Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur koppla vvb från 400 till 220v?  (läst 6751 gånger)

Kreacon

• Övriga världen
Hur koppla vvb från 400 till 220v?
« skrivet: 12 nov-18 kl 15:42 »
Hej!
Alltså ni är de bästa grannarna man kan ha.
Nu står jag här och behöver koppla om. Hur göra?

Här är kopplingsschema

https://www.nibe.se/assets/documents/11020/011423-1.1.pdf

Bifogar bild.

Är ny på detta så jag behöver att nån hjälper mig att tyda och säger flytta den specifika kabeln till det specifika stället.

Vore super!

Kreacon

• Övriga världen
SV: Hur koppla vvb från 400 till 220v?
« Svar #1 skrivet: 12 nov-18 kl 15:45 »
Kan inte bifoga bild för filen för stor. Hittat inget snabbt och enkelt sätt att komprimera på telefonen.

Anders G.

• -
« Svar #2 skrivet: 12 nov-18 kl 16:21 »
Naturligtvis får du koppla själv om du har nödig kännedom.

Lugnebergagård

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 12 nov-18 kl 17:04 »
Ser ju ingen bild och vet inte vilken panna det är du har men. Tittar man i manualen så verkar det finnas en instruktion som gäller tre pannor där du kör dom på 1-fas.

Titta på Elschema 3kW, sen plintuppställningen för 230V 1-fas du ska ha:
Blå kabel på plint märkt: "3"
Brun kabel på plint märkt: "<-" (svart pil)
Gulgrön kabel på plint märkt med jordsymbol

Tror inte att det borde göra något om du har fel mellan blå och brun. Men du får inte koppla jorden fel. Det kan bli farligt på riktigt.

När det gäller el så har färgerna på kablarna varierat en del genom åren, min förklaring är med de gällande kabelfärgerna.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #4 skrivet: 12 nov-18 kl 17:14 »
Vad har du för matning framdragen till varmvattenberedarens plats? Är det en enfasgrupp med tre ledare (fas, nolla och skyddsjord)?
Har du överhuvudtaget några möjligheter att mäta spänning, och att förvissa dig om att det är spänningslöst innan du börjar koppla?

Använd inte mobil för att bifoga bilder på detta forum, gör det hellre från datorn och använd något bildbehandlingsprogram (t ex IrfanView som är gratis) för att få ner filstorleken.

Lugnebergagård

• Uppland
« Svar #5 skrivet: 12 nov-18 kl 17:39 »

Näe, man får inte koppla sådant själv så vitt jag vet... sen att många gör det ändå är en annan femma. Men du får koppla ljusarmaturer själv om du har erforderlig kännedom. Egentligen samma sak som här med skillnaden att denna går att koppla den här med två faser. Den stora faran som jag ser det är som Torbjörn säger. Vet du att det är spänningslöst och säkert att arbeta? Sen att man inte gör något dumt som att koppla fasen på höljet. Dvs hela apparaten blir spänningsförande och med lite otur hela värmesystemet.

Jag brukar ha vanan att mäta spänning före så jag vet att det är spänning. Sen stänger jag av så jag vet att det är spänningslöst. Sen jobbar jag. Sen slår jag på spänningen. Mäter igen så att jag kopplat rätt. Orsaken till varför jag vill mäta upp spänningen innan jag startar är att jag ska veta att det är JAG som stängt av strömmen och att JAG har kontroll på brytpunkten. Risken är annars att jag skruvar ur fel säkring i tron om att jag skruvat ut rätt. Mäter spänning och det är spänningslöst. Sen styrs apparaten av en strömbrytare någon annan stans som någon springer och aktiverar när jag jobbar med apparaten.

simon.arvestrand

• Västerbotten
    • arvestrands
« Svar #6 skrivet: 12 nov-18 kl 17:49 »

Du får inte göra förändringar i fastinstallation

Kreacon

• Övriga världen
« Svar #7 skrivet: 12 nov-18 kl 18:19 »
Tack för ert engagemang!
Får får jag inte men behöver göra det endå. Den eldrivna vvb är helt bortkopplad från allt vad spänning heter så det är lugnt.

Kreacon

• Övriga världen
« Svar #8 skrivet: 12 nov-18 kl 18:22 »
Bild

Kreacon

• Övriga världen
« Svar #9 skrivet: 12 nov-18 kl 18:25 »
Bilder

Kreacon

• Övriga världen
« Svar #10 skrivet: 12 nov-18 kl 18:26 »
H

Kreacon

• Övriga världen
« Svar #11 skrivet: 12 nov-18 kl 18:30 »
O

Kreacon

• Övriga världen
« Svar #12 skrivet: 12 nov-18 kl 18:37 »
Så lite bilder uppe i en röra. Telefonen vill inte riktigt samarbeta.

Jag fattar inte schemat riktigt
Sista bilden visar ”dosan” där jag antar att det ska kopplas om.
6 kablar sitter i den.
Ingångarna är märkta med a b 1 2 och två ingångar är omärkta, en på baksidan och i metallen.
Kablarna är alla svarta och har nummer 2, 3, 4, 5 och de som går in i omärkta ingångar kommer från samma öppning i maskinen och är omärkta.

Kreacon

• Övriga världen
« Svar #13 skrivet: 12 nov-18 kl 18:40 »
Ingående ström är tänkt att vara en förlängningssladd från vanligt jordat uttag, tills elektrikern kan få betalt att dra ner 400v.

Vad jag inte förstår är kablarnas namn på schemat. N L1 PE.

Vore lättare om det stod kabel 4 in i öppning 2 osv.

Lugnebergagård

• Uppland
« Svar #14 skrivet: 12 nov-18 kl 18:44 »
Har du inte kopplat något ännu ser det ut som att maskinen är matad med 1-fas. (gulgrön, brun, blå) kabel på första bilden. (det är den kabel som går in i maskinen va?)

Det finns en liten luring här... det här med kabelfärger är en regel. Ingen naturlag. Det innebär att man kan bryta mot reglerna. Dvs den kan ju vara två-fas med fel kabelfärger. Mät mellan brun och blå. Är det 230v så har du redan 1-fas. Har du 400v så har du 2-fas och då får du gå dit kabeln startar och koppla rätt. Fast här vill jag nog påstå att du borde ringa en elektriker.

Kreacon

• Övriga världen
« Svar #15 skrivet: 12 nov-18 kl 18:51 »
Jag funderar på samma sak. Om jag förstår schemat så ska kopplingen ske bara i sockerbiten för omkoppling mellan 1 och 2fas?
Är det fyra trådar in när det är 400v?
Gubben jag köpte vvb av sa att den gått på 400 v men kabeln som är klippt som tidigare matat in elen har ju bara tre trådar, blå, brun och jord.
Vad händer om jag bara tar min nya kabel med stickpropp, matar in i samma följd som de satt i sockerbiten och sen slår på?

Går säkringen om vvb är kopplad för 400v och jag kör den på vanligt uttag?

Kreacon

• Övriga världen
« Svar #16 skrivet: 12 nov-18 kl 18:59 »
PS ska koppla en ny ingående kabel för matning in till vvb. Kabeln som sitter i idag är klippt.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #17 skrivet: 12 nov-18 kl 19:02 »
Varmvattenberedaren är ju invändigt exakt likadant kopplad för 230 och 400 V.  Enda skillnaden är att effekten blir lägre när du ansluter den till 230 V (1/3 av den effekt det blir på 400 V).

Även för 400 V räcker det med tre ledare i kabeln, så det går inte att dra några slutsatser av den saken.
Och om det är en flerledarkabel (alltså inte enledare i rör), så är det fullt normalt (och tillåtet) att blå är en av faserna. Man får ALDRIG ta för givet att blå alltid skulle vara nolla. Om det finns minsta lilla anledning till tvekan, så MÅSTE man mäta och helst även följa kabeln hela vägen och se efter vart den blå är ansluten i andra änden.
Om man saknar mätinstrument (en billig digitalmultimeter duger bra) eller kunskaper om hur det ska användas, så bör man inte befatta sig med eljobb på egen hand.

Det kommer att fungera utmärkt om du ansluter som du beskrev.  Jag antar att du med "vanligt uttag" menar ett 230 V enfasuttag.

Lugnebergagård

• Uppland
« Svar #18 skrivet: 12 nov-18 kl 19:06 »
Han kan ha kört 400V och haft fel färg på den andra fasen. Egentligen den enklaste lösningen även om det är fel att göra så.

Tja, under förutsättning att det var allt han gjorde så är det bara att koppla din stickpropp på samma sätt som tidigare. Lite stort OBS om det är "Åsa-Nisse" som haft med maskinen att göra tidigare. Dom kan göra va tusan som helst.

Nej säkringen går inte. Du kopplar inte VVB för 400v, det är helt enkelt en slinga där du skickar ström ena vägen vid 230v medans du skickar strömmen båda vägarna vid 400v. Förenklat för att visualiserade det hela kan du se det som att strömmen kommer i den bruna kabeln och går ut i den blåa som en återledare som inte innehåller någon ström. Vid 400v så skickar man ström i bägge kablarna och båda kablarna fungerar som varandras återledare.

Kreacon

• Övriga världen
« Svar #19 skrivet: 12 nov-18 kl 19:10 »
Tror så med, blå går till kabel 3, brun till 2 och P-E till jord.
Ser ut som på schemat för 400v kommer det en till tråd men jag kopplar en ny sladd exakt som den gamla satt i sockerbiten och trycker på play.

Stort tack för hjälpen!

Hör av mig om det verkar funka. Höt kanske av mig om det inte funkar. Dessutom droppar det från en rörgänga. Alla klämringskopplingar är täta men en bussning mellan vatten och och en T-koppling droppar. Har lindat med gängtejp på en rad olika sätt men funkar inte. Har lin och linolja. Ska prova det tänkte jag.

Dela detta:

* Inloggade just nu

448 gäster, 4 användare (1 dolda)
Be, Petter B, fredrikbertilsson

* Forum

* Om tidningen Åter

Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser