Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Odling av ätliga baljväxter?  (läst 11721 gånger)

Månvind

• Gäst
Odling av ätliga baljväxter?
« skrivet: 09 maj-07 kl 23:40 »
Jag är lite nyfiken på att höra vilka sorters baljväxter ni brukar odla! Tips på goda favoritbaljor mottages tacksamt...

Är det nån som testat några lite mer "exotiska" arter, tex. kikärtor, sojabönor, linser osv.? Går det överhuvudtaget att odla såna i Sverige, och hur gör man i såna fall?

???

Bissa

Re:Odling av ätliga baljväxter?
« Svar #1 skrivet: 11 maj-07 kl 09:31 »
Jag odlar bondbönor, socker- och salladsärt och kokbönan borlotto :)

Månvind

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 12 maj-07 kl 19:04 »
Har du några speciella odlingsknep när det gäller att få borlottibönorna att trivas?

örna

« Svar #3 skrivet: 12 maj-07 kl 19:19 »
Jag odlar för tillfället ingenting själv men uppväxte upp ute på landet och med en massa olika bönor o ärter. Det finns ju nästan hur många olika sorter som helst... Leta reda på föreneningen "sesam"s frökatalog om du är intereserad av lite ovanligare sorter.

Vi provade att odla både linser, kikärter och sojabönor för ett antal år sen, dock blev ingen av sorterna nån större succé. Sojabönorna tyckte det var aldeles för ljust (i Östergötland) och kom knappt till blomningen innan sommaren var slut. Linserna och kikäreterna fick visseligen frön (eller vad de nu heter..) men de satt två och två i små skidor vilket gorde att det blev mer jobb med att peta ut dem än de var värt, två linser är ju inte direkt mycket...

Gryning

• Mirandas have
« Svar #4 skrivet: 14 maj-07 kl 09:07 »
Vill slå ett slag för bondbönan som enligt uppgift ha rlika hög proteinhalt som sojaböna.
Bruna bönor borde också gå bra att odla, de odlas på Öland.
Jag har inte lyckats särskilt bra med bönor för torkning själv.
Kolla också frökataloger, t ex Lndbloms, Runåbergs och Impecta, och besök öppna köksträdgårdar. Det finns en på Fredriksdal i Helsingborg som brukar vara jättefin.

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #5 skrivet: 14 maj-07 kl 19:55 »

Vi provade att odla både linser, kikärter och sojabönor för ett antal år sen, dock blev ingen av sorterna nån större succé. Sojabönorna tyckte det var aldeles för ljust (i Östergötland) och kom knappt till blomningen innan sommaren var slut. Linserna och kikäreterna fick visseligen frön (eller vad de nu heter..) men de satt två och två i små skidor vilket gorde att det blev mer jobb med att peta ut dem än de var värt, två linser är ju inte direkt mycket...

Kikärter provade vi också, men det gick likadant, små frön som knappt var mödan värt...

Annars odlar vi sockerärter, spritärter, gråärter, bondbönor, rosenbönor/blomsterbönor, vaxbönor och haricots verts. Jag är sugen på att odla kokbönor (typ bruna bönor), men jag är osäker på om det fungerar hos oss i zon 4. Men jag ska nog pröva någon gång.

Både bondbönor och rosenbönor är storfavoriter här. Vi äter dem färska och sen är de slut, men när vi får mer plats så ska jag försöka odla så mycket att det blir ett vinterförråd att torka.

Linnea-maria

• grönsaksnörd
    • Dalarna
    • linnea på landet
« Svar #6 skrivet: 14 maj-07 kl 21:23 »
Hej
Det finns en fantastisk variation av ärtor och bönor att odla.
Sockerärtor är en favorit. Först tar man toppskotten och lägger i salladen, när baljorna kommer skär man dem på snedden och ner i salladen, lite större baljor kan förvällas snabbt och när ärtorna kommer förväller man dem. Och de kommer i så riklig mängd att man kan göra allt detta om man har bara en rad på 3 meter.
Annars har jag gråärtor, som klassiska kokärtor eller till mjöl.
Borlottobönor de har jag försått i år. Kidneybönor samma sak. Torkas till vintern.
Vaxbönor, purpurbönor, prunkbönor skördas som haricot verts.
ja juste bondbönor också...
Bor i zon 5
« Senast ändrad: 14 maj-07 kl 21:24 av Linnea-maria »
kan själv

olaus

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 26 maj-07 kl 11:16 »
Jag odlade märgspritärt och mycket. Den är väldigt god och är lämplig att frysa ner efter förvällning. Ger också väldiga skördar samtidigt som den kvävesätter jorden och kväver kvickroten.
Jag provade också några år bondbönor som är lättodlade långt upp i Norrland. Men inte särskilt goda.

Övriga sorter ger inte någon skörd att tala om i Norrland. De är billiga att köpa i butiken.

aino

« Svar #8 skrivet: 05 jun-07 kl 16:00 »
Jag påtar i sambons-föräldrars trädgård i brist på egen..   ;D  I år har jag friskt sått bönor av många slag. Vår favorit från förra året är purpurböna som är häftigt lila (lätta att hitta på plantan :-D ) Förutom den så har sockerärtor, (=suger snap?), brytbönor och  "dwarf beans" hamnat i jorden. Väldigt tacksamt att så bönor - de kommer ju upp så fort och fint!! Provar även kikärtor men mina förhoppningar om dem dalade efter att ha läst den här tråden.. :-( Får se hur de triv i göteborg.. Förresten - kikärtor växer väl bara två i varje skida har jag läst mig till.

Nån som vet hur man ska hantera (eventuella) kikärtor som är färska? Bara koka som vanliga bönor eller?  

Vitis

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 05 jun-07 kl 18:28 »
De flesta bönor är väldigt tacksamma. Förra året hade vi ett litet land med vaxbönor, purpurbönor och nån vanlig grön sort ... alla från Runåbergs. Vi kånkade in hinkvis och hann inte äta hälften ... frös in och kokade in i burkar.

Högväxta sorter ger fantastiska skördar och kan klättra på stängsel och staket. Enkla tipis av bambupinnar funkade i vårt lilla land ... ett tag ... sen fick dom tag i tomaterna och det blev mer bönor än tomater i det landet.  :D Dom växer väldigt snabbt ... skörda hela tiden så kommer det mer och mer ...

Att dom funkar som gröngödsling är klart men bara om man gräver ner alltihop där dom växt, och det är bara kväve dom kan tillföra.

Purpurbönor på denna bild, bönskidorna kring 20cm som jämförelse ...

Vaxbönor ...

Tillägg :
Bilderna är tagna i början av augusti, Zon1. Skörd från slutet av juli och framåt, moget utsäde plockade jag i september om jag minns rätt.
« Senast ändrad: 05 jun-07 kl 18:30 av Vitis »

Månvind

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 06 jun-07 kl 00:04 »
Stort TACK till er alla som svarat på denna tråd - det är verkligen jätteintressant att höra vilka erfarenheter ni har!

:-*

Dela detta:

* Inloggade just nu

735 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser