Skriv upp i vilket läge skruvarna stod ursprungligen innan du börjar försöka justera. Om du inte är säker på att någon klåpare har varit framme förut, så är det knappast troligt att inställningarna har ändrats av sig själv, om motorn får för mager bränsleblandning är det mer troligt att det beror på tjuvluft eller något riktigt fel i förgasaren, och i så fall ska det åtgärdas, man ska inte försöka skyla över det med justeringar.
En vanlig problemorsak är om sågen har körts på alkylatbensin av mindre god kvalitet, som innehåller ett färgämne som kletar igen förgasarmunstyckena om sågen blir liggande oanvänd så länge att bränslet hinner avdunsta ur förgasaren. Har man råkat ut för detta och motorn trots allt går, så är enklaste åtgärden att köra den några timmar på vanlig mackbensin (alltså inte alkylat), den brukar kunna lösa upp färgresterna.
Även om man använder alkylatbensin till vardags, så är det lämpligt att köra sista tanken innan sågen ställs undan för en längre tid med bensin som inte innehåller färgämne.