Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Omskolning av plantor...  (läst 1940 gånger)

Gurkmeja

• Gäst
Omskolning av plantor...
« skrivet: 31 mar-19 kl 21:39 »
Vilka plantor kan planteras "lägre" vid en omskolning, så som man gör med tomater? Och vilka bör man inte?

von tratt

• Skåne
SV: Omskolning av plantor...
« Svar #1 skrivet: 01 apr-19 kl 06:32 »
Bra fråga, jag ska bevaka tråden. Luktärt och kanske därmed även andra ärtor ska tydligen inte må bra av att hamna djupare i alla fall.
Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

Gurkmeja

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 01 apr-19 kl 11:30 »
Ok, Tack von tratt, då gäller det kanske även bönor [emoji848] de är av mest "akut" intresse här hemma, då de rännde iväg helt galet mycket, direkt då de kom upp, trots ledbelysning.

kretslopp

• mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
« Svar #3 skrivet: 01 apr-19 kl 13:43 »
Tomater fungerar utmärkt att plantera djupt. Har du en lång rankig planta kan du begrava allt utom toppen.
kretslopp

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #4 skrivet: 06 apr-19 kl 08:11 »
bra fråga.. jag testade med vitkål, savoykål och kålrot igår..  hoppas det går bra..
Fjäderfän och kaniner

Lena III

• Frihet är något att vara väldigt rädd om.
    • Södermanland
« Svar #5 skrivet: 06 apr-19 kl 09:37 »
Har för mig att bonderöven lärde sig i nått program att kål ska sättas djupare. Paprika/chili brukar jag sätta djupare.
Bekväma ja-sägare är inte lojala medarbetare när det börjar blåsa hårt.

Gurkmeja

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 06 apr-19 kl 19:17 »
Tackar tackar [emoji4]

Znibban

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 07 apr-19 kl 08:51 »
Mycket intressant fråga.
Själv har jag förkultiverat squash och olika pumpor som har ränt iväg nästan 1 dm innan de första bladen startar.

Vet att gurkor har lätt att få rotröta och därför planterar jag alltid ner krukan  så att den sticker upp ovanpå jorden. När en vattnar kommer inget vatten i krukan. Naturligtvis har botten öppnats upp så rötterna kommer ut ordentligt.
Vet ni om squash /pumpor också är rothals känsliga?

Bönorna kan du ju binda upp, så då gör det ju inget om de är långa och skrangliga.

Elisabeth A

• Gästrikland
« Svar #8 skrivet: 07 apr-19 kl 11:43 »
Jag skulle tro att alla som tillhör samma familj kan behandlas lika. Potatis sätts långt ner, likaså tomat chili och paprika eftersom de tillhör samma familj/släkt. Om inte ärtor ska sättas längre ner bör inte bönorna heller göra det gissar jag. Däremot har jag för mig att du kan toppa bönor och ärtor. De blir då buskigare men lägre.

Dela detta:

* Inloggade just nu

439 gäster, 1 användare
gorlan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser