Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lastbils transport - kostnader?  (läst 13854 gånger)

Prins Tuvstarr

• Redaktör
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
Lastbils transport - kostnader?
« skrivet: 10 maj-07 kl 15:25 »
Om man ska anlita en lastbilsfirma eller liknande för att flytta timmerstockar till en stuga, vilka kostnader blir det? Jag förstår att det är svårt att svara på när man inte vet sträckan än.

Någon som har erfarenhet av vad det kan kosta per mil?

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
Re:Lastbils transport - kostnader?
« Svar #1 skrivet: 10 maj-07 kl 17:08 »
Ibland har de en inställelseavgift och den kan vara lika dyr och dyrare än vad själva körningen kostar. Bästa tipset är nog att ringa ett åkeri i närheten som har timmerbilar och fråga. Om du inte har någon speciellt resa i åtanke så hitta på en. Säg att du undrar vad det skulle kosta att frakta x antal stockar (du behöver nog veta kubikmetermängd och längd) från A till B.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #2 skrivet: 10 maj-07 kl 17:24 »
Tack för ditt svar javill.  :)

Jo, det är så jag tänkt göra men för att slippa få en smärre chock för att det är dyrt, tänkte jag försöka luska lite här på forumet först innan jag tar mig mod och tar kontakt med ett åkeri.  ;)

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #3 skrivet: 10 maj-07 kl 17:36 »
Blir chocken mindre om summan presenteras här? ::).

Nä men allvarligt....
Summan kommer att variera väldigt mycket beroende på vem du ringer och frågar.

När jag behöver sten, jord eller grus handlar det oftast om betalning för körd sträcka men man kan lika ofta råka ut för högre lastbetalning och fri frakt, det beror helt på vilken åkare man frågar.
När jag själv säljer sten och ved tar jag ingenting för frakten om det som skall fraktas skall kortare sträcka än 20 miles (c.a 3,2 mil).Över det beror fraktkostnaden på fraktsträcka och vikt på lasten.
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #4 skrivet: 10 maj-07 kl 17:55 »
Tack för ditt svar Fred.

Ja fraktpriser kan variera mycket. Antal mil, volym, av- och pålastning och ev inställelseavgift tillsammans påverkar naturligtvis kostnaden.
("Chocken" var ett skämt. ;) )

Finns det någon som har ett konkret prisexempel när man anlitat ett åkeri för frakt i Sverige?

Åter nr 1/13

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 10 maj-07 kl 20:00 »
Ja, jag har ett lastbilsskåp som skall fraktas 52 mil. Har fått priser på 5-7000 kr utan moms. Då får jag lasta på det själv (och det är det som är mitt bekymmer  :P ).
Landsflykting i storstan...

Suresh

• -
« Svar #6 skrivet: 10 maj-07 kl 20:45 »
Svart eller vitt ?

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #7 skrivet: 10 maj-07 kl 21:03 »
Både och... det var det jag menade med "utan moms"  ;)

Det verkar vara valfritt på de flesta firmor  :P

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #8 skrivet: 10 maj-07 kl 21:26 »
Glömde säga att det är returfrakt jag har fått pris på. (Alltså när en lastbil går tom tillbaka från en körning. Annars borde det röra sig om det dubbla!).

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #9 skrivet: 10 maj-07 kl 21:43 »
Tack för ditt exempel Potatisblomma.  :)

Min ev transportsträcka kan bli dubbelt så lång, beroende på vart jag hamnar med mitt boende.

Åter nr 1/13

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #10 skrivet: 10 maj-07 kl 21:47 »
Suresh  

8)

Åter nr 1/13

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #11 skrivet: 11 maj-07 kl 10:22 »
Returfrakt som Potatisblomma skrev ovan, kan vara ett sätt att få ner kostnaderna. Vet dock inte hur det funkar med timmerbilar. Ett annat sätt att få ner är att ditt timmer inte behöver vara framme ett exakt datum så att åkeriet kan passa in det med andra körningar. Allt beroende på sträckan förstås.
« Senast ändrad: 11 maj-07 kl 10:23 av javill »

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #12 skrivet: 11 maj-07 kl 11:04 »
Returfrakt som Potatisblomma skrev ovan, kan vara ett sätt att få ner kostnaderna. Vet dock inte hur det funkar med timmerbilar. Ett annat sätt att få ner är att ditt timmer inte behöver vara framme ett exakt datum så att åkeriet kan passa in det med andra körningar. Allt beroende på sträckan förstås.

Tack för ditt svar javill  :)

Returfrakt är ett bra sett. Finns det timmerbilar som kör med returfrakt? En sak som slår mig, jag kan ingenting om sådant här  :-[ , jag har svårt att uppskatta volymen för transporten men det skulle vara för en stuga på ca 30 m2. Går det att använda en vanlig "flyttlastbil" - då är det kanske lättare att hitta en returfrakt? Timmret är helt färdigt för stugan och det blir väl inte så skräpigt att ha det inne i flyttlastbilen...  Är det möjligt? Okunnig som jag är så ställer jag sådana här frågor.  ;)

Åter nr 1/13

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #13 skrivet: 11 maj-07 kl 11:24 »
Går det att använda en vanlig "flyttlastbil" - då är det kanske lättare att hitta en returfrakt? Timmret är helt färdigt för stugan och det blir väl inte så skräpigt att ha det inne i flyttlastbilen...  Är det möjligt? Okunnig som jag är så ställer jag sådana här frågor.  ;)

Var får du timret ifrån? De som "jobbar" med timmer borde också kunna säga vilken volym och ungefärlig vikt det har. Kan inte de köra timmret dit du vill ha det också?

Det är nog inget problem att det skulle bli skräpigt när man kör timmret på lastbil. Det går alltid att städa. Fast det finns nog bättre lastbilar än flyttbilar just.  ;) Problemet är lastningen. Om du ska bära på en stock i taget lär det ta sin lilla tid och den kostar pengar. Timmerbilar lastar med kran men, det finns också andra lastbilar som har kran så det måste inte vara en timmerbil. Brädgårdar och likande ställen brukar ha en sådan lastbil så att när man köper brädor så kan man få det hemkört för en viss summa.

Vitis

• Skåne
« Svar #14 skrivet: 11 maj-07 kl 11:26 »
Tack för ditt svar javill  :)

Returfrakt är ett bra sett. Finns det timmerbilar som kör med returfrakt? En sak som slår mig, jag kan ingenting om sådant här  :-[ , jag har svårt att uppskatta volymen för transporten men det skulle vara för en stuga på ca 30 m2. Går det att använda en vanlig "flyttlastbil" - då är det kanske lättare att hitta en returfrakt? Timmret är helt färdigt för stugan och det blir väl inte så skräpigt att ha det inne i flyttlastbilen...  Är det möjligt? Okunnig som jag är så ställer jag sådana här frågor.  ;)

Tungt att lasta för hand. Du kan knappast tvinga chaufören att lasta en hel bil med timmer utan kran.  :D

Edit : Vi skrev visst samtidigt !  :)
« Senast ändrad: 11 maj-07 kl 11:27 av Vitis »

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #15 skrivet: 11 maj-07 kl 11:58 »
Tungt att lasta för hand. Du kan knappast tvinga chaufören att lasta en hel bil med timmer utan kran.  :D

Edit : Vi skrev visst samtidigt !  :)

Ja men, du hade ju med att det är tungt också. Förvånansvärt många chaufförer har rejäla ryggproblem så de lär inte vilja lasta för hand alls. Jag var mer inne på att "Prinsen" själv lastade på stockarna.   ;)

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #16 skrivet: 11 maj-07 kl 12:28 »
Vitis och javill,

Jag uppskattar all hjälp, lär mig hela tiden något nytt.  :)

Vore jag 2 meter lång och stark som en oxe skulle jag hiva upp alla stockarna själv. Nu är jag liten, klen och sjuklig  :-\ så det går inte. Stockarna kommer att vara mycket grova och flertalet rätt långa så man måste ha hjälpmedel för av- och pålastningen (och vid ihopmonteringen förstås).

Jag försökte ringa och luska lite hos farbron som tillverkar men ingen svarade just nu...

« Senast ändrad: 11 maj-07 kl 12:37 av Prins Tuvstarr »

Åter nr 1/13

Ursus

• Jämtland
« Svar #17 skrivet: 11 maj-07 kl 13:50 »
Ska väl kanske inte lägga mig i men, vore det inte enklare att hitta en timmerman i närheten av där stugan ska stå? Då är det bara att köra stugan på plats med en skogstraktor. Då gär det även lätt att lyfta stockarna vid hopmonteringen + att du kan få timmermannen som byggt stugan till hjälv vid hopmonteringen.... Ett förslag bara.

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #18 skrivet: 11 maj-07 kl 14:31 »
Ska väl kanske inte lägga mig i men, vore det inte enklare att hitta en timmerman i närheten av där stugan ska stå? Då är det bara att köra stugan på plats med en skogstraktor. Då gär det även lätt att lyfta stockarna vid hopmonteringen + att du kan få timmermannen som byggt stugan till hjälv vid hopmonteringen.... Ett förslag bara.

Visst får du lägga dig i. Allt är välkommet, idéer och tankar.

Jag har letat runt mycket och tyvärr har jag inte hittat någon som gör i de tjocklekar som jag är intresserad av. Men visst vore det bästa att ha någon nära som kan uppfylla det jag är ute efter.

Sedan är det inte helt omöjligt att jag kanske flyttar upp till Norrland.  :)

Åter nr 1/13

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #19 skrivet: 11 maj-07 kl 15:28 »
Visst får du lägga dig i. Allt är välkommet, idéer och tankar.

Jag har letat runt mycket och tyvärr har jag inte hittat någon som gör i de tjocklekar som jag är intresserad av. Men visst vore det bästa att ha någon nära som kan uppfylla det jag är ute efter.

Sedan är det inte helt omöjligt att jag kanske flyttar upp till Norrland.  :)

Nu blir jag lite förvirrad. Och ta inte inlägget på fel sätt.
Men du bor alltså någonstans i mellansverige och har köpt materiel till en timmerstuga som du inte riktigt vet vart den skall stå men eventuellt skall den byggas i Norrland och du undrar vad det kostar att frakta den ett hundratals mil?
Har jag uppfattat situationen rätt då?

Hade jag stått i dina skor så hade jag allvarligt övervägt att sälja timmret där du bor nu och använda pengarna till att köpa nytt i trakterna där du vill bygga stugan.

Att frakta så långa sträckor kan bli en dyr affär.

När jag tar upp sten från Pennsylvania så betalar jag åkaren runt 2000 dollar för att köra upp 18 pallar sten a 1,5-2 ton styck. Killen jag köper stenen ifrån lastar på själv och jag lastar av själv så det är ren fraktkostnad för 27-36 ton på en flatbädd. Sträckan är ungefär 50 mil.

Vill poängtera att detta är amerikanska priser.
Jag har ingen aning om ifall det är billigare eller dyrare att frakta i Sverige.
Hör med "suresh"....jag inbillar mig att han har ganska bra koll på fraktpriser i sverige.

mvh/Fred

« Senast ändrad: 11 maj-07 kl 15:32 av Fred »
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Dela detta:

* Inloggade just nu

604 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser