Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  handpeng  (läst 2540 gånger)

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
handpeng
« skrivet: 12 maj-07 kl 13:48 »
Ni som kan detta! Vad gäller om jag fått handpeng för en häst men nu kan "köparen" inte ha kvar hästen o kommer att lämna tillbaka hästen. Behåller jag handpengarna då..? Det är väl det som är poängen med handpengarna..?
Har bara sålt travhästar förr o aldrig råkat ut för att få tillbaka hästen så jag vet inte  :-[
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Skytten

• Skåne
Re:handpeng
« Svar #1 skrivet: 12 maj-07 kl 14:13 »
Det liknar inte handpenning, har han fått hästen med sig är det en delbetalning, och resten är kredit.

En handpenning är ett belopp som lämnas för att senare garanterat kunna köpa hästen innom viss tid, en handpenning går då inte tillbaka om man inte hör av sig, det erlägges utan att man fått det köpta i besittning men har "Tjing".

Har du haft kostnader eller hästen är i sämre skick, kan du kräva ersättning, eller tom vägra ta tillbaka och kräva resten, de risker som därmed uppkommer får du bedömma.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Frances

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 12 maj-07 kl 14:28 »
Ok, tänkte inte på det.. :-[ Så är det ju. Så jag ska betala tillbaka pengarna vid återlämnandet? Man vill ju inte göra"fel"..

Visst är hästen både mager o raggig... Så jag är glad att han kommer tillbaka. Men sånt är alltid svårt att börja bråka om, då ska det till veterinär besiktningar hit o dit o det är inte gratis det heller.
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #3 skrivet: 12 maj-07 kl 15:57 »
Vid allmän handel är det kutym att återlämna handpenningen om köpet inte blir av.
Omkostnader får man förhandla om (i värsta fall inför domstol).
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Frances

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 12 maj-07 kl 18:48 »
Men varför betalar man då handpeng?
Jag trodde att man liksom fick handpengarna som plåster på såren ifall man hållit på varan...
Så säljaren får skylla sig själv om man inte säljer till första som lägger upp pengarna istället?

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #5 skrivet: 12 maj-07 kl 20:07 »
Fred bor i USA  ;D Min amerikanske far i Colorado vart väldigt förvånad när han hörde att man oftast, inte får tillbaka sin handpenning i Sverige.

Sommartorparn

« Svar #6 skrivet: 12 maj-07 kl 20:22 »
Jo, men det är väl för att köparen ska visa sitt allvarliga intresse och ändå ha en chans att få fram pengarna. Under tiden kan säljaren vara ganska säker på att han slipper jaga nya köpare och kan förbereda kontraktet t ex. Om köparen sen hoppar av är väl handpenningen något slags kompensation. När vi köpte hus fick vi betala lite handpenning för att reservera det. Sen hade vi kunnat hoppa av (med förlorad handpenning) medan säljaren förberedde kontraktet. Har sett att vissa hus flera gånger varit på marknaden och sedan försvunnit igen, just därför att spontana köpare reserverat huset och sen ångrat sig i sista sekunden.

I ditt fall (med hästen) får du ju en massa extra jobb med ångrande köpare. Tror nog du kan behålla handpengen.

Suresh

• -
« Svar #7 skrivet: 12 maj-07 kl 20:32 »
Men varför betalar man då handpeng?
Jag trodde att man liksom fick handpengarna som plåster på såren ifall man hållit på varan...
Så säljaren får skylla sig själv om man inte säljer till första som lägger upp pengarna istället?

Handpengen skall behållas av säljaren om kunden inte hämtar varan inom utsatt tid.

Vad som gäller om kunden väljer att återlämna varan är dock mindre givet. Här spelar orsaken varför köpet reklameras in.

Frances

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 12 maj-07 kl 20:43 »
Jo, jag tyckte från början lite att hon kunde ha svårt att få fram pengar.. Hon har skjutit betalningen sen februari... O jag har varit snäll.. Nu lovade jag för en vecka sen att om hon kunde betala 10% nu (trodde jag kallades handpenning..) så fick hon börja avbetala i juli (enligt hennes egen önskan..)
Nu har hon ångrat sig, skyller på stall problem.

Ja, jag har nog varit lite lättlurad.. Hästen är absolut inte svårsåld, hade massor med spekulanter. Men det verkade ändå som ett bra hem...

Frances

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 12 maj-07 kl 20:44 »
Vill också tillägga att det är väldigt skönt att diskutera saken med er  ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

611 gäster, 3 användare (1 dolda)
Bokohammare, javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser