Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  varför misslyckades jag?  (läst 4038 gånger)

krummel

  • Inlägg: 30
    • Bohuslän
varför misslyckades jag?
« skrivet: 15 maj-07 kl 15:12 »
Någon som har något bra tips på hur man lyckas med bönodling? Provade att odla bondbönor härrom året men misslyckades totalt! Två bönor fick jag!  :-\
I år har jag sått vaxbönor och brytbönor...Någon som har något tips för en större skörd? Söker också något gott recept på syrade vaxbönor (om jag får fler än två vill säga)  :)

skånetösen

  • Inlägg: 553
    • Skåne
Re:varför misslyckades jag?
« Svar #1 skrivet: 15 maj-07 kl 19:12 »
Vilke odlingszon bor du i och vilken typ av jord har du?
Det jag inte hinner idag kanske jag hinner imorgon.

krummel

  • Inlägg: 30
    • Bohuslän
Re:varför misslyckades jag?
« Svar #2 skrivet: 16 maj-07 kl 12:59 »
Zon 4  :'( och jorden va ska man säga om den har inte så bra koll vilken "typ"..inte varken ler eller sandjord iaf. har grävt djupbäddar och har lagt på kompostjord varje höst och vår i flera år... göslar med gräsklipp och aska....

Linnea-maria

  • Inlägg: 323
  • grönsaksnörd
    • Dalarna
    • linnea på landet
Re:varför misslyckades jag?
« Svar #3 skrivet: 16 maj-07 kl 15:24 »
Hejsan
Hur ser det ut i omgivningarna växer där någon annan ärtväxt? Lupiner, kråkvicker etc? Det kan vara så att den där bacillen som samverkar med ärtväxten så att den ska kunna ta upp kvävet i luften saknas. Jag tror att det ska finnas substrat att köpa i trädgårdshandeln.
kan själv

krummel

  • Inlägg: 30
    • Bohuslän
Re:varför misslyckades jag?
« Svar #4 skrivet: 19 maj-07 kl 12:39 »
mmmm...det finns lupiner hyffsat nära... Men det kanske är värt att prova det där medlet om det inte är något skumt förstås...

Bo

  • Inlägg: 4238
Spara pengarna
« Svar #5 skrivet: 19 maj-07 kl 18:18 »
och leta upp vitklöver. Drar du upp plantorna, ser du knölar på rötterna. Där har du din bakteriekultur.

Det kan tänkas att det finns en annan som är bättre lämpad för odlade baljväxter men jag tror det inte.

Ärtor är mycket känsliga för gifter i jorden och bondbönan är ju en ärta.
« Senast ändrad: 19 maj-07 kl 18:21 av Bo »

Anders Plogen

  • Inlägg: 211
    • -
Re:Spara pengarna
« Svar #6 skrivet: 19 maj-07 kl 18:39 »
och leta upp vitklöver. Drar du upp plantorna, ser du knölar på rötterna. Där har du din bakteriekultur.

Det kan tänkas att det finns en annan som är bättre lämpad för odlade baljväxter men jag tror det inte.

Ärtor är mycket känsliga för gifter i jorden och bondbönan är ju en ärta.

Tyvärr är det olika sorters bakterier som lever på de olika arterna. Det finns ett antal olika bakteriekulturer att köpa som passar till olika grupper av baljväxter. Tror det finns på olssons vallfrö. Om jag inte minns fel så är bondbönor släkt med vicker och ska alltså ha den bakteriekulturen.

Kummel: Du kanske kan få en etablerad planta från någon bekant och flytta den till ditt land. Då sprider sig nog bakterierna. Annars tror jag inte det tar så lång tid innan bakterierna hittar till dina odlingar på naturlig väg...

Jag bor också i zon 4 och bönodling brukar gå bra om det inte regnar för mycket. Men skörden skiljer sig mycket från år till år. Bondbönor brukar alltid ge bra, de är inte så värmekrävande som bryt och vaxbönor. Bondbönor kan man så riktigt tidigt, de gror vid typ 4-5 grader. Hur växer andra grönsaker i ditt land? Vad går bra och vad går dåligt?

krummel

  • Inlägg: 30
    • Bohuslän
Re:varför misslyckades jag?
« Svar #7 skrivet: 20 maj-07 kl 16:23 »
anders: brukar odla mangold, rädisa, sallad, persilja, jordärtsskockor, rödbetor och sockerärtor... Dom brukar gå bra allihop. Morötter har jag provat några gånger men det fungerar inte alls. (Har ingen aning om varför...)Jag tänkte att iom att sockerärtorna går bra så kanske andra baljväxter fungerar...

Anders Plogen

  • Inlägg: 211
    • -
Re:varför misslyckades jag?
« Svar #8 skrivet: 20 maj-07 kl 19:42 »

Kaliumbrist kanske? Jag har för mig att både morötter och bönor behöver mycket kalium. Prova att gödsla med aska elller annat kaliumrikt gödsel där du ska så bönorna. Jag brukar också gödsla med krav-Algomin (den utan kostgödsel) för att säkerställa tillgången på en massa micronäringsämnen. Det kan ju vara något litet spårämne som saknas i din jord. Om du inte kommer tillrätta med problemet så kanske du ska göra en jordanalys? Det borde verkligen funka med bönor. Speciellt bondbönor, de brukar ju vara lättodlade.

krummel

  • Inlägg: 30
    • Bohuslän
Re:varför misslyckades jag?
« Svar #9 skrivet: 21 maj-07 kl 12:26 »
ok...jag ska mixtra lite och se hur det går i år.... tack för hjälpen! :)

anemone59

  • Inlägg: 89
Re:varför misslyckades jag?
« Svar #10 skrivet: 25 maj-07 kl 21:26 »
Jag har själv misslyckats med bönor medan ärtorna blivit fina.
De tål inte kall jord. Man måste ha tålamod och vänta någon vecka extra innan man sätter bönor. De ruttnar annars.  Gör ett nytt försök bara. Lycka till!

olaus

  • Gäst
Re:varför misslyckades jag?
« Svar #11 skrivet: 26 maj-07 kl 09:18 »
Jag odlade mycket bondbönor i Jämtland . Fick goda skördar. De är lättodlade. Jag brukade så dem mellan potasisarna i början på juni direkt efter sättningen. Bondbönan trivs med potatis. Och potatisen verkar också må gott.
I juli samlas svartlus på blomskotten. Dem knipsar man bara av och kastar.

Bönor annars kräver mycket värme och är inte lättodlade i Norrland, men just bondbönan är härdig.

Linnea-maria

  • Inlägg: 323
  • grönsaksnörd
    • Dalarna
    • linnea på landet
Re:varför misslyckades jag?
« Svar #12 skrivet: 08 jun-07 kl 08:41 »
Jag odlade mycket bondbönor i Jämtland . Fick goda skördar. De är lättodlade. Jag brukade så dem mellan potasisarna i början på juni direkt efter sättningen. Bondbönan trivs med potatis. Och potatisen verkar också må gott.

Odlar du dem mellan raderna eller mellan potatisplantorna? Det borde väl vara varannan potatis och varannan böna för du kupar väl potatisen? Det lät som ett intressant tips. Jag har ett stort arbetskrävande land men samtidigt tycker jag att jag har för lite plats  ;D
kan själv

annaofia

  • Inlägg: 26
  • jord under naglarna och frid i själen
    • Öland
Re:varför misslyckades jag?
« Svar #13 skrivet: 16 jun-07 kl 18:51 »
ett vanligt problem med ärtväxter är att när de precis når ytan, det kommer liksom upp som en lite krok, så drar kråkfåglar upp dem. bra är alltså att täcka dem tills de vuxit till sig lite


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

429 gäster, 2 användare
fredrik99, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser