Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skaffa bin för bättre skörd  (läst 1034 gånger)

Anki Panki

Skaffa bin för bättre skörd
« skrivet: 09 mar-19 kl 12:59 »
Hej,
Jag har många fruktträd och bärbuskar på gården. Men vill gärna gynna bin och odlingen. Jag kan från en gård en liten bit bort få ett bisamhälle och kupa. Jag är dock livrädd för bin och törs inte tömma boet på någon honung eller liknande. Är det ens möjligt att ha ett litet bisamhälle utan att göra något där? Eller måste man dit och greja/sköta? Kan man göra något annat för att locka till sig fler bin att kanske bosätta sig i närheten?

Hälsningar Anki

hofboss

• Centrala Skåne
    • Skåne
SV: Skaffa bin för bättre skörd
« Svar #1 skrivet: 09 mar-19 kl 13:06 »
Satsa på att gynna solitärbin och humlor så får du pollineringen du vill ha.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #2 skrivet: 09 mar-19 kl 13:22 »
Att skaffa ett samhälle och sedan inte ta hand om dom är nästan som att döma dom till döden direkt.
Bin behöver omvårdnad dom oxå, inte jättemycket men dom behöver det.
En annan väg att gå är att kontakta den lokala biodlarföreningen och erbjud dig att låta någon ha bigård hemma hos dig.
Då kan du ha kakan och äta den.

Apropå farligheten, nä..   
bin är inte det minsta lilla farliga om man inte klämmer dom eller gör något annat dumt.
Dom har en alldeles för stor arbetsmoral för att ens bry sig om den där människan speciellt mycket.
Ska jag vara ärlig så märker man knappt att dom finns där, och på fritiden så vill dom sällan umgås med andra än bin.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Berberis

• Närke
« Svar #3 skrivet: 09 mar-19 kl 17:41 »
Min tidigare grannfru var en riktig blomfantast. En biodlare i närheten hade alltid en 4-5 kupor på hennes tomt. Biodlaren skötte om bina själv. Min grannfru tittade bara till bina litegrand, rapporterade när det var en svärm på rymmen och lite sådant. Hon sålde burkar med honung också. Båda parter verkade vara nöjda med arrangemanget. Det var roligt även för oss att ha så många bin i närheten. När min grannfru flyttade, kom biodlaren och hämtade sina kupor. Han förstod att blomsterprakten snart skulle försvinna.

Tångräkan

• Åland
« Svar #4 skrivet: 10 mar-19 kl 13:41 »
Har du kollat om någon i närheten har bin? De flyger ju en bit. Min granne (300 m bort) har bin och jag har en damm. Hennes bin kommer till mig och dricker och passar samtidigt på att pollinera lite. De stör inte mig det minsta. Win-win för alla!
Var dig själv, alla andra är redan upptagna.

piggetröska

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 10 mar-19 kl 17:22 »
Bina blåser inte till havs?

Härom sommaren åkte jag turbåt i Karlskrona skärgård. Fint väder, lite vind. Plötsligt kommer en humla blåsande med vinden och landar på däck. Det vara flera kilometer (förlåt, sjömil) till närmaste öar. Funderade på hur humlan skulle komma tillbaka till boet. Men den hade kanske stenkoll på tur tidtabellen ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

598 gäster, 3 användare (2 dolda)
Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser