Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Otacksamma får!  (läst 2877 gånger)

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
Otacksamma får!
« skrivet: 13 maj-07 kl 11:36 »
Ligger hopplöst efter med stängslandet av sommarbetet. Kan skylla på stormfälld skog, föräldraledighet (omöjligt att få ngt gjort visar det sig, kanske 2-3 stolpar om dagen, några dar i veckan) och nu senast en veckas kraftig magsjuka som dessutom brännt bort alla muskler som byggts upp i skogen under vintern. Inte så bra att inte äta på nästan en vecka, om vi säger så...

Iaf, så är de två hittils stängslade hagarna "slut", så i ren desperation tänkte jag låta fåren gå med mig när jag stängslar. Enda ätbara är på våran fastighet, och det mesta av fastighetsgränsen är stengärdesgård. Utanför är det beteslös granskog eller färskt hygge.

Så jag drar med mig fåren upp till de riktiga ohägnade och surrealistiskt genomgröna sommarhagarna.

Vad gör de? Jo, de går tillbaka till gårdscentrum istället och de nedbetade hagarna... Otacksamma djur.

Eller är det alla nyplanterade jordgubbsplantor (100+), nyplanterade bärbuskar etc som drar? All rödlök åkte iaf. Tack för det.

Nu får de står därinne i en brun hage och bräka över att "viii haaaar juuuuuu ingeeeeen maaaaaaaaat". Vill de inte ströva fritt på grönbete så slipper de. I nuvarande takt tar det väl några veckor innan jag kan släppa in dem i en ny hägnad hage så de håller sig där gräset är grönt...

Nu är humöret och tålamodet iofs på botten efter magsjukan (rotavirus troligen), men stundtals är det väldigt frestande att ta fram bössan och skaffa nya får om några år när man hägnat klart.

Frustrerad? Nejdå, inte jag inte.

Visdomsord: Skaffa inte får förrän efter allt är inhägnat.
« Senast ändrad: 13 maj-07 kl 11:37 av larso »
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
Re:Otacksamma får!
« Svar #1 skrivet: 13 maj-07 kl 12:10 »
Kan du inte skaffa lite plaststolpar och eltråd och göra en tillfällig hage? Det kostar några hundralappar men, kan återanvändas många gånger och man gör en ny hage på någon timme bara.  Risken är ju att de börjar rymma om maten är slut. Vi har inte alla våra permaneneta hagar klara men, löser det genom att göra tillfälliga hagar i hagarna så att säga.  :)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
« Svar #2 skrivet: 13 maj-07 kl 12:15 »
Aggregat är inte gratis även om lite plaststolpar och tråd inte kostar så mkt. Visst, det kanske vore en tanke. Och ännu en sak att fixa istället för att ordna riktiga hagar...

Har köpt nät och stolpar för pengarna...

Äsch, nu skall jag inte misströsta. Känns säkert bättre snart, nu när jag börjat äta igen.

louise

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 13 maj-07 kl 13:19 »
Förstår frustrationen! Jag ligger ständigt efter trots att jag inte har mycket att skylla på. Jag har ingen skog och inga barn. Det är nog mer min klena kropp och ständiga pengabrist som gör att jag inte kommer nånvart.

Mina får gick i vinterhagen tills de började rymma och jag insåg att de nöjer sig inte med obegränsade mängder hö, nu ska det vara gräs. De fick bli instängda i flera dagar tills välkomstbetet var klart. Som om de inte skulle ha varit på det för flera veckor sedan...

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #4 skrivet: 13 maj-07 kl 15:06 »
Jag känner också igen mig, stängslandet tar aldrig slut...

Vi köpte två stycken orange elnät förra året och de har vi haft stor nytta av. Det går fort att flytta och man får lite extra tid att fixa i ordning de riktiga hagarna. Flaskhalsen blir ju aggregatet, vi har bara två som vi flyttar runt. Orange nät utan el funkar dessvärre inte alls bra, då kan de lika gärna gå lösa från början...:-)

Om några dagar hoppas vi ha alla våra på sommarbete!
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

mille

• -
    • Gångemad
« Svar #5 skrivet: 13 maj-07 kl 15:10 »
Kom på en sak apropå otacksamma får... För en tid sedan, innan välkomsthagen var klar, så tog jag med våra får ut på fribete. Vi skulle jobba på åkern och bredvid låg en grön gammal vall som jag tänkte de skulle hålla sig på...Tji fick jag, kan man säga.

De gick där en stund, drog sedan vidare till en åker som närmast är ett kärr. _Där_ stod de o betade en lång stund innan de raskt travade över den nyomlagada vallen (tydligen inte lika gott som vass, knäppa får...) och sedan vidare bort mot skogen. Där fick jag avbryta mitt arbete o hämta den kära gamla kornhinken, jaga ikapp flocken som var en halvkilometer bort och springa tillbaka med dem till lagården.

Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
« Svar #6 skrivet: 13 maj-07 kl 16:28 »
De gick där en stund, drog sedan vidare till en åker som närmast är ett kärr. _Där_ stod de o betade en lång stund innan de raskt travade över den nyomlagada vallen (tydligen inte lika gott som vass, knäppa får...) och sedan vidare bort mot skogen. Där fick jag avbryta mitt arbete o hämta den kära gamla kornhinken, jaga ikapp flocken som var en halvkilometer bort och springa tillbaka med dem till lagården.

Har en teori. Ju rikare bete, desto högre fart på fåren. Lite som en vanlig motor, ju mer man trycker på gasen (=mer bränsle) desto högre fart. Kan förklara varför de inte klarar av att flytta sig långsamt om de får fint bete, utan måste springa därifrån...

Nåja, har hittils idag lyckats stolpa 2/3 av en underbar hage (efter lite strategiomläggning, som innebär att en liten lycka hamnar i en annan hage, och man sparar en himla massa stängsel på raka linjer istället...) hittils idag. Borde stolpa hela idag, om barnen tillåter. Återstår bara nät och grind sedan...

Hela hagen är klassad som fornåker för övrigt. Identifierade nog en terrassbyggnation idag när jag stolpade.

Känns lite bättre nu när jag kommit igång med min utmärglade kropp igen, plus att jag ingalunda är ensam om att aldrig bli klar med stängsling. Fast jag tänkte bli klar i år. Eller inte. Kanske lämnar den största (men sämsta - norrsluttning, skuggad av grannens granskog, plus sankt i mitten) till nästa år, den är iaf "EU-öppen" och riskerar inte växa igen om den inte betas just nu. Hägnar den sämsta och mest EU-akuta först till hösten. Bättre hägna de tre grönaste först.

Sedan. Nästa år. Eller året därpå. Då. Då, då kan man bara släppa på fåren och rulla tummarna, sitta på verandan med fötterna i luften och njuta. Säkert. Fast då är föräldraledigheten slut förstås...

Nåja, detta är inte värre än att försöka sig på att starta upp vilket småföretag som helst antar jag. Investera idag, för framtida avkastning. Så lugnare blir det förstås inte, man hittar väl på ngt annat att fixa till...

annan

« Svar #7 skrivet: 13 maj-07 kl 21:00 »
föräldraledig ;D

ps hoppas ni kvicknat till nu!
"jag har storslagna visioner och maxade projekt" Peps.

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
« Svar #8 skrivet: 13 maj-07 kl 21:23 »
föräldraledig ;D

ps hoppas ni kvicknat till nu!

OT

Jo, nu är det bara hustrun som är sjuk. Förhoppningsvis blir hon frisk snart, immuniteten mot rota-virus skall tydligen bara hålla några dagar, så i värsta fall blir det varvet runt en gång till. Fast vuxna brukar sällan bli smittade, så att vi blev det beror nog på att byta 14 diarreblöjor per dag. Därmed borde det vara stopp nu.

Annars, ja vem har hittat på delen "ledig" i föräldraledig. Så himla missvisande att det borde vara kriminellt. På jobbet kan man iaf stänga dörren om man behöver tänka några minuter.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #9 skrivet: 13 maj-07 kl 22:00 »
Aggregat är inte gratis även om lite plaststolpar och tråd inte kostar så mkt.

Tänkte att du hade el i hagarna sedan innan. Ja, ska man handla aggregat också så springer det iväg. Jag behöver inhandla ett nytt batteriaggregat eftersom det gamla lagt av. Men, om man vill ha ett bra så kostar de en bra slant så ännu så länge är det hästarna som får beta i de hagar som det behövs batteriaggregat.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

vallhunden

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 14 maj-07 kl 09:20 »
Hej!
Det verkar som om ni har behov av en bra vallhund!
Med en sådan kan man även fribeta fåren, under uppsikt förstås. Hunden vet ju inte vilka gränser som jag har tänkt. Med en bra hund kan man också lägga hunden på ett strategiskt ställe under stängslingen så att fåren håller sig där man har tänkt sig... så gör jag ofta.
Likadant gör jag när jag flyttar fåren mellan hagar där jag också måste flytta flexinätet, hunden håller fåren på plats medans jag arbetar.
Det finns otaliga användningsområden av en vallhund. Dessutom anser jag att om man inte har så många får har man större behov av en hund. Med en liten besättning har man inte råd att investera i en massa grindar och div inredning.

Med en vallhund har man en arbetskompis som aldrig klagar och vill gå hem! Den tycker att jag är det bästa som finns, utöver fåren. Den har precis samma intresse som jag och är lycklig över att få hjälpa till. Alltså en trogen kamrat, som snabbt blir oumbärlig! Själv har jag en Border Collie, som för mig är den enda rasen. Dessutom avlas den endast på vallningsarbete. Naturligtvis ska den vara registrerad...

Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Ica

« Svar #11 skrivet: 14 maj-07 kl 10:02 »
En fråga när det gäller stängsel. Jag har sett de där oranga rackarna i katalogerna och har sett dom uppsatt på en gård. Är de bra? Kan man/är det tänkt att man ska koppla ström till dem och hur kinkigt är det då med att gå med trimmer och hålla undan gräset? Och hur blir det på vintern med all snööö???

Vi kör med ett kraftigt fårnät nu. Fungerar bra, förutom att dom stoppar in skallarna i hålen och mosar ner stolparna när man kommer med godis ;D  Av våra egna får är det bara baggen som har hamnat utanför två gånger. Den ena gången hade stängslet ramlat på ett ställe och den andra så tyckte han att pellets verkade mer lockande och visade oss hur högt han kan hoppa. Tur då att han är så kelsjuk!

Och de små lammen förstås, dom växer alldeles för sakta. När de är så pass gamla att de törs gå en bit från morsan så är det fortfarande alldeles för små för de stora hålen i stängslen. *suck*

I sommarhagen där den stora flocken går har de satt upp 4 eller 5 trådar och den kraftigaste ström de kunde ha, men där kutar fåren ut och in ändå lite som dom vill.
Hobbyfarmare med 5 får. Flyttade till hus med stall med visionen att skaffa häst. Men efter att mannen i huset myntat uttrycket "Han ska inte behöva dö bara för att han är kille" så blev vi med våra första får.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #12 skrivet: 14 maj-07 kl 10:55 »
Vallhund, javisst.  Men den ska tränas, och det kräver mycket uppmärksamhet, som ju inte kan tas från barnen.

En bra hund gör sju (eller tolv) mans jobb.  Men en dåligt fungerande hund ställer till minst lika mycket extrajobb.  Jag ska aldrig glömma när min första vallhund fick avsked på grått papper:  Getterna hade gått ut i grannens skördemogna havreåker.  Ingen idé att hämta havrehinken alltså, och gissa vad de trampade ner.  Skickade hunden, men hon stod bara och tittade hjälplöst på mig som vanligt:  "Matte, dom kommer ändå inte att flytta på sig, så det är ingen idé att jag försöker."  Så jag kallade in henne och tog henne fot och gick ut och drev själv tillsammans med henne.  Efter mycken möda kom de ut på vägen och började skritta hemåt.  Då brister unghundens diciplin och hon springer fram och stoppar flocken.  Och driver den tillbaka ut i åkern...

Jag ringde en annan uppfödare samma dag.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

mille

• -
    • Gångemad
« Svar #13 skrivet: 14 maj-07 kl 11:29 »
Hej Ica,

Vi har ju orange nät och de funkar bra men vi har dem bara som komplement, för att göra extrahager när betet börjar sina eller när det vanliga stängslet inte är klart. Så då har vi aldrig behövt hålla efter gräs eller snö.

Det är meningen att man skall ha ström på, utan ström så har i alla fall våra får gått igenom, och ibland trasslat in sig rejält. Så min erfarnehet är att utan ström fungerar de inte alls.

Jag hade jättegärna haft en vallhund, men som Trollmor skriver så tar det ju mycket tid. Kanske en dag....

Ica

« Svar #14 skrivet: 14 maj-07 kl 12:52 »
Är själv supersugen på en working kelpie, men det får bli när våra hundilskna katter har gått vidare till andra sidan.

Är det då ström i hela nätet, eller är det bara längst upp det går ström i det orangea? Har du använd plaststolpar eller trä med isolatorer?

Vi ska stänga in en större hage till våra får och då fundrar jag på att köpa in lite orange.
Hobbyfarmare med 5 får. Flyttade till hus med stall med visionen att skaffa häst. Men efter att mannen i huset myntat uttrycket "Han ska inte behöva dö bara för att han är kille" så blev vi med våra första får.

mille

• -
    • Gångemad
« Svar #15 skrivet: 14 maj-07 kl 13:11 »
Hej,

Det är ström i hela nätet och det nät som vi köpt (Nordpost) är komplett med stolpar i plast. Det är ju den stora fördelen med nätet, det är bara att rulla ihop och flytta hagen. Sedan är det ju inte jättestablit, så skall det stå mer permanent kan man behöva staga upp det i hörnena.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #16 skrivet: 14 maj-07 kl 18:00 »
Varning för det orangea från Nordpost, det är den modellen jag hade flera dödsfall i.  Den gulvita modellen från Fårservice (dåförtiden) är mycket lättare för djuren att både se och låta bli att trassla in sig i.  Den gul-vita är dyrare, men det är den värd enligt min mening.  Båda modellerna levereras med stolpar var fjärde meter (strax under 50 m per rulle och 14 stolpar).  Eftersom jag även hade getter hade jag enbart den högre modellen (109 cm), och den hoppade bocken över endast om det fanns en brunstig get på andra sidan.  Men den bocken hade vingar, det är jag övertygad om, fast han alltid fällde in dem när någon tittade på honom.

Working kelpie är härliga på många vis, men rasen är inte lika jämn som Border Collien, eftersom en del mindre nogräknade personer har avlat på lite allt möjligt, bland annat en utställningsmodell, som känns igen på att den är ful.  Det finns diverse mellanformer mellan en välfungerande arbetskelpe och en totalt oduglig utställnigsdito.

Om katterna är ilskna även mot en valp blir det förstås problem.  Annars brukar katter tycka att kelpen i längden är väldigt jobbig, som ska valla dem för jämnan.

Sen finns det Cattle Dog och Västgötaspets och Lapphund och massor av andra att läsa om innan Du bestämmer Dig.

Alla mina var kelipe utom en som var border collie.  I Australien tar man fram förstagenerationskorsningar mellan BC och Kelpie för att ha som arbetshundar, sen avlar man inte vidare på korsningarna.  Dessa korsningar blir ofta jättebra, men SKK motarbetar sådant.  Jag antar att de kallas Border Kelpie...  :D
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

mille

• -
    • Gångemad
« Svar #17 skrivet: 14 maj-07 kl 18:43 »
Ajdå, vad hände med fåren Trollmor? Vi har haft några intrasslingar och genomspringningar, men bara då strömmen inte varit på.

Ica

« Svar #18 skrivet: 15 maj-07 kl 10:14 »
Ja, det låter otäkt! Det är klart, det orangea går ju att "snöra" in sig i, vilket inte är så lätt med ett kraftigt fårnät.
Vi får se hur vi gör. Vi måste ändå köpa fler stolpar och kanske ska passa på att köpa ett mer lätthanterligt nät, om inte annat för att komplettera för ev tillfälliga avstängningar odyl.

Ang den ev hunden. Jag har hört att kelpien har bättre psyke än BC (enl min systers utsago har jag för mig. Hon är mentaltestare.)
Har tidigare haft en labrador/kelpie-korsning. Det var en underbar vovve, väldigt mångsidig.

Katterna, eller i vilket fall en av dem, är ilsken mot det mesta som stjäl en del av den uppmärksamhet hon annars skulle få ha för sig själv. Ifjol försökte hon ge sig på fåren, men hon har nog gett upp den tanken.  :D

PeterTh

• www.norrdal.se
« Svar #19 skrivet: 23 maj-07 kl 11:51 »
En otränad vallhund blir ju inte bättre för att den kommer från en annan uppfödare... Jag vill bara höja en liten varning för elnät, iallafall om man har behornade djur. Det är mycket lätt gjort att hornen fastnar i nätet och då har de snabbt virat in sig. Är det då el på staketet dör de till slut av stötarna. Det bästa elstängslet är med järntråd som är väl spänd och som det är gott om ström i. Kolla bidragsmöjligheterna för rovdjursavvisande stängsel. Jag har satt upp en del sådant opch mitt bidrag täckte hela materialkostnaden inklusive det största aggregatet från Gallagher (50joule!). Tar mycket tid och jobb att sätta upp men det blir bra.

Mvh
Peter

Dela detta:

* Inloggade just nu

724 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser