Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur börjar man..  (läst 2027 gånger)

Måneochsol

• Småland
Hur börjar man..
« skrivet: 28 feb-19 kl 12:05 »
Hej! Jag har länge varit intresserad av "småskaligt lantbruk" och nu ska äntligen min dröm gå i uppfyllelse då jag ska flytta till hus under sommaren. Mitt mål är att driva en liten gårdsbutik där jag kan sälja ägg, grönsaker, honung (och möjligtvis förädlade produkter så som sylt, korv etc). Mitt motto är "skynda långsamt", detta är en process för mig och jag vill inte göra något förhastat. Detta året kommer jag att använda till att planera och få iordning gården och det jag hade tänkt börja med först är just hönor.

Det jag undrar över är om ni har tips på litteratur, websidor eller Youtube filmer som jag kan läsa/titta på för att lära mig mer och jag undrar även vad för nybörjar "fällor" det finns som man ska undvika.

bränn

• Mälardalen
    • Södermanland
SV: Hur börjar man..
« Svar #1 skrivet: 28 feb-19 kl 15:18 »
blanda eget foder, jag köper säd och ett koncentrat som jag blandar in 15-30% beroende på mängden gula ärtor. jag har ca 30 höns och betalar väl 4-6 kr/dag i mat...blandar in bröd från "brödbilen" också.

Måneochsol

• Småland
« Svar #2 skrivet: 28 feb-19 kl 18:44 »
blanda eget foder, jag köper säd och ett koncentrat som jag blandar in 15-30% beroende på mängden gula ärtor. jag har ca 30 höns och betalar väl 4-6 kr/dag i mat...blandar in bröd från "brödbilen" också.

Tack för tipset! Jag har även en fundering kring lantraser/kultur hönor. Jag tycker att det hade varit roligt att vara med och bevara en ras, min fundering är då om man kan rättfärdiga en högre kostnad per ägg? Och kanske kan man även sälja avkommor för att hjälpa gården att gå runt?

Bösahusarn

• Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
« Svar #3 skrivet: 28 feb-19 kl 19:18 »

Tack för tipset! Jag har även en fundering kring lantraser/kultur hönor. Jag tycker att det hade varit roligt att vara med och bevara en ras, min fundering är då om man kan rättfärdiga en högre kostnad per ägg? Och kanske kan man även sälja avkommor för att hjälpa gården att gå runt?
Avelsägg, Ja. Äteägg, Nej.
Om du inte lyckas omge dej av otroligt hängivna människor som tror på samma sak som du men med bättre ekonomi...

Så tror jag åtminstone.
Det är aldrig för sent att ge upp.

Pumba

• Småland
« Svar #4 skrivet: 28 feb-19 kl 19:23 »

Detär ju lite som så att sälja matägg är inte nått du kommer bli rik på, det är avelsägg som kan ge något, priserna brukar ju ligga från 10kr och uppåt för avelsägg beroende på ras, matägg kan du ju i bästa fallet kanske nå 3kr på, problemet med att sälja avelsägg är ju att du då kanske bör ha några olika raser för att ha lättare att hitta köpare, blir ju en rätt liten marknad om du har en ras att välja på.
Min erfarenhet är att det är högst osannolikt att inkomsterna för ägg kommer upp i kostnaden för att ha höns, hela mitt hönshus, höns mat osv har säkert kostat 15000kr totalt, har kanske gett 6-700ägg på 2 år

Matäggen kan även vara svåra att sälja, 2kr/st har funkat för mig när jag säljer till folk jag känner, men säger man 3kr/st så blir folk mer skeptiska till att köpa.

Bösahusarn

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 28 feb-19 kl 19:36 »
Om man inte har en gårdsbutik som lockar kunder av andra anledningar så tror jag att tjäna på hönsen är svårt.

Folk kan betala för att det är fria och välmående höns men att dom är av lantras tror jag att få betalar extra för.

Möjligen har man möjligen att byta till sig annat med ägg. En granne som är hantverkare kan ju hållas glad med en burk honung o ett fack ägg när man stör han i sin helgvila...

Jag har får i genbank, inget som betalar sig när jag säljer köttet. Men för dom som fattar så är ju dom lite mindre o magrare djuren perfekta. Feta köttraser göre sig icke besvär i min frys eller hage.

Måneochsol

• Småland
« Svar #6 skrivet: 28 feb-19 kl 20:27 »
Tack för all er hjälp! Igen, har ni tips på litteratur eller någon bra serie eller hemsida så blir jag jätteglad! :)

Bösahusarn

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 28 feb-19 kl 20:57 »
Att gå in i livsprojektet med målet att tjäna pengar är nog lite riskabelt. Men att sälja så pass att man inte går minus på foder är ibland svårt nog.

Men är målet att det får kosta att äta bra råvaror och njuta av att se hönsen sprätta bort samtliga av dina nyplanterade blomsterlökar...då har man en bra början.

För alla vill väl inte stå som ett Mandelmannsfån i tv-rutan bara för att det är så bra en gårdsbutik kan funka..

Låna böcker om självhushållning, köp boken en Höns, ankor o gäss... skaffa några höns och lev livet!

bränn

• Mälardalen
    • Södermanland
« Svar #8 skrivet: 01 mar-19 kl 07:45 »
helt rätt som någon skrev här, börja bara så gjorde jag. jag har fler än jag behöver dels för att hålla värmen på vintern sen är det inte mer jobb att ha några fler. jag kläcker nya varje år för att byta ut hönor och för köttet. "biprodukter" blir massor finfint gödsel, och alldeles för mycket med ägg ???......jag har valt en högvärpande sort (200ägg/år) som även värper på vintern med en slaktvikt på ca 2,5-3kg. tänk på dig själv först....sen kan det bli ett överskott som du säkert blir av med.

Frontossa

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 01 mar-19 kl 08:22 »
Jag tillhör dem som inte vill ge mina djur något som vi inte kan odla här. Därför har jag också mestadels lantraser.

Men även det lilla kött jag köper så kollar jag vad de har ätit. Nu bryr ju sig de flesta inte vad djuren ätit, men för mig går alla ägg och allt kött bort om de matat dem med köpt kraftfoder. Soja är en ingrediens som jag bara inte kan stödja plus att jag tycker det sätter sig på smaken på äggen.

Postat med Alternativ.nu´s app

docswood

• -
« Svar #10 skrivet: 01 mar-19 kl 09:56 »
Jag tillhör dem som inte vill ge mina djur något som vi inte kan odla här. Därför har jag också mestadels lantraser.

Men även det lilla kött jag köper så kollar jag vad de har ätit. Nu bryr ju sig de flesta inte vad djuren ätit, men för mig går alla ägg och allt kött bort om de matat dem med köpt kraftfoder. Soja är en ingrediens som jag bara inte kan stödja plus att jag tycker det sätter sig på smaken på äggen.

Bra val! Det är skönt att höra, medvetenheten och insikten finns och även strävas efter.

//doc

bränn

• Mälardalen
    • Södermanland
« Svar #11 skrivet: 01 mar-19 kl 13:11 »

mycket bra tänkt, jag är lite lat å köper lokalt spannmål hos en bonde och endast tillsätter mineraler/vitaminer. tänk på att det finns ofta möjligheten hjälpa till att städa ur silosgolv odyl. jag vill också veta vad jag matar djuren med. 

karsan

• Södermanland
« Svar #12 skrivet: 02 mar-19 kl 17:11 »
Jag tycker det verkar ganska lätt att sälja värpklara hönor för att par hundralappar styck.  Och så finns det de som vill har sommarhöns att hyra och det kan man ta lika mycket för.
       Och om man vill ha ekonomi i det hela får man inte vara rädd att slakta hönorna efter ett par tre år och göra laga kokhöns.
       Att slakta ungtuppar är förstås givet .  Så några mer eller mindre gratis middagar kan man se fram mot.

Men som sagt, att konkurrera prismässigt med äggpriserna i affärerna blir svårt att få lönsamt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

647 gäster, 2 användare (1 dolda)
Be

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser