Dela detta:
Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bara båg eller?  (läst 562 gånger)

The Pink SuperSheep

  • Inlägg: 2743
  • Är ett Mufflonfår
    • Hälsingland
SV: Bara båg eller?
« Svar #20 skrivet: 04 aug-18 kl 23:30 »
Var typ så jag tänkte också att de i teorin kunde fungera, att den kör några slag på vatten, tex?
Because, this is our show, and not Yours!
---
Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

torbjorn

  • Inlägg: 9833
    • Medelpad
SV: Bara båg eller?
« Svar #21 skrivet: 04 aug-18 kl 23:49 »
Ett fall där man åtminstone teoretiskt har nytta av att tillföra vatten till en förbränningsmotor är i gengassammanhang. I synnerhet när gasgeneratorn eldas med träkol och både kol och luft råkar vara extremt torra, så kan man vinna en del på att tillföra litegrann vatten till primärluften. I gasgeneratorns härd är temperaturen så hög att vattnet sönderdelas till väte och syre. Syret går åt till att oxidera kolet, precis som allt syre som ändå finns i luften, medan vätet går oförändrat genom gasgeneratorn och bidrar dels till gasens värmevärde och dels till att få den att brinna snabbare än en gengas som bara består av koloxid och diverse obrännbara ämnen.

I praktiken är dock miljön sällan så torr att man har någon nytta av denna vattentillförsel, luftens fuktighet räcker och blir över.

Ett skäl till att en ottomotor får bättre verkningsgrad när den körs på E85 än på bensin, är att etanol innehåller förhållandevis mer väte och mindre kol än bensin, så förhållandet mellan mängden vattenånga och koldioxid i avgaserna blir högre - alltså större halt av vattenånga. Och vattenångan är mer effektiv än koldioxid på att omvandla termisk energi till mekanisk energi i motorn. I synnerhet när vattenångan bildas under förbränningen. Om ångan hade varit med redan under kompressionstakten hade ju lika mycket energi gått åt för att komprimera den.

Dieselmotorer som skulle drivas på pulverformigt bränsle (sågspån, kolpulver mm) laborerade tyskarna med på 30-talet och fortsatte under kriget. Men man fick aldrig fram någon praktiskt användbar motor, det var för stora problem med ofullständig förbränning, stort cylinderslitage pga aska, bakeld i bränslesystemet mm.

Silverhammer

  • Inlägg: 38
    • Skåne
SV: Bara båg eller?
« Svar #22 skrivet: 05 aug-18 kl 06:54 »
Stor eloge till er alla,
här finns så mycket samlad kunskap "gammal som ny" så det är nästan magiskt

Tillsammans tänker man bättre ;)

 

Skogsvilde

  • Inlägg: 10871
  • Raka puckar!
    • -
SV: Bara båg eller?
« Svar #23 skrivet: 05 aug-18 kl 13:34 »
Var typ så jag tänkte också att de i teorin kunde fungera, att den kör några slag på vatten, tex?

Som jag uppfattar det så finns det en möjlighet att göra just så.
Om du skall ut och gå i mörker längs våra vägar utan reflex så kan du fortfarande rädda liv!
Anmäl dig till donationsregistret redan i dag!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

57 gäster, 1 användare
Gandalf

* Forum

* Nyheter

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser