Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygga om pickupp till eldriven gårdsbil?  (läst 9193 gånger)

Landet

• Västerbotten
SV: Bygga om pickupp till eldriven gårdsbil?
« Svar #20 skrivet: 24 aug-18 kl 08:22 »
"Om det inte motorbromsar när jag släpper gasen gör inget, bromsarna på bilen funkar, det är bara ett fel på bilen och det är skatten, då det är en diesel."

Jag tänkte mest att om du monterar den utan koppling direkt mot bakaxel så kommer motorn snurra när hjulen snurrar även om du inte trampar på" gasen" eller har motorn något slags inbyggt frihjul? Vad händer när/om motorn snurrar mer än tillförd (gaspedalens nertryck) energi?

Ang montering av motor direkt mot bakaxel, har du så mycket luft att du får plats med motorn utan att ta hål i kaross eller chassi?

Skickat från min AGM X1 via Tapatalk

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #21 skrivet: 24 aug-18 kl 08:33 »
Låter som en bra lösning att leka med en hemmabil. Men jag skulle definitivt behålla växellådan. Om man tänker på att bilen i normalläge har gått i kanske 80-90 km/h vid 2000 rpm på motorn och det är på den växel som är 1 till 1 (eller möjligen 1 till 0,8), så betyder det att du får en maxfart kring den hastigheten med den elmotor som föreslagits om du kopplar den direkt på kardanaxeln. Och även om du hittar en lågvarvig motor som ger halva den toppfarten så är det trevligt att kunna köra sakta med stor kraft när man flyttar vagnar och liknande. Sätter du en 24 eller 48 V elmotor från pumpen på en truck så kanske den ligger på 5 kW och då är det fint att ha lågväxel.

ensamhet

• Lappland
« Svar #22 skrivet: 24 aug-18 kl 10:57 »
Jag tänkte mest att om du monterar den utan koppling direkt mot bakaxel så kommer motorn snurra när hjulen snurrar även om du inte trampar på" gasen" eller har motorn något slags inbyggt frihjul? Vad händer när/om motorn snurrar mer än tillförd (gaspedalens nertryck) energi?

Ang montering av motor direkt mot bakaxel, har du så mycket luft att du får plats med motorn utan att ta hål i kaross eller chassi?

Det är ram på bilen, så nån kaross är inte i vägen. flaket har jag köpare på och jag hade tänkt bygga ett nytt plant flak med lemmar i lämplig höjd, som går att fälla ner bak och på sidorna.
Så kan jag ha flaket som mobilt arbetsbord också.
Så utrymme finns för motorn om jag vill.

Funderar även på om man skulle göra en plattform, som är lika stor som bilen och montera ovanför taket.
Vore bra att ha något att stå på, om man vill pyssla med något en bit upp.

Vet inte hur en elmotor till en truck funkar, men när man slår av strömmen till en stor hyvel, svarv, smärgel eller annan maskin med mycket massa i rörelse, så snurrar de ju flera minuter innan de stannar utan att något händer.

ensamhet

• Lappland
« Svar #23 skrivet: 24 aug-18 kl 11:07 »
Låter som en bra lösning att leka med en hemmabil. Men jag skulle definitivt behålla växellådan. Om man tänker på att bilen i normalläge har gått i kanske 80-90 km/h vid 2000 rpm på motorn och det är på den växel som är 1 till 1 (eller möjligen 1 till 0,8), så betyder det att du får en maxfart kring den hastigheten med den elmotor som föreslagits om du kopplar den direkt på kardanaxeln. Och även om du hittar en lågvarvig motor som ger halva den toppfarten så är det trevligt att kunna köra sakta med stor kraft när man flyttar vagnar och liknande. Sätter du en 24 eller 48 V elmotor från pumpen på en truck så kanske den ligger på 5 kW och då är det fint att ha lågväxel.

Det är ju sant, men motor och låda ska i en annan skattebefriad bil.
Skulle ju kunna ta en Mercedes växellåda. De har inte trög 80/90 olja utan ATF olja och borde ju inte gå så trögt om det är kallt.
Undrar om det skulle gå med en lös utväxling, en växellåda tar onödigt mycket plats på fel ställe, motorn hamnar då under motorhuven och då ryms inte batterierna där.
Utrymmet på sidorna under flaket vill jag ha till annat.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #24 skrivet: 24 aug-18 kl 11:19 »
Kedje eller remdrift går ju bra. Förmodligen är det bäst att sätta ett stödlager på motorn. Om du inte behöver extrem dragkraft, och inte heller så hög toppfart så kan du ju lika gärna göra så för att slippa växellådan.

Du kan ju sätta motorn högt genom motorhuven, så ser den kompressormatad ut ;D

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #25 skrivet: 24 aug-18 kl 11:27 »

Funderar även på om man skulle göra en plattform, som är lika stor som bilen och montera ovanför taket.
Vore bra att ha något att stå på, om man vill pyssla med något en bit upp.

Det där är riktigt användbart! Jag hade en stadig hembyggd flaklåda på pickupen som fungerade som byggställning då och då. Är på gång att montera ett extra gallertak på traktorn för att få den funktionen igen. Och på en bil eller traktor som inte behöver ut i trafiken så kan man ju anpassa grejerna mer efter behov. Elbil blir ju väldigt lätt att flytta, och funkar fint inomhus.

ensamhet

• Lappland
« Svar #26 skrivet: 24 aug-18 kl 11:42 »
Nu har jag löst växellådsproblemet om jag behöver en låda.
Det blir en Mercedes låda utan sprängkåpa, så tar den inte då mycket plats.
Dessutom är konstruktionen med växelstagen så bra på dom att man kan förlänga och korta dom enkelt och i princip montera låda och spak hur och var man vill.

Landet

• Västerbotten
« Svar #27 skrivet: 24 aug-18 kl 12:06 »
Nu har jag löst växellådsproblemet om jag behöver en låda.
Det blir en Mercedes låda utan sprängkåpa, så tar den inte då mycket plats.
Dessutom är konstruktionen med växelstagen så bra på dom att man kan förlänga och korta dom enkelt och i princip montera låda och spak hur och var man vill.
Automat då? Du får montera en saxlift och plattform på det [emoji106]

Alexn72

• Skåne
« Svar #28 skrivet: 24 aug-18 kl 12:35 »
Har du reglage till motorn så ska du absolut inte ha växellåda.
Har du bara on off på motorn så kan du använda växellåda

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #29 skrivet: 24 aug-18 kl 13:23 »
Varför inte (absolut?) växellåda? Jag har skruvdragare, svarv mm som har både varvtalsreglering och växellåda. Bara för att en elmotor har reglering 0 till fullvarv betyder det ju inte att den trotsar fysikens lagar.

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #30 skrivet: 24 aug-18 kl 14:04 »
Jag vill minnas att många som bygger om en vanlig bil till elbil använder två växlar för att få ett större register. Jag tror det är ettan och tvåan, men det beror ju på utväxling på lådan och varvtal på motorn osv. Sedan får man kolla så lådan håller för vridmomentet på aktuell växel för det kan vara ganska högt på en elmotor.

ensamhet

• Lappland
« Svar #31 skrivet: 24 aug-18 kl 14:22 »
Automat då? Du får montera en saxlift och plattform på det [emoji106]

Automat, aldrig i livet, alla jag varit inblandade i sista tiden har krånglat.

Saxlift är en bra ide, men det räcker med höjden på taket och storleken på bilen.
Jag har redan en skattebefriad Mercedes lätt lastbil, med skylift om jag måste lite högre upp.
Och måste jag ännu högre, så ställer jag den på maskinflaket och drar upp den på lastväxlar bilen.
Och måste jag ännu högre, så ger jag fan i allt och ringer Poolia.
« Senast ändrad: 24 aug-18 kl 14:30 av ensamhet »

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #32 skrivet: 24 aug-18 kl 14:25 »
Har man en stor elmotor och dålig kontroll så kan det bli stora krafter, men skall det bli rimliga pengar så rer det sig nog. Kan ju vara bra att sätta dit en säkring i systemet också. En fyrtumsspik blir nog bra ;D

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #33 skrivet: 24 aug-18 kl 18:23 »
Det påminner mig om de elkonverterade Reliant Fox som Posten hade i slutet av 80-talet. Det var alltså ursprungligen en bensinbil, där man hade slängt ut bensinmotor och växellåda, och ersatt det med motor och fartreglage av trucktyp. Och ett antal blybatterier.  Det visade sig att om någon klåpare var framme och skruvade på strömbegränsningen i fartreglaget, så kunde det leda till bakaxelhaveri ...

ensamhet

• Lappland
« Svar #34 skrivet: 26 aug-18 kl 12:36 »
Letade efter några järnbalkar och hittade en bro av sträckmetall jag glömt bort att jag hade.
Den är 2x6 meter och funderar på om det vore något att montera på taket?
Blir det dumt att det sticker ut 15-20 cm på sidan och 45 cm framåt och bakåt?

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #35 skrivet: 26 aug-18 kl 12:49 »
Sätter du den bara så högt att du inte slår huvudet i den blir det nog bra. När man skall vara vid en vägg är det bra om det sticker ut. Kanske går att montera så att du med lätthet skjuter den en halvmeter åt höger. Skall försöka fixa det så på traktorn.

ensamhet

• Lappland
« Svar #36 skrivet: 26 aug-18 kl 12:57 »
Sätter du den bara så högt att du inte slår huvudet i den blir det nog bra. När man skall vara vid en vägg är det bra om det sticker ut. Kanske går att montera så att du med lätthet skjuter den en halvmeter åt höger. Skall försöka fixa det så på traktorn.

Man kan ju ha tjock mössa eller monter något mjukt ovanför dörren.

ensamhet

• Lappland
« Svar #37 skrivet: 31 aug-18 kl 18:55 »
Lite mer funderingar?
Hur långt kan man köra med en elmotor från en truck, om man har lastbilsbatterier på 12V ca 255 Ah seriekopplade till den spänning motorn har? Kommer man 6-7 mil, om man inte kör så fort?

Är det nå skatter på elbilar?

Brukspatronen

• Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
« Svar #38 skrivet: 31 aug-18 kl 20:16 »
Lite mer funderingar?
Hur långt kan man köra med en elmotor från en truck, om man har lastbilsbatterier på 12V ca 255 Ah seriekopplade till den spänning motorn har? Kommer man 6-7 mil, om man inte kör så fort?

Är det nå skatter på elbilar?

Det teoretiska svaret på det borde vara lätt att räkna ut. Men det fattas effekten på motorn.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #39 skrivet: 31 aug-18 kl 21:11 »
Om du räknar 5 batterier (60 voltsmotor) så har du 60 x 255 = 15,3 kWh som mest (teoretiskt). Det ger väl kanske 4-5 mil i en hemmafixad bil med de förluster man får.

Skatten är det minsta problemet om du skall köra genom besiktningen...

Dela detta:

* Inloggade just nu

438 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

400 kr kvar till mat.
i Ekonomi
[Igår kl. 08:31]

Hästar, väder och vind.
i Brukshästar
[28 jul-25 kl 19:12]

Skillnad på electrolux assistenter
i Bröd
[27 jul-25 kl 22:41]

Ramstorlek?
i Biodling
[27 jul-25 kl 18:43]

Myrsyrabehandling och invintring, I vilken ordning?
i Biodling
[27 jul-25 kl 17:45]

Naturlig hygrometer
i Vaktlar
[27 jul-25 kl 11:32]

Mf 4335 vill inte köra
i Meka
[27 jul-25 kl 09:59]

Ta bort potatisblast.
i Grönsaker
[25 jul-25 kl 16:19]

Kombucharecept
i Drycker
[25 jul-25 kl 04:15]

Hur mycket isolerar snö?
i Frukt & bär
[22 jul-25 kl 23:18]

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser