Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ruvar hela tiden!  (läst 2104 gånger)

Arctic

• Västerbotten
Ruvar hela tiden!
« skrivet: 11 maj-07 kl 20:25 »
Min nya besättning höns består av 4 hönor och en tupp. Från början lade de ägg och ruvade, men jag tog bort äggen hela tiden och de värpte på som vanligt. Men nu ruvar de allihopa....hela tiden! Spelar ingen roll om de har kvar några ägg eller ej.....de ruvar lika glatt ändå.
Vad kan jag göra?
Visst är det roligt att de är ruvvilliga....men med måtta!

kossan

• Var sak har sin tid!
    • Bohuslän
    • www.bokedalensparadis.blogspot.com
Re:Ruvar hela tiden!
« Svar #1 skrivet: 11 maj-07 kl 20:30 »
Skaffa lite ägg, om du nu förståss vill ha kycklingar??! Kanske en annan ras.
Hur stort hönshus har du förresten?
Avlar på faverolle, svart koppar maran och vaktlar! Har katterna Rosa och Kurt!
www.bokedalensparadis.blogspot.com

Arctic

• Västerbotten
« Svar #2 skrivet: 11 maj-07 kl 20:36 »
Skaffa lite ägg, om du nu förståss vill ha kycklingar??! Kanske en annan ras.
Hur stort hönshus har du förresten?

Visst vill jag ha kycklingar....men ett och annat ägg hade inte varit dumt...lite jobbigt att alla 4 tokruvar!
Hönshuset är väl ca 10 kvadrat + en utegård på 30 kvadrat...med en dörr öppen och jordklotets area kan jag ej  ;) Men de spelar ingen roll för de knallar ej ut de ska ju ruva hela tiden....

Helenan

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 11 maj-07 kl 21:48 »
Lugn, om 21 dar är det full fart igen ;)

stina-maja

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 14 maj-07 kl 08:28 »
Din a höns trivs nog jättebra

Mamma-Anna

• http://norgardsanna.spaces.live.com/
« Svar #5 skrivet: 14 maj-07 kl 09:25 »
Jag räknar med att det bara är att inse att vissa raser är ruvtokiga, mina dvärgkochin är sådan, så jag försöker blanda upp i hönshuset och också ha en annan ras, har visserligen valt hedemora, men även om de är ruvare är de inte lika galna på det. Vilket verkar tydligt för den enda hedemoran jag för stunden bryr sig inte alls om sina ruvande väninnor!

Arctic

• Västerbotten
« Svar #6 skrivet: 14 maj-07 kl 12:41 »
Mina är oxå dvärgkochin blandade med okänd. Och visst det är nog bara att acceptera. Det är ju som ni skriver ett tecken på att de trivs.........får nog utöka besättningen så det blir lite ägg oxå!

Anna

• -
« Svar #7 skrivet: 16 maj-07 kl 15:05 »
Jag har skrivit detta i flera tidigare trådar, men skriver det igen:
Allra bäst för hönan är så klart att få några ägg att ruva på. Då är det hela över på 21 dagar. Det dröjer sedan ganska många veckor innan hönan börjar lägga ägg igen, men hon är lycklig!
Om du inte kommer att ge henne ägg är min åsikt att man ska "hjälpa" henne att avbryta ruvandet. Enda sättet jag vet som funkar är att flytta henne till en tråkig bur nånannanstans. Där får bara finnas mat och vatten. Inget golvströ och absolut inget inbjudande rede. Gärna en sittpinne dock. När hon varit där ett par dygn kan hon flyttas tillbaka till flocken och då brukar ruvlusten vara bruten.
Jag tycker inte man ska låta hönor av de mer ruvvulliga raserna "luftruva", för de kan hålla på hur länge som helst. Till slut är de så magra och det är så synd om dem som går miste om att vara ute i naturen på dagarna med de andra. Antingen ger man dem ägg att ligga på eller så hjälper man dem att sluta. Annars tycker jag att det är synd om dem.

Detta är min åsikt i frågan...
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

Arctic

• Västerbotten
« Svar #8 skrivet: 16 maj-07 kl 17:46 »
Nä självklart så är luftruvning inget alternativ.......har redan bokat in grannarnas ägg för att låta hönorna få något att ligga på..........

Dela detta:

* Inloggade just nu

550 gäster, 1 användare
Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser