Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Avtal med mäklare om försäljning hur länge är det giltigt?  (läst 206 gånger)

ensamvarg_17

• Dalarna
Precis som rubriken lyder hur länge är ett avtal med en mäklare giltigt? Jag kontaktade en mäklare för något år sedan och mäklaren kom å gjorde en värdering av fastigheten  och vi skrev avtal då MEN av många olika anledningar så har försäljningen runnit ut i sanden fram tills nu, men nu har jag hittat en köpare på egen hand och om jag fattat det hela rätt så ska mäklaren ha full betalning trots att mäklaren "bara" ska ordna med papperna i stället för att ordna med broschyrer ,fotograferingar osv osv eller har jag missuppfattat det? (hoppas hoppas hoppas)
ja jag vet att det säkert står i avtalet men just nu vet jag inte var det ligger å mäklaren är på semester 2 veckor till :-\ 
Söker med ljus och lykta efter min andra halva som vill bo i skogen med mig ;-)

Lugnebergagård

• -
Avtalet brukar vara giltigt i 3 månader. Tror inte du får ha längre än så enligt mäklarförbundet eller vad dom nu heter.

Är det bara kontraktsskrivandet kan du ju välja Hemverket eller komma överens med mäklaren om ett pris för att skriva avtalen.

olivia.k

• Jämtland
Hemverket tar 15 tusen. Denna kostnad motiveras att man får ut objektet på hemnet så att fler ser den. Visningen sköter man själv. Men de kanske har nåt specialpris om man bara vill ha kontraktet.

Har du redan en köpare finns ingen anledning att anlita hemverket eller nån mäklare som ska ha 2% av köpeskillingen.

Egentligen förstår jag inte varför folk måste ha hjälp med att ordna med kontrakt. Det är ju bara en bunt med papper och dessa borde du ju kunna få tag i ändå även om du inte hittar mallen på nätet. Eller så finns det på nätet för en låg kostnad.

Har man exempelvis köpt/sålt en fastighet tidigare kan man ju bara kopiera det kontraktet.
En mäklare kan ju inte kräva full betalning om denne inte gjort något jobb alls, dvs varken hållit visningar eller lagt ut fastigheten på hemnet.

Dela detta:

* Inloggade just nu

100 gäster, 1 användare
Nolamyra

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser