Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lustigt beteende!!??  (läst 1186 gånger)

Yesper

• Gäst
Lustigt beteende!!??
« skrivet: 10 maj-07 kl 17:17 »
Jag har bla. blommehöns. Hon som fn. är högst i rang och dessutom en mycket stor höna har betett sig lite lustigt de sista dagnarna.

När hon har legat i redet och värpt går hon ut till de andra, men hon börjar inte äta direkt, utan går omkring och "pratar" och samlar hö och halmstrån som hon lägger på ryggen!?

Så ramlar de av och hon blir frustrerad och samlar nya.

Vad i hela friden är detta för slags utsmyckningsbeteende??

Någon som vet?

Ser himla kul ut i alla fall ;D
« Senast ändrad: 10 maj-07 kl 17:17 av Yesper »

Mamma-Anna

• http://norgardsanna.spaces.live.com/
Re:Lustigt beteende!!??
« Svar #1 skrivet: 10 maj-07 kl 17:47 »
Helt normalt beteende skulle jag vilja säga.  ;)
Så gör hönorna när de värpt, med tillägg på att de efteråt skrockar speciellt. Ibland stannar de kvar i själva redet och slänger stråna på ryggen - ett sätt att "gömma" sig och äggen på. Ibland gör de den grejen just efteråt. Att det sedan skrockar högre än någonsin, är också för att skydda äggen, "se på mig hur högt jag låter, jag är långt borta från äggen" så ska vi och rovdjuren lockas bort från äggen!

anette i bugared

• -
« Svar #2 skrivet: 10 maj-07 kl 18:48 »
Håller med Mamma-Anna.
Detta har jag sett hos några av mina med. Ännu tydligare om de ligger o ruvar o "måste" lämna redet för mat/dryck/toalettbestyr, då är de uppburrade och samlar med stor framgång en massa skräp på ryggen.
« Senast ändrad: 10 maj-07 kl 18:48 av anette i bugared »
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Yesper

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 10 maj-07 kl 19:45 »
Tack skall ni ha! Misstänkte väl att det var något åt det hållet.
Att de ibland "begraver sig" inne i redet har jag ofta märkt, men att de tar med sig detta beteende ut när de lämnar ägger är en ny upplevelse för mig.
Kanske är det att jag "stör" henne. Hon är nämligen fruktansvärt matglad, och kommer rusandes så fort jag kommer till hönsgården.
 :P

Dela detta:

* Inloggade just nu

504 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser