Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ruvning utan resultat?  (läst 1368 gånger)

nettitas

ruvning utan resultat?
« skrivet: 18 maj-07 kl 15:28 »
Hejsan
Jag har en fråga, jag har 7 hönor och en tupp. En höna har legat och ruvat länge utan att jag ser att det blir någonting. Jag har lyst äggen och jag ser ingenting där, nu har 2 till lagt sig och ruvar. En har legat 5 dagar och jag tycker det ser ut att bli samma resultat. Jag förstår inte vad felet är, jag vill ju så gärna ha kycklingar.
Förresten hur ser man om äggen är befruktade eller ej, jag tänkte så jag kan se om tuppen gör sitt jobb. Dom trivs då väldigt mycket med varandra och det är lungt i hönshuset så dom är inte stressade.

Tack på förhand :)

Anna

• -
Re:ruvning utan resultat?
« Svar #1 skrivet: 19 maj-07 kl 21:47 »
Skriv alltid upp när en höna börjar ruva. Går man ut till dem dagligen brukar man ju kunna se när det är allvar. Märk upp äggen med tex blyerts så man kan plocka bort ev ägg som de andra hönorna lägger i redet. Då kläcks kycklingarna oftast inom ett dygn.
När hönan ruvat en vecka-10 dagar så kan du genomlysa äggen. Gå ut när det är mörkt. Sätt dej och håll en ficklampa mellan benen. Kupa händerna runt ett ägg och vrid det sakta. I den trubbiga ändet ska det vara genomskinligt för där är luftblåsan. Är ägget befruktat ser resten av ägget svart ut. Är det obefruktat så ser ägget ljust ut och man ser skuggan av gulan som flyter omkring där inne. Är du osäker på om ett ägg är obefruktat kan du skriva ett frågetecken på det och sedan kolla igen efter några dagar. Ta alltid bort obefruktade ägg. Dels för att hönan inte ska behöva ligga på fler ägg än nödvändigt och dels för att ett obefruktat ägg som legat i värme länge luktar skunk och kan riskera de andra äggen om det skulle gå sönder. Jag har aldrig varit med om att en höna blivit störd i sin ruvning för att man är där ock kollar. Man behöver ju inte springa där varenda kväll och kolla...
Är alla ägg obefruktade och fortsätter att vara det och du vill få kycklingar behöver du nog byta tupp tyvärr.
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #2 skrivet: 20 maj-07 kl 16:34 »
Jag har lyst äggen och jag ser ingenting där,
Förresten hur ser man om äggen är befruktade eller ej, jag tänkte så jag kan se om tuppen gör sitt jobb.

Obefruktade ägg är helt genomskinliga
medan ett befruktat ägg vid 6 dagar har ett spindelliknande nätverk av blodkärl till fostret.
« Senast ändrad: 20 maj-07 kl 16:37 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

nettitas

« Svar #3 skrivet: 20 maj-07 kl 22:29 »
Tack för svar
Jag var ute och tittade nu igen hos hönsen och jag kan se ett ägg som har det där spindelliknande utseendet. Jättekul, jag hoppas bara att det kläcks.
Jag undrar sedan en sak, jag har mina värpreden ovanför mark, ca 60-80 cm ovanför. Kommer kycklingarna att springa ner direkt dom har kläckts eller stannar dom med mamman ett tag så jag hinner flytta ner dom. Jag har provat att flytta hönorna så dom är enskilt och på marken men då lämnar dom äggen och försöker rymma för fullt. ::)

Dela detta:

* Inloggade just nu

452 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser