Det här med miljö är tydligen svårt att ta in för många. Sopsortera skall man göra. Hur är en annan sak. Kommunerna hanterar detta lite olika runt om i landet. Nu finns det ett riksdagsbeslut att sopor skall sorteras hushållsnära. Tolkningsfråga då man gillar att skriva luddiga lagar. I princip betyder det att sopor skall sorteras i hushållet och hämtas där,dvs återvinningsstationerna skall bort.plast,metall,papper m.m skall sorteras antingen i kärl eller påse.Då sparas miljön dels på de transporter som folk utför till återvinningsstationerna och det betyder också att den nerskräpning som nu förekommer på stationerna försvinner. Återvinningscentralerna kommer att finnas kvar. hur man löser det praktiskt är upp till kommunen. I min kommun kör man med olikfärgade plastpåsar som sorteras optiskt på tippen.Grön påse går till biogas.Problemet är dock att mycket går till förbränning vilket är vansinnigt. Skall det vara någon vits med systemet måste man sträva efter återvinning,dvs papper o plaster skall användas igen. Återigen tänker några i kommunerna fel och ser sopor som en resurs till sina fjärrvärmeverk. 80% av alla plaster eldas t.ex upp. Då de mesta plasterna fortfarande görs på råolja innebär det att man i princip eldar dessa verk med olja o genererar CO2 utsläpp.Förhoppningsvis rättas det till med tiden,medvetenheten är stor hos producenter och inköpare så allt mer plast blir fossilfri. Man har ju också börjat titta på hur man förpackar.
Biogas o matavfall är ett annat problem. Enligt min mening är det svårt att se någon miljövinst med att sortera matavfall och transportera desamma långa sträckor. Man fokuserar dessutom alldeles för mycket på fordonsgas. Bästa hade varit att använda metangasen till elproduktion som i sin tur driver elbilen. Själv komposterar jag mitt,tar inte tillvara på metangasen men väl på resten. Att samla in gasen till något är annars inte så svårt och man kan använda gasen t.ex till uppvärmning. (det krävs då troligen mer avfall än ett enskilt hushåll producerar). Men kanske till matlagning? Likaså bör man bygga om reningsverken så man tar tillvara på avfallet där till gastillverkning.Har bara hört om en anläggning av detta slag i Sverige.