Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  PVC-fönster  (läst 27668 gånger)

ensamhet

• Lappland
SV: PVC-fönster
« Svar #80 skrivet: 25 okt-18 kl 11:26 »
Man hör ju var och varannan dag på nyheterna att vi ska minska användandet av plast mm. och då är väll svaret ganska givet vad för fönster man bör använda eller?

tropfrog

• Västergötland
« Svar #81 skrivet: 25 okt-18 kl 17:20 »

Men att diskutera detta är meningslöst. Du tycker det sänker. Och jag tycker det höjer.
Står vi 2 i samma situation till att köpa huset så kommer jag köpa huset och kan då tänka mig att betala mer än dig för det.
Mer än så säger det inte.

Om vi antar att du har rätt i grundförutsättningarna och att du och jag är spekulanter på huset. Då kommer jag att dra mig ur budgivningen tidigare än dig. Då tycker du att du har gjort ett kap, men det har inte blivit något för säljaren realiserbart ökat värde.

Mvh
Magnus

xlab

• Gäst
« Svar #82 skrivet: 25 okt-18 kl 18:18 »
Man hör ju var och varannan dag på nyheterna att vi ska minska användandet av plast mm. och då är väll svaret ganska givet vad för fönster man bör använda eller?

Det verkar som att det jag skrivit gällande PVC-fönster har gått för bi dom flesta. PVC fönstren är återvunnen PVC från det kemiska industrin och INTE ny plast, kretsloppet är aktiverat i PVC fönstren. Läs själva på resp tillverkare om ni inte tro mig!

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #83 skrivet: 25 okt-18 kl 18:46 »
Det verkar som att det jag skrivit gällande PVC-fönster har gått för bi dom flesta. PVC fönstren är återvunnen PVC från det kemiska industrin och INTE ny plast, kretsloppet är aktiverat i PVC fönstren. Läs själva på resp tillverkare om ni inte tro mig!
Källor på det? Länkar åtminstone?
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #84 skrivet: 25 okt-18 kl 19:17 »

Bara för att man återanvänder skit gör det inte till ett bra material.
Och självklart så vill tillverkaren påvisa hur förträffligt deras produkt är.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

torbjorn

• Medelpad
« Svar #85 skrivet: 25 okt-18 kl 21:29 »
Återvunnen PVC används på ställen där färgen på plasten inte spelar någon roll alls, alternativt där plasten ska vara svart och den återvunna smältan lätt kan färgas med kimrök. Alltså INTE för fönster där man brukar kräva vit och fin PVC.

Man kan inte heller använda återvunnen plast på ställen där det är kritiskt med vad det finns för slags tillsatser med i plasten (alltså där det ställs krav på t ex hårdhet, hållfasthet, elektrisk isolationsförmåga etc).

På 70- och 80-talet användes återvunnen plast ofta till lågprismärken av LP-skivor, flottörer i vattenbehållaren på toalettstolar mm.

Rent allmänt är det sällsynt att man återvinner PVC nuförtiden, eftersom risken är för stor att gammalt plastskrot innehåller numera förbjudna flamskyddsmedel.

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #86 skrivet: 25 okt-18 kl 21:38 »
Lastpallar kan vara gjorda av återvunnen plast men det är nog ett av få ställen där jag brukar se det och det är nog inte PVC

torbjorn

• Medelpad
« Svar #87 skrivet: 26 okt-18 kl 06:53 »
Förmodligen PP (polypropylen) i lastpallar.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #88 skrivet: 26 okt-18 kl 09:08 »
Ja, PP och PE är ju vanliga plaster som går att smälta om, och de kommer tillbaks i återvinningen. PVC är det sämre ställt med. Jag har ännu inte sett återvunnen PVC i avloppsrör, så jag tvivlar på att just fönster får så mycket återvunnet.

torbjorn

• Medelpad
« Svar #89 skrivet: 27 okt-18 kl 10:54 »
Avloppsrör har ju också stränga krav på hållfasthet mm för typgodkännande, så jag tror återvunnen PVC är utesluten där också. I all synnerhet nu efter 2006 då man måste hålla gamla giftiga flamskyddsmedel borta från de plastprodukter man vill prångla ut på marknaden.

På tal om avloppsrör så finns ju sådana av PP nuförtiden, men när jag kollade för några år sedan så kostade de mer än dubbelt så mycket som PVC-rör. I vilka sammanhang använder man PP-rör och är beredd att betala merkostnaden?

Man kan ju också notera att PVC av olika skäl, bl a utvecklingen av frätande gaser vid brand, är på väg bort från elkablar för elinstallation i byggnader. Frågan är om samma sak gäller för PVC i andra byggnadsdetaljer.

xlab

• Gäst
« Svar #90 skrivet: 27 okt-18 kl 15:46 »
Källor på det? Länkar åtminstone?

Aluplast.dk KBE.dk. Veka.com

xlab

• Gäst
« Svar #91 skrivet: 27 okt-18 kl 15:48 »
Bara för att man återanvänder skit gör det inte till ett bra material.
Och självklart så vill tillverkaren påvisa hur förträffligt deras produkt är.

vem vill du tror på då? dom ända som tycks lita på är ett fåtal hä på siten och dig själv. Sen är det ganska klent med förtroende för andra så

xlab

• Gäst
« Svar #92 skrivet: 27 okt-18 kl 15:50 »
Återvunnen PVC används på ställen där färgen på plasten inte spelar någon roll alls, alternativt där plasten ska vara svart och den återvunna smältan lätt kan färgas med kimrök. Alltså INTE för fönster där man brukar kräva vit och fin PVC.

Man kan inte heller använda återvunnen plast på ställen där det är kritiskt med vad det finns för slags tillsatser med i plasten (alltså där det ställs krav på t ex hårdhet, hållfasthet, elektrisk isolationsförmåga etc).

På 70- och 80-talet användes återvunnen plast ofta till lågprismärken av LP-skivor, flottörer i vattenbehållaren på toalettstolar mm.

Rent allmänt är det sällsynt att man återvinner PVC nuförtiden, eftersom risken är för stor att gammalt plastskrot innehåller numera förbjudna flamskyddsmedel.

Du får uppdatera din kunskap lite, den stora merparten PVC fönster är av återvunnen PVC, dels gamla pvs-fönster,men åxå cisterner från bla kemiska industrin

xlab

• Gäst
« Svar #93 skrivet: 27 okt-18 kl 15:54 »

https://vekauk.com/veka-recycling/the-process/
https://www.profine-group.com/de/suche/?q=PVC+recycling&docs=on&websites=on
« Senast ändrad: 27 okt-18 kl 16:10 av xlab »

Skogsvilde

• -
« Svar #94 skrivet: 27 okt-18 kl 16:01 »
vem vill du tror på då? dom ända som tycks lita på är ett fåtal hä på siten och dig själv. Sen är det ganska klent med förtroende för andra så

Tja...  finns ingen anledning för mig att redovisa vem jag skulle tro på. 
Men samtidigt så har du envist visat på hur du faller i markandsföringsfällorna.

Det framkom även att den mesta PVC som återvinns färgas svart då det är det enda alternativet.

Men inte nödvändigtvis.

xlab

• Gäst
« Svar #95 skrivet: 27 okt-18 kl 16:02 »
Men samtidigt så har du envist visat på hur du faller i markandsföringsfällorna.

Det framkom även att den mesta PVC som återvinns färgas svart då det är det enda alternativet.

kan inte marknadsföra något för jag har ingen vinning i det, och alla andra marknadsför ju sina produkter som dom anser vara bra lika så du

Skogsvilde

• -
« Svar #96 skrivet: 27 okt-18 kl 16:06 »
kan inte marknadsföra något för jag har ingen vinning i det, och alla andra marknadsför ju sina produkter som dom anser vara bra lika så du

Du läser inte heller vad man skriver. 

Jag skrev att du gick på marknadsföringsknepen.  ;D
Men inte nödvändigtvis.

xlab

• Gäst
« Svar #97 skrivet: 27 okt-18 kl 16:14 »

Var har du fått den faktan ifrån? Har bara sätt vita på alla fönster saom jag vart med om att byta, sen gjorde företaget som jag arb på för en tid sedan byten på 3000 fönster och allla dom vara vita, sen sågh jag ett annat företag som gjorde ett test byte  på en stor fast ägare och dom1500 var åxå vita. Alla föenster som jag tittat på under tiden jag höll på med fönster var vita och så även på Statens provnings anstalt i Borås (där även en test är rjoort mellan Trä,trä/alu, och PVC. PVC höll mkt hög kvalitet enl SP

xlab

• Gäst
« Svar #98 skrivet: 27 okt-18 kl 16:15 »
Du läser inte heller vad man skriver. 

Jag skrev att du gick på marknadsföringsknepen.  ;D

har inte gått på något utan prova , anv och testat dom produkter som jag anv

Skogsvilde

• -
« Svar #99 skrivet: 27 okt-18 kl 16:20 »
Var har du fått den faktan ifrån? Har bara sätt vita på alla fönster saom jag vart med om att byta, sen gjorde företaget som jag arb på för en tid sedan byten på 3000 fönster och allla dom vara vita, sen sågh jag ett annat företag som gjorde ett test byte  på en stor fast ägare och dom1500 var åxå vita. Alla föenster som jag tittat på under tiden jag höll på med fönster var vita och så även på Statens provnings anstalt i Borås (där även en test är rjoort mellan Trä,trä/alu, och PVC. PVC höll mkt hög kvalitet enl SP

Hög kvalité...  nåja.. 
det beror på vad man jämnför med.
Men inte nödvändigtvis.

Dela detta:

* Inloggade just nu

553 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser