Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nybörjare med stor odlingslott!  (läst 1585 gånger)

Doktor Grön

• Skåne
Nybörjare med stor odlingslott!
« skrivet: 27 aug-18 kl 20:41 »
Hej!

Jag är nyregistrerad här på forumet men har läst mycket här tidigare.

Nu skulle jag behöva er expertis då jag precis har fått en odlingslott på ödmjuka 250 kvadrat. Lotten är tidigare helt övervuxen men kommunen har varit bussig och schaktat bort jord så att det "ska gå att odla" och fraktat dit ett rejält lastbilslass med fin kompostjord. Jorden är sandjord och lotten ligger i zon 1.

Lotten är således inte överväxt av ogräs/träd längre (se bild). Nu vill jag passa på att göra så mycket det bara går i höst för att göra det möjligt att odla nästa år. Är det möjligt tror ni?

Min tanke är att gräva en så stor del av lotten som möjligt, ska jag jämna ut den nya jorden över lotten? Kan det hjälpa eller är det bättre att låta den vara?

Jag fick tips av kommunen att så gröngödsling, ska jag göra det redan nu eller vänta till i vår?

Jag är sugen på att plantera bärbuskar redan nu i höst, är det bättre att vänta?

Andra tips för att göra det möjligt att odla redan nästa år tas ytterst tacksamt emot smile.gif

MissT

• Västergötland
SV: Nybörjare med stor odlingslott!
« Svar #1 skrivet: 27 aug-18 kl 22:09 »
Det är väl bättre att göra så mycket som möjligt nu, så kan du komma igång snabbare till våren.

Tännlappen

• -
« Svar #2 skrivet: 27 aug-18 kl 22:44 »
 :D...Visst kan du plantera bärbuskar nu...Bara bra att höstplantera... Satsa gärna på Amerikanska blåbärsbuskar på en bit...Då får du sura ner den biten med okalkad torv och bark o dylikt...Verkar inte vara så mycket filurer som angriper blåbär...Sedan med sandblandad jord blir det fina morötter och potatis...Lyd gärna rådet med att så gröngödsling nu...Inte bra sandblandad jord står bar....

Doktor Grön

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 27 aug-18 kl 23:22 »
Okej, tack! Tänkte bara att om jag sätter bärbuskarna nu så kommer de inte att trivas pga att jorden kanske inte är optimal ännu.

Ska testa med några blåbärsbuskar! :)
Ska jag sätta de i söder (nedre vänstra hörnet på bilden)?

Tännlappen

• -
« Svar #4 skrivet: 28 aug-18 kl 01:20 »
 :D...Jodå blåbärsbuskar blir kanon med förberedning av jord som är lämplig för dom....Rad med hallon kanske...Naturligtvis ska man så squasch...Rättstavat vet jag inte... Hör man på radion ibland så gnäller fruktodlarna och vill bibehålla höga priser trots överskott...Långsiktigt kan det vara lönsamt med ett äppelträd då vintersort...då gällande om man tänker behålla sin odlingslott länge... Som sagt bär och fruktträd är bäst att plantera på hösten...Övrigt väldigt trevlig kommun du eller ni bor i som är så behjälpliga....Och välkommen till forumet  :D

Be

• Finland
« Svar #5 skrivet: 28 aug-18 kl 07:55 »
Många vitlökar ska sås på hösten, så perfekt att fixa i ordning en odlingsbädd med vitlök & morötter om några månader (särskilt om du är i zon 1; vitlökar ska sättas sent så att de bara hinner rota sig men inte växa). Också lök från frö kan sås på hösten. Ska själv också sätta bl.a. pepparrot, ramslök och palsternacka. Sen finns det många perenner som gott och väl hinner rota sig innan vintern och kölden om man sätter dem nu.
Ingen människa är illegal

Dela detta:

* Inloggade just nu

505 gäster, 1 användare
LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser