Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  En grön tredagarsfest för gröna entreprenörer nu till hösten?  (läst 1452 gånger)

timsan

• Gäst
Hej!

Tim heter jag och jag tycker det skulle vara kul att lära känna lite fler människor som håller på med ekologiskt och socialt medvetna affärsidéer i Sverige.

Det känns som att det är mycket som håller på att hända just nu i dessa sammanhang, och att det skulle det vara kul att ses och fira olika framgångar och få stöd och hjälp med saker som känns besvärliga och kanske komma på nya spännande idéer att förverkliga.

Så tycker jag och därför går jag och drömmer om en tredagars konferens/workshop/fest.

Jag tänker mig att det bli i form av ett open space-möte (helt utan talare program eller liknande). Det enda vi förbereder är praktiska saker som att det finns mat och sovplatser och en fin lokal. Och såklart att vi som vill mötas och prata om saker som har med ekologiskt och socialt medvetna affärsidéer att göra bjuder in varandra ordentligt så att alla som vill vara med vet att det händer. Jag  tänker mig att tillställningen skulle vara till för både människor som har hållt på med olika projekt ett tag och människor som inte riktigt har börjat med konkret verksamhet, men som har idéer och engagemang.

Jag ser framför mig en fin ljus lokal med mycket fin mat och mysiga platser att sitta på. Där är vi mellan trettion och sextio personer som går omkring och lär känna varandra och pratar om vesäntligheter som våra projekt och hur det är att leva här och nu. Typ.

Den konkreta platsen jag har i tankarna är hågaby som ligger i utkanten av Uppsala och har ett mysigt bycentrum med luftigt inomhustorg, en ekologisk affär och ett skolkök som går att hyra.

Datum vet jag inte. Antingen någon av de sista helgerna före terminsstarten på skolan (då hågalokalen är ledig). Eller en långhelg i höst. Jag tycker vi skall försöka hålla oss inom skördetider så att vi kan njuta av färska frukter och grönsaker under de festliga konferensdagarna.

Detta är mest en första liten koll. Tycker ni att det låter som en kul idé?
« Senast ändrad: 16 maj-07 kl 11:50 av timsan »

andersabrahamsson

• Gäst
Hej,

Jag är på!

Vidare: "Gröna entreprenörer" anser jag vara lite olyckligt som begrepp. Vad skall sociala entreprenörer som prioriterar den sociala dimensionen kallas (du skriver ekologiska och sociala)? Röda? Bruna? "Red-brown sustainability" är något som annars exempelvis Mebratu i sin begreppsgenomgång kallar den sociala sidan av hållbar utveckling (Mebratu, D  (1998)  Sustainability and sustainable development: Historical and conceptual overview.  Environ Impact Asses and Review, 18, 493-520.).

Och framförallt: Vad skall de som har ett holistiskt synsätt med samtliga hållbarhetsdimensioner i åtanke kallas?

Jag har, som du vet Tim, ett förslag:
Hållbarhetsentreprenörer. Sustainopreneurs. Sustainopreneurship. Kan vi hjälpa varandra att hitta ett "klatschigt" populärnamn för hållbarhetsentreprenörer? Planet-och-folk-entreprenörer?

Peace,
Anders

*som joinade forumet i syfte att svara på Tim - och därav påminner om den virala kraften i att finna människor och hur de hittar till olika (virtuella/fysiska) communities of practices*

CinaLN

• Alternativmixen
Hej!

Jag vill också vara med:-)

Skåne är mitt hem, kanske man skulle kunna förlägga en träff som denna mittemellan oss...

Helt klart efterlängtat!

Ligger inte "rättvisa" djupt rotat hos folket? Kanske man kunde använda sig av detta i sökandet efter ett klatschigt populärnamn?

Hälsningar
Cina
You must be the change you wish to see in the world. Mahatma Gandhi

andersabrahamsson

• Gäst
Hej, Cina,

Rättvisa och rättvisemärkt, att vara schysst, reko, ok, etc. Det appellerar i min värld närmare den sociala dimensionen av hållbarhet. Funderar högt, som hörs.

Hållbarhet är för mig ett helhetsbegrepp, som inkluderar ekologisk, ekonomisk och social hållbarhet, och en som tar initiativ och startar företag för att lösa ett hållbarhetsrelaterat problem är för mig en hållbarhetsentreprenör. Därav att kanske rättvisa är för snävt?

Dialogen fortsätter.

Bra början med nu tre (3) på party! Med andra ord, vi rullar!

Peace,
Anders

timsan

• Gäst
Kul!

Jodå rättvist och grönt och sånt.

Det låter finfint. =)

Mittemellan oss blir det göteborg då ungefär? Eller örebro? (Lite dålig på geografi...)

Någon som vet något sjysst ställe vi kan vara på?

/ Tim

Dela detta:

* Inloggade just nu

612 gäster, 3 användare (1 dolda)
Bokohammare, javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser