Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Underrede Tiny House?  (läst 3988 gånger)

Oakflower

• Södermanland
Underrede Tiny House?
« skrivet: 30 mar-19 kl 21:58 »
Hej, ny här på forumet. Har funderingar på att bygga Tiny House på hjul, för att ha flyttbart. Någon som har erfarenhet av vilket underrede man kan ha? Har tillgång till traktor, maxhastighet 30 km/h.

rikardn

• Västergötland
SV: Underrede Tiny House?
« Svar #1 skrivet: 31 mar-19 kl 18:51 »
Båtvagn, balvagn, maskintrailers, lastbilsflak mfl.

Bestäm om du vill ha med styrande framaxel (fördel alltid stabil, men kan vara svår att ställa vågrät) eller tex tvåaxlig i mitten (Man får tänka på viktbalans så den hamnar över axlarna, lättare att ställa vågrät, lättare att vända runt med.)

Bromsar eller inte beror på vad traktorn har tillgång till.

Kan man en trailervagn så kanske en standardkontainer kan vara alternativ att bygga huset i.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #2 skrivet: 01 apr-19 kl 15:06 »
En kontainer är ju som en självbärande bil, så det är väl bara att montera en axel och en dragstång.

Krister Emtweden

« Svar #3 skrivet: 04 apr-19 kl 20:18 »
Jag har byggt på en gammal traktorvagn MEN om jag skulle bygga en ny stuga så hade jag försökt få tag i en gammal långtradarvagn.

Krister Emtweden

« Svar #4 skrivet: 04 apr-19 kl 20:21 »
En kontainer är ju som en självbärande bil, så det är väl bara att montera en axel och en dragstång.

Inte riktigt.. en container är bara stark vid de fyra hörnen, sätter du en axel på mitten där så finns risk att containern viker sig.

ensamhet

• Lappland
« Svar #5 skrivet: 04 apr-19 kl 22:00 »
Inte riktigt.. en container är bara stark vid de fyra hörnen, sätter du en axel på mitten där så finns risk att containern viker sig.

Det löser man med två längsgående U balkar (ca 60x140-160) stående på höjden under den, liknande som på lastväxlarramar och då tål det att lastas uppåt 15 ton i en 30 fotare och då får man punktbelastning under, runt mitten när man drar på dom.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #6 skrivet: 04 apr-19 kl 22:03 »

Då blir ju godset kvar på marken när man lyfter containern. 8)
« Senast ändrad: 05 apr-19 kl 09:39 av Skogsvilde »
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Krister Emtweden

« Svar #7 skrivet: 05 apr-19 kl 19:48 »
Byggtekniken för containerhus säger att det är de fyra hörnen ( längre containrar har 6 punkter ) är det som är bärande.

Jag var själv inne på ett containerhus ifrån början men i vårt klimat ställer det till en del problem... containers över lag har problem med kondens
och att ventilera bort det konstant blir bara liksom jobbigt mentalt även om ett par fläktar lätt kan fixa det...

En annan sak som gjorde att jag inte valde en container är att man bor då i en faradays cage... dvs du har NOLL mottagning på mobilen även om containern står bredvid en mast....å andra sidan så är du 100% säker vid ett åsknedslag

Andra saker att tänka på är vibrationsdämpning av plåten 0ch liknande... det verkar enkelt att bygga på en container men... det är det inte.

Skogsvilde

• -
« Svar #8 skrivet: 05 apr-19 kl 20:16 »
Byggtekniken för containerhus säger att det är de fyra hörnen ( längre containrar har 6 punkter ) är det som är bärande.

Jag var själv inne på ett containerhus ifrån början men i vårt klimat ställer det till en del problem... containers över lag har problem med kondens
och att ventilera bort det konstant blir bara liksom jobbigt mentalt även om ett par fläktar lätt kan fixa det...

En annan sak som gjorde att jag inte valde en container är att man bor då i en faradays cage... dvs du har NOLL mottagning på mobilen även om containern står bredvid en mast....å andra sidan så är du 100% säker vid ett åsknedslag

Andra saker att tänka på är vibrationsdämpning av plåten 0ch liknande... det verkar enkelt att bygga på en container men... det är det inte.

Grejen är att hörnen på containern är väldigt starka beroende på att desssa ska kunna bära upp en hiskelig massa.
Lätt och ledigt ska en container i botten klara 150 ton last ovanpå.
Och detta på hörnpelarna.
Väggar, tak och golv bildar en riktigt stark låda. Det innebär att om man sätter axlar på en sådan och sedan bygger bostad av den så kommer den utan några som helst problem klara detta utan att knäckas.
Det beror på att konstruktionen ska klara av att man lyfter en lastad burk i gissa var?  I hörnen.
Med en last på 30 ton.

Ganska enkel fysik och dynamik.
Det kan även hjälpa att man tittar lite noggrannare på konstruktionen.

Men att bygga ett tinyhome i en container...   det är inget smart drag om man vill ha ett billigt boende.

Det bästa underredet är ett enklaste möjliga konstruktion.
Får man tag på Ford transit dubbelmontagaxlar så har man riktigt bra grund att bygga på.

Men inte nödvändigtvis.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #9 skrivet: 05 apr-19 kl 20:48 »

Att en container skulle vara radiomässigt tät håller jag inte alls med om. Jag har en gång varit med om att bygga om en fraktcontainer till skärmat rum för radiostörningsmätningar. Containern läckte som ett såll från början. Breda spalter vid dörrarna som tätades av isolerande gummilister, golv av plywood med glesa stålbalkar under, många dåliga svetsfogar som störningar kunde läcka in eller ut genom.
Till att börja med lades en stålplåt in ovanpå plywoodgolvet och helsvetsades längs alla kanter.  En innervägg sattes in i dörränden och i  den gjordes en en dörr med elektriskt ledande tätningslist hela vägen runt.  Därefter sattes en störsändare in i containern och man "sniffade" med en känslig radiomottagare på misstänkta ställen utanför (svetsfogar mm), märkte upp alla misstänkta ställen och bättrade på dem.

Ofta är mobiltäckningen ganska dålig alldeles intill en mast, eftersom antennerna har ett "platt" strålningsdiagram, de är mest effektiva rakt utåt sidorna och ger inte mycket signal snett nedåt, detta för att basstationen ska kunna täcka så stort område som möjligt.

Skogsvilde

• -
« Svar #10 skrivet: 05 apr-19 kl 20:55 »
Att en container skulle vara radiomässigt tät håller jag inte alls med om. Jag har en gång varit med om att bygga om en fraktcontainer till skärmat rum för radiostörningsmätningar. Containern läckte som ett såll från början. Breda spalter vid dörrarna som tätades av isolerande gummilister, golv av plywood med glesa stålbalkar under, många dåliga svetsfogar som störningar kunde läcka in eller ut genom.
Till att börja med lades en stålplåt in ovanpå plywoodgolvet och helsvetsades längs alla kanter.  En innervägg sattes in i dörränden och i  den gjordes en en dörr med elektriskt ledande tätningslist hela vägen runt.  Därefter sattes en störsändare in i containern och man "sniffade" med en känslig radiomottagare på misstänkta ställen utanför (svetsfogar mm), märkte upp alla misstänkta ställen och bättrade på dem.

Ofta är mobiltäckningen ganska dålig alldeles intill en mast, eftersom antennerna har ett "platt" strålningsdiagram, de är mest effektiva rakt utåt sidorna och ger inte mycket signal snett nedåt, detta för att basstationen ska kunna täcka så stort område som möjligt.

Och där kom det en skeppslast med klara fakta som inte går att säga emot.  Yess
Men inte nödvändigtvis.

Krister Emtweden

« Svar #11 skrivet: 05 apr-19 kl 21:23 »
Att få den HELT radiotät är en jävla skillnad emot det problemet jag skrev om.
Sätt dig i en container och ta fram mobilen så får du svart på vitt.
Det handlar inte om att det måste vara hermetsikt tillslutet, faradays bur bygger på i princip kycklingnät på en trästomme...
 Ellära på högstadienivå.

Av egen erfarenhet så VET jag att äldre reverterade/putsade hus som ju hade kycklingnät bakom putsen har betydligt sämre mottagning än hus byggda i tex trä

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #12 skrivet: 05 apr-19 kl 21:38 »
Jag gjorde ett telefontest för ett par dagar sedan. Det ringde en försäljare och babblade, så jag testade att lägga in telefonen i kylskåpet, men han babblade på friskt därinne också. Lite förvånad var jag, eftersom det redan är väldigt dålig täckning här. Faktiskt fungerar den både i kontainern och i jordkällaren, men inte i benfickan när jag går i djupt vatten.

Skogsvilde

• -
« Svar #13 skrivet: 05 apr-19 kl 21:51 »
Det handlar inte om att det måste vara hermetsikt tillslutet, faradays bur bygger på i princip kycklingnät på en trästomme...
 Ellära på högstadienivå.

Av egen erfarenhet så VET jag att äldre reverterade/putsade hus som ju hade kycklingnät bakom putsen har betydligt sämre mottagning än hus byggda i tex trä

Men det det går inte att jämnföra en faradaybur med ett hus eller en container.
Även om man kan påvisa vissa likheter.
Sedan är det så att om man bygger en bostad i en container så han det tex vara trevligt med dörrar, fönster, ventilation osv.

Men nu är det faktiskt så att ämnet är underrede till Tiny house.
Inte en diskussion om olika materials förmåga att släppa igenom radioatrålning.
Men, regler kanske inte är så viktigt för dig.
Men inte nödvändigtvis.

ensamhet

• Lappland
« Svar #14 skrivet: 06 apr-19 kl 07:49 »
 Ellära på högstadienivå.

Nu har jag provat och mobilen funkar i containern, men inte utanför.
Containern är en 40 fotare som står inklämd mellan huset och en flyttbuss och tak över halva containern

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #15 skrivet: 06 apr-19 kl 09:23 »
Ja, visst är det konstigt. Här är mottagningen så dålig att det kan göra skillnad hur man står, men i kontainern fungerade det.

Om man väljer en kontainer som bostad så kan det ändå vara smart att sätta en yttre antenn på den för bästa mottagning, och för att den egna mobilen inte skall dra på full effekt inne i lådan för att nå masten. Just nu har jag kontainern som förråd, men det kan mycket väl hända att den isoleras utvändigt och blir bostad. 30 fot med 4 hål i taket som fungerar fint som ljusinsläpp om man byter ut plåtlocken. Skulle bli ett bra boende den dagen man inte orkar vända till längre, ett modernt undantag.

Krister Emtweden

« Svar #16 skrivet: 07 apr-19 kl 16:45 »
Jag var som sagt själv inne på att köpa en container och bygga mitt hus av det MEN... hmm kostnaden.. en hyfsad 20-fotare ca 15-20 000 kronor. Sen ska du få den fraktad till platsen du vill ha den på... lägg på minst 10 000 till sen ska den ställas på rätt underlag, isoleras på RÄTT sätt etc innan du ens kan bygga... du är uppe i 50-60 000 innan du ens kan börja bygga själva bostaden...

Skulle jag bygga på nåt "färdigt" idag så skulle jag välja en arbetarbod/manskapsvagn de går att hitta på blocket för vettiga priser.

MEN man ska ha i åtanke att de kan vara rätt dåliga under ytan så ofta blir det billigare, enklare och snabbare att bygga ifrån början på ett trektorvagnschassie eller HELST ett lastbilssläp.

« Senast ändrad: 07 apr-19 kl 17:06 av Krister Emtweden »

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #17 skrivet: 07 apr-19 kl 20:38 »
Nja, en 20-fotare kan ju vem som helst frakta, så 10 000, då bor du lååångt från inköpsplatsen. Jag fick en 30 fots bulk-kontainer hemkörd nyss med kranbil och enkel resa 12-13 mil, det hamnade strax under 5 000 inklusive momsen. Hade det varit en standardkontainer som man lastar med krokbil så hade det blivit betydligt billigare.

Panel och isolering behöver du ju även om du inte har en kontainer som stomme. Du sparar dessutom in på tätskiktet ;D

Vandersson

• Dalarna
« Svar #18 skrivet: 11 maj-19 kl 13:19 »
Lekt med tanken själv och personligen var jag mest sugen på att bygga det på en lastväxlar-ram. Du kan köpa dessa färdiga, ibland begagnade för nästan ingenting. Fördelen är att du då kan ringa och beställa flytt av den av väldigt stort urval, du kan då även flytta den långt. Det är väl hela vitsen, att åtminstone ha möjligheten att flytta.

Det du ska ha i åtanke är längden samt bredden, överhäng får inte bli för mycket. Men det finns kortare och längre lastbilar med singel till trippel axel bak så längden är inte given. Personligen tänker jag 7 meter inte är några problem, 8m borde kunna gå.

Men bredd är enklare att välja 3,1m utan varningsbil, 4,5m med varningsbil.

https://www.trafikverket.se/for-dig-i-branschen/vag/Transportdispens/Villkor/

ensamhet

• Lappland
« Svar #19 skrivet: 11 maj-19 kl 14:32 »
Lekt med tanken själv och personligen var jag mest sugen på att bygga det på en lastväxlar-ram. Du kan köpa dessa färdiga, ibland begagnade för nästan ingenting. Fördelen är att du då kan ringa och beställa flytt av den av väldigt stort urval, du kan då även flytta den långt. Det är väl hela vitsen, att åtminstone ha möjligheten att flytta.

Det du ska ha i åtanke är längden samt bredden, överhäng får inte bli för mycket. Men det finns kortare och längre lastbilar med singel till trippel axel bak så längden är inte given. Personligen tänker jag 7 meter inte är några problem, 8m borde kunna gå.

Men bredd är enklare att välja 3,1m utan varningsbil, 4,5m med varningsbil.

https://www.trafikverket.se/for-dig-i-branschen/vag/Transportdispens/Villkor/

Det går att bygga upp till 9 meter om man monterar tunga saker längst fram, annars är det svårt att dra upp dom med en krokbil.
Går lättare att dra på den med en vajerlastväxlare, men de är inte lika vanliga som de med krok.

Se till att skaffa en växlarram med högre profil, annars böjer den sig på mitten man man lyfter och bryter den över rullarna längst bak på lastväxlaren när man drar på, annars bör det byggas en stomme i metall på huset, för att motverka dom brytningarna.

Dela detta:

* Inloggade just nu

770 gäster, 4 användare
Bokohammare, Biofilo, jörgen66, beekeepern

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser