Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ägg via post  (läst 2677 gånger)

HellIPutUThrough

• Gäst
Ägg via post
« skrivet: 09 maj-07 kl 12:56 »
Hejsan!

Jag har nu fått ägg på posten av en person här på Alternativ som har Kindahöns.

Jag har dock fått olika råd om hur jag ska göra. En del säger att jag ska ställa äggen upp och ned och låta dem "vila" efter frakten i två dagar innan jag lägger dem under min ruvhöna. Hur bör jag förvara dem i sådana fall? Var någonstans? Temperatur?

Eller ska de läggas under hönan direkt?

Snabba svar tages tacksamt emot!

Malin

HøneLine

• Värmland
    • Marion's hjemmeside
Re:Ägg via post
« Svar #1 skrivet: 09 maj-07 kl 13:02 »
Hmmm....
Ja folk sier forskjellig......  :P

Jeg kan fortelle deg hva jeg gjorde  ;)
Jeg fikk 15 Barnevelder egg i posten.
Jeg lot de stå i kartongen på kjøkkenbenken i 2 dager før jeg la de i klekker'n.... etter på lot jeg klekker'n stå av med eggene i, i en dag.
SÅ satt jeg den på og ventet spendt i en uke før jeg kunne lyse de.
Da var det 1 egg med en liten sprekk i, så det tok jeg bort.
Ellers var det befruktning i alle utenom 1. Så da hadde jeg 13 egg.
Det kom ut 10 kyllinger  ;D
Super fornøyd! Og har tenk til å benytte meg av denne måten å skaffe meg egg på flere ganger!  ;D
Har av höns; Barnevelder,- Stor och Dvärg, Hedemora, Svarthala Marans, Dvärg Silke, Dverg Kochin och Ancona.

HellIPutUThrough

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 09 maj-07 kl 13:05 »
I två av äggen är det sprickor i, kan jag ta bort dem på en gång?

Varför ska de stå i två dagar egentligen?

orloff

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 09 maj-07 kl 13:41 »
Låt dem vila i rumstemperatur 24 timmar spelar ingen roll hur.   Ta bort trasiga ägg. Lycka till

HellIPutUThrough

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 09 maj-07 kl 13:43 »
Tack så mycket!

Varför gör man på det viset egentligen?

Mamma-Anna

• http://norgardsanna.spaces.live.com/
« Svar #5 skrivet: 09 maj-07 kl 14:25 »
Jag har lärt mig att det är för att ägget ska ligga på sidan (som det gör under hönan) för att stabilsera sig inuti, det är liksom skakat efter transport och leget åt fel håll när det ligger i kartongen med luftbubblan uppåt.

HellIPutUThrough

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 09 maj-07 kl 14:27 »
Och jag som ställt dem med spetsen nedåt som jag hört att man ska. Jobbigt det här. :/

Mamma-Anna

• http://norgardsanna.spaces.live.com/
« Svar #7 skrivet: 09 maj-07 kl 14:28 »
Tja, men då är det säkert så att det funkar vilket som  :-*

HellIPutUThrough

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 09 maj-07 kl 14:30 »
Vi får hoppas det.  ;)

Anna

• -
« Svar #9 skrivet: 09 maj-07 kl 22:47 »
Man ska förvara ruvägg med spetsiga sidan neråt. Luftblåsan som är i den trubbiga änden ska vara uppåt.

Anledningen till att man låter äggen "vila" i ett dygn (eller två) är att gulan ska centreras. Det finns en massa äggtrådar som håller gulan mitt i ägget. Efter en transport då äggen har skakats har dessa äggtrådar töjts ut när de har kämpat för att hålla gulan i mitten. De behöver vila för att fixa så gulan blir i mitten igen. Om man köper ägg kan man se om de stått ett tag om man kokar dem och gulan är helt mot en kant. På ett pinfärkt ägg ska gulan vara helt i mitten.
Så här på ett ungefär har jag fattat att det funkar.
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #10 skrivet: 09 maj-07 kl 23:00 »
Ett hönsägg står väl aldrig naturligt på spetsen.....och kycklingar föds ju även fast hönsmamman inte ballanserar sina ägg på tippen och låter dem vila. Tvärt om rullar hon runt på dem hela tiden.
Ett ägg i ett rede vänds av den ruvande hönan c.a 50 ggr/Dygn.

Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Helenan

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 10 maj-07 kl 19:44 »
Jo men äggen i naturen skickas inte på posten. De läggs i redet och de flesta får ligga där ett tag innan hönan börjar ruva.

När jag fick ägg på posten förra året lag jag tio st under hönan. Under ruvningen hamnade ett utanför och blev kallt. Det kläcktes aldrig. 9 st kläcktes. Jag kommer ihåg att äggen var väldigt kalla när jag fick dem och jag värmde dem i händerna medan jag la dem under hönan. Jag tog aldrig in dem i köket emellan utan direkt under hönan :-X Det gick bra då - vi får se hur det går i år. Ska lysa på tisdag.

Silverfallet

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 20 maj-07 kl 21:59 »
Det funkar utmärkt att skicka med post om man bara låter ägen vila så ägg snodden stannar och rätar till sig.
Bättre låta dom vila på ett svalare ställe men inte i kylen då äggen inte brukar klara detta.
Är det mycke varmt ute så kan dock äggen vara aktiverade och då komemr det inte ut några om dominte hamnar under höna eller maskin på en gång.

Dela detta:

* Inloggade just nu

581 gäster, 1 användare
eriksjos

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser