Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Äggkläckning  (läst 3110 gånger)

Bubblisa

• Det man ger får man tusenfaldt åter
Äggkläckning
« skrivet: 12 maj-07 kl 01:07 »
Dt ät lite kul med det att ha koll på alla som väntar eller förväntar sig att det ska bli kycklingar. Imorgon bitti när jag kommer ut till hönsen, kommer det att finnas två små kycklingar kläckta.. mysigt
Lisa

Bubblisa

Re:Äggkläckning
« Svar #1 skrivet: 13 maj-07 kl 22:23 »
Jaha, två små nya pötingar blidde det.
Jag väntar ihärdigt på att något ska hända med de andra äggen men än är det lugnt. De blev lagda av inbjudna hönor i smyg, så de behöver några dagar till.
Lisa

Manne

• Ljuset återvänder, pulsen stiger...
    • Södermanland
    • Hedlundarnas sida
« Svar #2 skrivet: 14 maj-07 kl 06:14 »
Hoppas att hönan ligger fram dem.... så att hon inte går iväg med sina två små.. :-\

// Manne
Stolt Far, Make och Man.(och ibland RADIKALBÖG.)
med Brahmahöns och Irländska varghundar.
Boendes i Stockholm.

Bubblisa

« Svar #3 skrivet: 14 maj-07 kl 20:05 »
Ja, de är väldans livliga. idag har de sprungit runt och testat maten. ytterligare en hade börjat att picka hål på skalet idag, sedan har vi en som ägget tyvärr gick isönder lite väl tidigt, men jag skaffade ett surrogatägg, från kylen, stoppade ner lilla kycklingen och tejpade igen locket med läkartejp.. Vi får se om det funkar... :-\
En annan lillen en dog tyvärr efter den kommit ut. :'(.
Men det finns ytterligare 5 ägg att vänta på, och det är nog inte så långt kvar . De är helt mörka när man lyser igenom dem.
Jag ska gå ut och fotografera deras vingar nu, för det är en bra guide när man ska se vilka som är hönor resp tuppar. De två jag har nu är en av varje.  ;D
Lisa

HøneLine

• Värmland
    • Marion's hjemmeside
« Svar #4 skrivet: 14 maj-07 kl 20:47 »
 men jag skaffade ett surrogatägg, från kylen, stoppade ner lilla kycklingen och tejpade igen locket med läkartejp.. Vi får se om det funkar... :-\

??? ??? ??? Hva mener du her ?
Jeg skjønner ikke helt??? Har du teipet igjen et egg over det som har gått i stykker etter at du dyttet kyllingen tilbake i egget?
Eller missforstår jeg deg helt her nå  :o ??? :P :-\
Har av höns; Barnevelder,- Stor och Dvärg, Hedemora, Svarthala Marans, Dvärg Silke, Dverg Kochin och Ancona.

hönstanten

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 15 maj-07 kl 09:05 »
Spännande i äggkläcningstider! Igår fick jag 7 stycken små hedemorakycklingar. Hönan ligger kvar och har fortfarande 7-9 ägg kvar. Mina höns får samla ägg själva och ligga var och hur dom vill så alla ägg är ju inte ditlagda samtidigt. Än sålänge vill inte hönan flytta sig. Jag har en höna till som snart har legat i 3 veckor. Hon har nog samlat 15-20 ägg  8) så det blir spännande att se hur det går där. Sedan har jag 2 till men dom la sig nu den 5 och 6 maj så där får vi vänta lite längre.

Hur ser du vad det blir genom att titta på vingarna???

tulipan

• Hon bor i sitt paradis i skogen med sambo och barn
« Svar #6 skrivet: 15 maj-07 kl 09:13 »
Här var det många som väntar smått :-)

Har tyvärr bara tre ägg i kläckarn.. men sambo ringde för en stund sen och berättade att en har tagit hål på skalen.. så får se när jag kommer hem om vi har fått en liten bäbis..

*i väntans tider*

Lycka till med alla era små

Helenan

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 15 maj-07 kl 21:19 »
sedan har vi en som ägget tyvärr gick isönder lite väl tidigt, men jag skaffade ett surrogatägg, från kylen, stoppade ner lilla kycklingen och tejpade igen locket med läkartejp.. Vi får se om det funkar... :-\
??? ???Hur gick det för denna lilla? Det kan väl aldrig funka? När gick ägget sönder? Trampade mamman sönder ägget eller vad hände?

tulipan

• Hon bor i sitt paradis i skogen med sambo och barn
« Svar #8 skrivet: 16 maj-07 kl 09:15 »
tejpat ihop ägget?!!! jisses. kan man göra det nu åxå och lyckas..

Hade ett dödsfall igår.. Kycklingen som pickat upp ett rejält hål igår dog tyvärr.. så när jag tog upp skalet låg hela magen utanför henne *sorligt* yngste sonen satt länge och väl vid graven igår och var ledsen.. den var juh sååå söt... så vi fick gräva ner den med en liten cermoni ... ja dom e söta dom små liven(barnen åxå)

Men sent igår kväll kom en söt liten gul sak ut ur sitt ägg.. nu väntar vi bara på systern/brorsan..

Sia

• Dalarna
« Svar #9 skrivet: 16 maj-07 kl 14:06 »
Här hemma väntar jag med spänning på dv kochin och svenska dvärg, dom kläcks vilken dag som helst nu...
jag tyckte att jag hörde någon som pep inuti ett ägg i gårkväll, men det har fortfarande inte spruckit någonstans.
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

Sia

• Dalarna
« Svar #10 skrivet: 16 maj-07 kl 14:21 »
Nu har det blivit hål på första ägget!!!
Är det normalt att prata in i äggkläckaren  ;D ;D ;D
(...man måste ju efterlikna hönsmamman  8) )
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

Elolinon

• Det är mycket nu...., men det är det ju jämt!
    • Bohuslän
    • Åseby Hage
« Svar #11 skrivet: 16 maj-07 kl 16:34 »
Vad kul Sia! Hur har det gått? Lyckades du efterlikna hönsmamman tillräckligt mycket?  :)
Bor på en gård i Kållekärr på Tjörn. Har höns, hund och dammråttor.

HøneLine

• Värmland
    • Marion's hjemmeside
« Svar #12 skrivet: 16 maj-07 kl 17:09 »
 ;D Hehehehehe... ;D
Sytes jeg hører deg! Hehehe...

(men tror det er ganske normalt...... :-[ )
Har av höns; Barnevelder,- Stor och Dvärg, Hedemora, Svarthala Marans, Dvärg Silke, Dverg Kochin och Ancona.

Sia

• Dalarna
« Svar #13 skrivet: 18 maj-07 kl 13:40 »
jag känner på mig att jag är bland likar på det här forumet  :-[
Idag har antalet uppgått till fem svenska dvärg och fyra dvärg kochin.  ;D ;D
Dom är oootroligt jättesöta! Bild kommer så fort den sista har torkat.

Sia

• Dalarna
« Svar #14 skrivet: 18 maj-07 kl 20:48 »
Här kommer den utlovade bilden!
Visst ääär dom söta, dvärgkochin-kycklingarna har anlag för vitt eller sv/vit colombia jag hoppas att det blir någorlunda rena färger.
De randiga är svenska dvärg som jag längtat efter så länge att kunna ta kycklingar efter, har nämligen haft svårt att få tag på tupp.

Silverfallet

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 19 maj-07 kl 22:25 »
Ja äggen dom packas nu hört i kläckarna.
Har nog inne runt 150 st just nu.
Just för tillfället är mina friesen på väg ut ur sina ägg gulvita, blå och citron.

Dela detta:

* Inloggade just nu

572 gäster, 2 användare (1 dolda)
junneboy

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser