Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Jonsered 2055  (läst 2066 gånger)

Lars-Göran

• Torup
    • Halland
Jonsered 2055
« skrivet: 13 apr-19 kl 09:54 »
Hej   köpte en 2055 motorsåg på auktion   den går dålugt på tomgång  och är svag när man kapar  .Behöver skruva på hög o låg skruven någon som har tips på det  har skruvat lite men i nte fått det bra .Vilken ordning  skall man ta och om man stänger helt  vad är normalt 2 varv tillbaks ??.tacksam för råd
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

Sjöändan

• Västmanland
SV: Jonsered 2055
« Svar #1 skrivet: 13 apr-19 kl 16:58 »
Om du läser detta har du en god början.
https://skogsforum.se/viewtopic.php?f=12&t=4768

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
SV: Jonsered 2055
« Svar #2 skrivet: 13 apr-19 kl 22:13 »
Skriv upp i vilket läge skruvarna stod ursprungligen innan du börjar försöka justera.  Om du inte är säker på att någon klåpare har varit framme förut, så är det knappast troligt att inställningarna har ändrats av sig själv, om motorn får för mager bränsleblandning är det mer troligt att det beror på tjuvluft eller något riktigt fel i förgasaren, och i så fall ska det åtgärdas, man ska inte försöka skyla över det med justeringar.

En vanlig problemorsak är om sågen har körts på alkylatbensin av mindre god kvalitet, som innehåller ett färgämne som kletar igen förgasarmunstyckena om sågen blir liggande oanvänd så länge att bränslet hinner avdunsta ur förgasaren.  Har man råkat ut för detta och motorn trots allt går, så är enklaste åtgärden att köra den några timmar på vanlig mackbensin (alltså inte alkylat), den brukar kunna lösa upp färgresterna.
Även om man använder alkylatbensin till vardags, så är det lämpligt att köra sista tanken innan sågen ställs undan för en längre tid med bensin som inte innehåller färgämne.

Dela detta:

* Inloggade just nu

560 gäster, 3 användare (1 dolda)
Själv är bäste dräng, javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser