Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lerklining plus treetex  (läst 2194 gånger)

Huset

• Övriga världen
Lerklining plus treetex
« skrivet: 06 apr-19 kl 12:47 »
Jag renoverar ett hus från tidigt 1800-tal och direkt på timret är det lera med många lager tapet och leran har släppt från väggen i stora delar.

Nu ska jag börja med väggar och jag vill gärna ha treetex eller porös board som det heter nu, men är också intresserad av lerklining. Funderar på att lerklina ett par cm för drag och för att hantera fukt, och sedan sätta 12mm porös board utanpå leran. Vad tror ni, som är kunniga, om den idén?

Jag vill gärna ha treetex för att den har mycket bättre isoleringsvärde än leran, men eftersom lera har sina fördelar så vill jag inte släppa den helt heller.
Tacksam för svar :)

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Lerklining plus treetex
« Svar #1 skrivet: 06 apr-19 kl 16:28 »
Är det timmerstomme på huset? I så behöver du plocka bort all lös lera, se till att det är drevat ordentligt mellan timret, runt fönster och dörrar och sedan lerklina. Sedan valfri väggbeklädnad. Jag hade skippat tretex. Så länge timmerstommen är dragfri är det överkurs. Bättre att se till att det är ordentligt isolerat uppåt på vinden och att golven är dragfria.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Huset

• Övriga världen
« Svar #2 skrivet: 06 apr-19 kl 22:00 »
Tack.
Ja det är timmer.

Vad tänker du är alternativ beklädnad till treetex då? Vill gärna ha släta väggar, alltså panel är inte aktuellt. Tror inte jag får leran snygg nog, har bara jobbat med det en gång tidigare

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #3 skrivet: 07 apr-19 kl 00:06 »
Lumppapp kanske? Vanligt förr och går både att måla och tapetsera på.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #4 skrivet: 07 apr-19 kl 00:43 »
Känns lite tråkigt att gömma bort lerkleningen, det är ju lite liv i den. Speciellt om du inte gör ett perfekt jobb.

Dela detta:

* Inloggade just nu

515 gäster, 1 användare
Barbroe

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser