Dela detta:
Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skörda korn för hand  (läst 180 gånger)

Odlingsapan

• Skåne
Skörda korn för hand
« skrivet: 09 aug-18 kl 15:35 »
Hej!

Jag har skördat mina ca 8m2 korn med sax. Nu ligger det torrt i stora kassar och väntar på att jag skall få ut själva kornen från axen. Finns det något enkelt knep för att göra det? Förra gången odlade jag kanske 1m2 och det blev utsädet för denna skörden. Då satt jag manuellt och pillade med fingrarna, och det tog merparten av en dag. En hel veckar orkar jag inte sitta denna gången.

Några tips? :D

The Pink SuperSheep

• Är ett Mufflonfår
    • Hälsingland
SV: Skörda korn för hand
« Svar #1 skrivet: 09 aug-18 kl 15:43 »
Förr använde man en skära och om man sparar någon decimeter på stjälken så kan man tröska de flesta sorter mot en stolsrygg eller liknande om det inte är mer än så, om man är fakir kan man nog också trampa eller slå loss kornen om det är ordentligt moget.
Because, this is our show, and not Yours!
---
Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

lassejohansson22

• -
SV: Skörda korn för hand
« Svar #2 skrivet: 09 aug-18 kl 21:24 »
Hej
Titta på tuben, där finns flertal fiffiga lösningar på tröskning.

En enkel lösning är att, ta en färgomrörare (eller liknande)  för tex borrmaskin. I den fäst, svetsa fast korta kättingar finlänkade.
Till denna används "hink" med lock. Ett litet hål i locket, för "verktyget".
Hink el liknande av kraftig kvalite!
Underlättar om man klipper bort en del av strået.
Sedan kan man använda "felvänd" dammsugare.... blåsare..... för att rensa det tröskade...
Lycka till  ☺

Dela detta:

* Inloggade just nu

58 gäster, 1 användare
Gandalf

* Forum

* Nyheter

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser