Tack för tipset! Jag har även en fundering kring lantraser/kultur hönor. Jag tycker att det hade varit roligt att vara med och bevara en ras, min fundering är då om man kan rättfärdiga en högre kostnad per ägg? Och kanske kan man även sälja avkommor för att hjälpa gården att gå runt?
Detär ju lite som så att sälja matägg är inte nått du kommer bli rik på, det är avelsägg som kan ge något, priserna brukar ju ligga från 10kr och uppåt för avelsägg beroende på ras, matägg kan du ju i bästa fallet kanske nå 3kr på, problemet med att sälja avelsägg är ju att du då kanske bör ha några olika raser för att ha lättare att hitta köpare, blir ju en rätt liten marknad om du har en ras att välja på.
Min erfarenhet är att det är högst osannolikt att inkomsterna för ägg kommer upp i kostnaden för att ha höns, hela mitt hönshus, höns mat osv har säkert kostat 15000kr totalt, har kanske gett 6-700ägg på 2 år
Matäggen kan även vara svåra att sälja, 2kr/st har funkat för mig när jag säljer till folk jag känner, men säger man 3kr/st så blir folk mer skeptiska till att köpa.