Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lin o Hamptyg...  (läst 13252 gånger)

urdus

• Gotland
    • Koorpmusic
Lin o Hamptyg...
« skrivet: 16 maj-07 kl 21:49 »
Finns det någon här som har erfarenhet av att göra tyg från hampa eller lin? Finns det någon i Sverige som förädlar dessa växter? Om någon skulle vara intresserad av att köpa sånt? ..tyg allstå..? Finns det någon ekonomi i det??

??????
Jag behöver ingen karta... Jag har kompass..

Seiram

• Kölhalare
    • -
    • Nya stickerian
Re:Lin o Hamptyg...
« Svar #1 skrivet: 03 aug-07 kl 13:08 »
Jag tror att hampatyg går en ljusnande framtid till mötes. Det är nästan omöjligt att få tag i, men många vill ha. Jag t ex...Har en kompis som äger ett par hampajeans, dom är över 15 år gamla o har inte ett enda hål. Praktiskt taget outslitliga. De första jeansen tillverkades av hampa, tills hampan blev bannlyst o man övergick till bomull. Trist. Finns ett litet utbud av kläder i hampa på nätet, men det är inga modeller man jublar högt över direkt...OJ vad jag skulle sy om jag fick klorna i hampatyg  :P

Don Purush

• Här gör vi saker i synnerhet och inte i allmänhet.
    • Blekinge
« Svar #2 skrivet: 08 aug-07 kl 20:50 »
Sannerligen.. Hampa är framtidens ört. Allt från tvål till byggmaterial och medicin. :o
Vid sådana bränder kan mycket nyttigt komma i dagern som varit dolt länge under isen.

Hemvändare

• Tid är allt vi har
« Svar #3 skrivet: 21 aug-07 kl 23:11 »
Vad jag har förstått så är det ett ganska så omfattande arbete att förädla dessa växt fibrer (Jag vet dock inte så mycket om det så jag är inte säker)  Idag borde det ju finnas aparater som kan bearbeta fibrerna mjuka.

Men jag tror och hoppas att vil skall gå tillbaka till dessa växter och ta en annan väg än vad man har gjort med bomulen. (gifterna)

Om jag minns rätt så behöver man inte bespruta hampa?? Någon som vet?

Ang Hampa Jeans så tror jag det skulle kunna bli något väldigt bra.

Hemvändare

• Tid är allt vi har
« Svar #4 skrivet: 21 aug-07 kl 23:14 »
ps. Är det någon som vet om man får odla hampa i sverige?

Seiram

• Kölhalare
    • -
    • Nya stickerian
« Svar #5 skrivet: 21 aug-07 kl 23:34 »
Jadå, man har släppt industrihampan fri  :D

Hemulen

• Mumindalen
« Svar #6 skrivet: 21 aug-07 kl 23:38 »
ps. Är det någon som vet om man får odla hampa i sverige?

Det går numera att få tillstånd för att odla hampa men utan att kunna några detaljer så tror jag att det kan vara för mycket byråkrati och kontroller för att det ska vara någon ide i mindre skala. (någon rättar mig säkert om jag har fel)

Jag kan väl säga att jag normalt inte är den som följer alla lagar och förmaningar från staten men i det här fallet är det inte att tänka på att odla utan tillstånd. Skulle någon få för sig att din hampaåker är narkotika så lär du åka in för gott (eller i alla fall på flera odlingssäsonger).

alternaiv

• Småland
    • Tvåleriet
« Svar #7 skrivet: 22 aug-07 kl 07:43 »
Jag tror att hampatyg går en ljusnande framtid till mötes. Det är nästan omöjligt att få tag i, men många vill ha. Jag t ex...Har en kompis som äger ett par hampajeans, dom är över 15 år gamla o har inte ett enda hål. Praktiskt taget outslitliga. De första jeansen tillverkades av hampa, tills hampan blev bannlyst o man övergick till bomull. Trist. Finns ett litet utbud av kläder i hampa på nätet, men det är inga modeller man jublar högt över direkt...OJ vad jag skulle sy om jag fick klorna i hampatyg  :P

Här finns det tyger
http://www.nordicnaturfiber.se/products/tyger/hampa_tyger/hampa_tyger.htm
Tvättvålsmakare och importör av indiska tvättnötter.
www.tvaleriet.se

alternaiv

• Småland
    • Tvåleriet
« Svar #8 skrivet: 22 aug-07 kl 07:47 »
Läste detta om hampan:

Textilier tillverkade av hampfiber är minst tre gånger mer slitstarka än bomull. De är också mjukare, varmare, svalare och mer vattenabsorberande.
Hampatyg går att få fram i skiftande grovhet, allt från sidenliknande kvalitet till grövsta säckväv. Skor, ytterkläder, kavajer, byxor, strumpor och underkläder kan tillverkas av giftfri hampa. Fina sängkläder, sköna frottéhanddukar (mer vattenabsorberande än bomullsfrotté) och mjuka blöjor och bindor som inte kräver råvara från skogarna är några andra produkter.
Den som bär kläder av hampa märker att de svalkar på sommaren och värmer på vintern.
Tyger av hampa skyddar bäraren effektivt mot den skadliga ultravioletta strålningen.
Hamptygets slitstyrka är välkänd. Guldgrävarnas jeans var gjorda av hampa: Det enda tyget som tålde att bli utsatt för vatten i timmar.
Dessutom är hampa mycket resistent mot värme. Även vid +370° C sker ingen färgförändring. Vid uppvärmning till 1000 grader förkolas materialet, men utan att fatta eld; intressant för bl.a. flygbolagen!
Fibrerna är antistatiska vilket gör att tyget inte drar åt sig smuts.
Hampfiber går även att använda som madrassfyllning, möbelstoppning, tapeter och mattor med mera.
Hälften av de kemikalier som produceras i t.ex. USA häller odlarna ut på sina bomullsfält i form av bekämpningsmedel och konstgjord gödning.
Aralsjön i Centralasien är ett innanhav som försvinner i snabb takt och kvar blir en steril saltöken. Denna enorma ekologiska katastrof beror på att man leder om vatten från floderna till att konstbevattna enorma bomullsodlingar. Bomullsodlingar är mycket krävande och plantorna suger ut jordarna på stora mängder näring.
Hampa växer som ogräs (3-6 m på en säsong), klarar av de flesta parasitangrepp och behöver inga konstgjorda gödnings- eller bekämpningsmedel. Rötterna går djupare än de flesta kommersiella grödor och binder marken vilket förhindrar jorderosion. Hampan tillför jorden näringsämnen och man kan odla hampa år efter år på samma marker utan att växla gröda.
Tvättvålsmakare och importör av indiska tvättnötter.
www.tvaleriet.se

Hemvändare

• Tid är allt vi har
« Svar #9 skrivet: 22 aug-07 kl 14:41 »
Det låter som en fantastisk bra ersättare för bomull. Jag hoppas att den blir mer erkänd för vad den kan bli.

:D

Men jag ser ett "problem" med den... Den är hållbar... Alltså inte poppis hos våra stora företag. o may omay tänk om man inte behövde köpa nya jens en gång i månaden. (ironisk)

Seiram

• Kölhalare
    • -
    • Nya stickerian
« Svar #10 skrivet: 22 aug-07 kl 14:46 »
Men jag ser ett "problem" med den... Den är hållbar... Alltså inte poppis hos våra stora företag. o may omay tänk om man inte behövde köpa nya jens en gång i månaden. (ironisk)
Visst, det är ju bara EN av alla anledningar till att inte satsa på hampa...

Linnea-maria

• grönsaksnörd
    • Dalarna
    • linnea på landet
« Svar #11 skrivet: 22 aug-07 kl 15:13 »
Tygerna i länken som visades i några inlägg ovan var ganska tråkiga i färgen men man kanske kan färga dem själv?
Sen var ju inte priserna avskräckande dyra heller  :)
kan själv

Seiram

• Kölhalare
    • -
    • Nya stickerian
« Svar #12 skrivet: 22 aug-07 kl 18:49 »
Går säkert utmärkt att färga!

Lindis

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 16 dec-07 kl 19:16 »
Det finns en del hampa odlare i Sverige och det är helt lagligt. För att vara självförsörjande krävs ca 25 Ha.

Seiram

• Kölhalare
    • -
    • Nya stickerian
SV: Lin o Hamptyg...
« Svar #14 skrivet: 17 mar-09 kl 19:58 »
Jag köpte några meter hampatyg, färgade det svar och sydde mej ett par brallor. Nu har jag dom JÄMT!

conky

« Svar #15 skrivet: 19 mar-09 kl 12:43 »
Här i Oslo finns en del hampa kläder att köpa i olika butiker, allt från batikfärgat hippie kläder till mer "alldagliga" kläder. Ganska dyra ... till och med för att vara i Norge :)
Snubbe som gör karriär men som helst vill byta tangenbordet mot yxan,
Staden mot skogen
Stress mot lugn ...

krokodil

• Småland
« Svar #16 skrivet: 26 mar-09 kl 12:16 »
Hampatyg ska ge svalka när det är varmt och värma när det är kallt har jag hört. Stämmer det?
Stop 5G before it stops you!

Seiram

• Kölhalare
    • -
    • Nya stickerian
« Svar #17 skrivet: 26 mar-09 kl 14:33 »
Ja, typ. Fast så varmt som ull är det inte.

Gille

• -
« Svar #18 skrivet: 26 mar-09 kl 16:49 »
Tygblöjor görs ofta av hampa/bambu.
Kaninuppfödare och pelargontant.

Dräng

• -
SV: Re:Lin o Hamptyg...
« Svar #19 skrivet: 30 mar-09 kl 16:19 »
Det finns en del hampa odlare i Sverige och det är helt lagligt. För att vara självförsörjande krävs ca 25 Ha.

Vad menar du när du säger självförsörjande på ca 25 Ha?

När jag flyttar ut på landet skulle jag vilja odla hampa. Allra helst som heltidsjobb, det verkar svårt dock. Särskilt eftersom hampan är så otroligt motarbetad. Att det är framtidens gröda är väl det dock inget snack om. (Såvida inte bomullsindustrin osv får bestämma).
Klarar man sig utan jobb om man kan odla hampa på 25 Ha? (Jo, jag har hört, hur långt är ett snöre, men spekulationer är ju alltid kul.)

Dela detta:

* Inloggade just nu

550 gäster, 2 användare
Nataks, Berberis

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser