Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ko-leasing?  (läst 4370 gånger)

anette i bugared

• -
Ko-leasing?
« skrivet: 17 maj-07 kl 14:40 »
Läser i senaste numret av Lantliv, att det i bl.a. England och Frankrike går att leasa en ko under sommaren. Man mjölkar den två gånger per dag, tex.
En rörelse som tydligen växer, enligt skribenten. Flera som hyrt sommarko har sedan köpt loss djuret, efter att ha fäst sig vid henne.

Kanske ett bra sätt att börja med kor, att hyra och på så sätt få hjälp och stöd under den första tiden. Fungerar det sen inte, ja, då lämnas kon tillbaka vid hyrestidens utgång. (Att jämföras med att man hyr häst innan ett ev. köp,t.ex.)

Finns det nåt liknande här i Sverige, månntro?
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Sia

• Dalarna
Re:Ko-leasing?
« Svar #1 skrivet: 17 maj-07 kl 15:06 »
Det hänger ju lite på om den som hyr har erfarenhet av kor sen tidigare, att man har kunskaper att sköta och mjölka en ko, det lär man sig ju inte direkt på en eftermiddag ::)
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

anette i bugared

• -
« Svar #2 skrivet: 17 maj-07 kl 15:42 »
En lägsta grad av kunskap är ju alltid nödvändig, oavsett vad för djurhållning eller vilket djurslag det gäller.

Men som sagt, vet nån om detta fenomen förekommer här också?
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #3 skrivet: 19 maj-07 kl 10:43 »
Fungerar det sen inte, ja, då lämnas kon tillbaka vid hyrestidens utgång. (Att jämföras med att man hyr häst innan ett ev. köp,t.ex.)
Finns det nåt liknande här i Sverige, månntro?

Har aldrig hört att man skulle kunna göra det i Sverige.

Låter knepigt också för:
-den som "hyr" kon måste då ha produktionsplatsnummer.
-dessutom måste den som "hyr" kon ha den på mark som är godkänd enligt alla krav för EU-stöden !

Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

anette i bugared

• -
« Svar #4 skrivet: 19 maj-07 kl 12:45 »
Tydligen är det vanligt att man hyr kon på plats, dvs hos ägaren.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #5 skrivet: 10 jun-07 kl 22:06 »
Har aldrig hört att man skulle kunna göra det i Sverige.

Låter knepigt också för:
-den som "hyr" kon måste då ha produktionsplatsnummer.
-dessutom måste den som "hyr" kon ha den på mark som är godkänd enligt alla krav för EU-stöden !

Det sista kravet finns inte. Du får ha djur på mark utan eu-stöd. Det är däremot svårt att få det lönsamt.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #6 skrivet: 10 jun-07 kl 23:23 »
Hej take
om du har sökt EU stöd för 2007 själv, så ska du inte ha djur på mark som inte är EU mark!!

det kan bli "för spännande" om det vill sig  ;D
men har du inte sökt EU stöd så kan du ha djur precis där du vill ...
« Senast ändrad: 21 feb-08 kl 14:24 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

take

• Östergötland
    • De Klomp
SV: Re:Ko-leasing?
« Svar #7 skrivet: 19 feb-08 kl 10:37 »
Hej take
om du har sökt EU stöd själv så ska du inte ha djur på mark som inte är EU mark, det kan bli för spännande om det vill sig  ;D

Hurdå?  Jag har ett antal hektar utan i EUstöd på grund av att de är i för dåligt skick. Kossorna går där för att få marken i skick för framtida EU-stöd. Egentligen borde man ha gris där, men tyvär har jag inga såna.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

gimskogen

• gimskogen.se
SV: Ko-leasing?
« Svar #8 skrivet: 19 feb-08 kl 12:12 »
så var de faktiskt förra året!!!

att hade du korna på mark som inte var med i eu ansökan så fick du sanktioner... fick jag reda på i helgen på ett möte om stöd... men man hade protesterat från hela lantbrukssverige så det är borta från o med iår...

så du o jag Grimla får vara glada att vi inte fick nån kontroll.. ::)
(iallafall jag hade tur)
Även jag har nyröjd mark där jag haft djur gått men inte haft den med i stödet då de inte är så mycket till grässvål ännu o man vill ju hinna få ordning på makrne innan man tar med den...

så det är ju skönt att de blivit lite humanare...

Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

PycklingMamma

• Simma inte motströms, åk motorbåt!!!
    • Småland
« Svar #9 skrivet: 21 feb-08 kl 01:36 »
Hur funkar det med BVD då? Skall uthyraren BVD prova alla djur han tar tillbaka då, eller skall hyraren financiera det hela?
Det var en gång två älgar som va ute å flög, då sa den ena älgen till den andra:

- Du har en bulle i ögat!!!  Den andra svarar:  - VA? Jag hör inte vad du säger för ja har en bulle i ögat!!!

Mistah

« Svar #10 skrivet: 22 feb-08 kl 21:01 »
Jag tycker det låter som en bra idé. Man har kor och hyr ut dem till folk, korna stannar på gården, "hyresgästerna" betalar t ex en viss summa per månad och får då mjölk och tillåtelse att komma och umgås med "sin" ko. Det kan man ju utöka till getter, höns eller får med. Bra för dem som inte har tid, råd eller plats att hålla egna djur. Eller inackordering, någon har en ko eller get och hyr ett bås med hel- eller halvpension. Hm... Jag kanske har en affärsidé för framtiden :)

Izmiljotina

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 02 apr-08 kl 12:41 »
Vad innebär "produktionsplatsnummer"?

anette i bugared

• -
« Svar #12 skrivet: 02 apr-08 kl 13:02 »
Vad innebär "produktionsplatsnummer"?
Ett nummer man får av Jordbruksverket och som gäller den plats där verksamhetens djur finns. Det används tex vid märkning av djuren,  och visar var djuren har sitt ursprung.

Nedanstående är saxat ur en förklaring om vad en produktionsplats är:

* Produktionsplats är anläggning, byggnad eller geografiskt sammanhängande område där djur hålls eller hanteras, permanent eller tillfälligt.
    * Anläggning är t ex traditionell gård med flera ekonomibyggnader kring en gemensam gårdsplan.
    * Geografiskt sammanhängande område syftar på produktionsformer med betesdrift eller motsvarande.

Någon annan har säkert en mer uttömmande förklaring, men detta var i korthet :).

Izmiljotina

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 02 apr-08 kl 13:05 »
Det rör sig alltså om den där öronmärkningen också, eller är jag helt ute och cyklar?

Hm. Verkar ha blivit mycket krångligare med kossor sedan jag var liten. =(

anette i bugared

• -
« Svar #14 skrivet: 02 apr-08 kl 13:07 »
Det rör sig alltså om den där öronmärkningen också, eller är jag helt ute och cyklar?

Hm. Verkar ha blivit mycket krångligare med kossor sedan jag var liten. =(
Du har alldeles rätt på båda dina synpunkter ;) ;D.

Izmiljotina

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 02 apr-08 kl 13:16 »
*ler* Tänkte dock börja plugga på lite om regler och sådär inför framtiden... vem vet när man hittar ett hus och vill ha en kossa eller två, liksom. =)

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #16 skrivet: 02 apr-08 kl 14:50 »
Reglerna ändras snabbt nuförtiden, man får läsa på vad som gäller inför varje nytt år numer.

/Grimla

Izmiljotina

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 02 apr-08 kl 16:00 »
Sorgligt, men då är det ju lika bra att hålla sig a jour. =)

Dela detta:

* Inloggade just nu

406 gäster, 2 användare
Tur-Johan, Okulärbesiktning av Byrålåda

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser