurhus", så behöver du dela upp det i ett flertal avskiljda rum, med olika temperatur, och olika luftväxling, helt enkelt för att djuren ska må bra, och minimera risken för brand.

Sedan så är det möjligt att hålla får på grusbädd (med varmbädd ), och även hästar, men det blir mycket lättare för en själv, om man har gjutet golv. På några års sikt, så blir grusgolvet snaskigt och svårskött, när det blir utsatt för träck och urin, samtidigt som det blir så, att man alltid bökar sönder ytskiktet, när man gödslar ut.

Jag skulle inte välja att hålla gris i inomhusutrymmen alls utan gjutet golv, och till hönsen så vill jag ha en tät matta, så att det går att göra ordentligt rent för att slippa kvalster och annat elände.

Traktorn behöver inget gjutet golv, medan hö och halm, mår bäst på ett trägolv, där foder och strö inte kan få problem med fukt som gör att det möglar.

Det är ofta dyrare och svårare att bygga ett loft med ett golv som ska kunna bära många ton med hö och halm, än att bygga en längre byggnad i ett plan. Men det måste ju vägas emot hur mycket markyta man kan och vill avsätta för sina byggnader.

El vill man ha, för att få lyse och för att kunna hantera eventuellt värmebehov hos något av djurslagen, och om man ändå bygger ett hus, så är det en mycket klok investering, att se till att det finns vatten (frostfritt) indraget.

Är du verkligen säker på att du ska bygga en enda stor byggnad, och inte flera lite mindre?

Kanske ett mindre fristående hönshus, ett fristående grishus med gjutet golv, och så ett stall för får hästar (som kan hållas mer tillsammans än de övriga djurslagen? Och sedan ett litet traktorgarage/skärmtak för traktorn?

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #2 skrivet: 03 jun-19 kl 10:49 »
Bra sammanfattat!

Tänk också på hur du skall hantera allt foder genom åren. Har man redan en skulle så hivar man upp mycket där, men bygger man nytt så är det skönt att kunna lasta i markplan. Då går det också mycket lättare att använda maskin, och att ändra utrymmets användning senare om intresset ändras.

Genom att bygga fler hus kan man fördela kostnaderna/arbetet över några år (traktorn kan gott stå ute ett tag). Och det går att få en bra gårdsplan.

rikardn

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 03 jun-19 kl 16:27 »
Traktor och redskap kan även stå på hårdgjord yta (betonggolv eller välpackat grus) under carportstak från kort eller långsidan av ladan. Måste inte nödvändigtvis stå inomhus. Sätt stående plank glest så har du bra drivskydd för snö mm.

Dela detta:

* Inloggade just nu

490 gäster, 1 användare
Erik Svensson

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser