Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  adoption!  (läst 2462 gånger)

Mamma-Anna

• http://norgardsanna.spaces.live.com/
adoption!
« skrivet: 09 maj-07 kl 10:04 »
Hej!
Jag kommer att få (hoppas jag) ett gäng kycklingari kläckaren i helgen, samtidigt så (hoppas jag också) kommer en hönan att få en kull. Jag har dessutom tre hönor som luftruvar, men som inte accepterade att ruva instängda och därför inte fick ägg under sig.
Nu skulle jag helst vilja att kycklingarna adopterades i hönsgården. Har läst lite, men inte hört om praktiskt erfarenhet. Är det bara hönan som får egna kycklingar som kan bli tänkbar mamma? Eller skulle det funka att ge hönorna som luftruvar kycklingar? Om det går åt skogen, hur snabt märker jag det. Ska jag ge hönan kycklingar på kvällen eller morgonen? I boken jag läser står det på morgonen - men svärfar säger kvällen!

Anna

• -
Re:adoption!
« Svar #1 skrivet: 09 maj-07 kl 10:19 »
Absolut på kvällen när det är mörkt!
Jag har använt mej av detta flera gånger. Oftast startar jag flera hönor samtidigt som kläckaren, så att det inte blir alldeles för många kycklingar per höna. Min erfarenhet är dock att det måste kläckas en eller ett par kycklingar under hönan samtidigt som i kläckaren, annars så funkar det inte. Men om hönan med ruvägg ligger på flera ägg kan du ju dela ut dem så alla hönorna du vill ska adoptera får ett eller ett par ägg var. Alternativt kan du ju ge dem ägg från kläckaren. Det är bra att hönan hör pippen senaste dagarna så hon ärä redo för att de snart kommer.
Jag har alltid flyttat ut kycklingarna på kvällen så jag vet att hönan ska ligga still hela natten. Annars finns det risk att hon kliver upp för att äta eller annat och så hajar kycklingarna inte att de ska följa efter henne. Har de fått en natt tillsammans så brukar det funka. Men flytta över kycklingarna efter max ett dygn, det får inte gå för lång tid.
Ge inte hönorna fler kycklingar än du tror att de klarar av att värma om det inte är varmt där du har dem. Vi kläckte kycklingar i kläckare och under höna såhär mitt i sommaren en gång. Tre kochinhönor hade legat och ruvat tillsammans. De tre fick närmare femtio kycklingar som de tog hand om tillsammans i en fin utegård, och de verkade trivas finfint! Känns som lite väl många kycklingar såhär i efterhand, men det fungerade bara bra då.
Håll koll morgonen efter och på kvällen när du flyttar ut dem så du ser att det funkar. Funkar det inte kommer du märka det direkt.
Lycka till
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

HøneLine

• Värmland
    • Marion's hjemmeside
« Svar #2 skrivet: 09 maj-07 kl 10:42 »
Venter i spenninge på dine kyllinger!!  ;D
Blir så spennende å høre hvordan det går!!! For å ikke snakke om hvordan farger det blir!
Noen av eggene kommer fra en rød hane som går med en vetefarga og en blå/ grå høne. Håper det skal bli noen fine farger her!  ;D
Eller har jeg tre tuppar, så du bør få en fin avlsgruppe selv. Håper vi på!!!  ;D
Jeg hadde håpet å få satt på 24 Hedemora, men så kom grannen å lånte klekker'n...  ;)
Da får jeg vente litt på min tur  

LYKKE TIL!!!  ;D

Du kan forresten se noen av mammaene og pappaene her.

http://www.safari.til1000.net/honer/hedemora.htm
« Senast ändrad: 09 maj-07 kl 10:45 av HøneLine »
Har av höns; Barnevelder,- Stor och Dvärg, Hedemora, Svarthala Marans, Dvärg Silke, Dverg Kochin och Ancona.

hönstanten

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 09 maj-07 kl 11:04 »
Varför stänger du in dina hönor som ska ruva????
Jag skulle inte heller vilja bli instängd...

Mamma-Anna

« Svar #4 skrivet: 09 maj-07 kl 11:29 »
Åh, tack, jag testade genast att bura en av mina trygga hönor som tomruvat i snart två veckor. Hon fick två ägg att provligga, ligger hon snällt till i morgon så stoppar jag in några av äggen som ska kläckas i helgen under henne i morgon. För då hinner hon ju höra pipen.
Ska testa att låta henne och den andra hönan som ligger på fem att adoptera ( men funderar på om jag istället skulle flytta ägg från kläckaren till henne redan nu, känner mig lite osäker på hur många ägg hon klarar av att ligga på). Gör då som du och svärfar säger, ger dem kycklingarna på kvällen. Men förbereder ändå med värmelampa om det går dåligt.

Mamma-Anna

« Svar #5 skrivet: 09 maj-07 kl 11:33 »
Venter i spenninge på dine kyllinger!!  ;D
Blir så spennende å høre hvordan det går!!! For å ikke snakke om hvordan farger det blir!
Noen av eggene kommer fra en rød hane som går med en vetefarga og en blå/ grå høne. Håper det skal bli noen fine farger her!  ;D
Eller har jeg tre tuppar, så du bør få en fin avlsgruppe selv. Håper vi på!!!  ;D
Jeg hadde håpet å få satt på 24 Hedemora, men så kom grannen å lånte klekker'n...  ;)
Da får jeg vente litt på min tur  

LYKKE TIL!!!  ;D

Du kan forresten se noen av mammaene og pappaene her.

http://www.safari.til1000.net/honer/hedemora.htm

Tack, ja det är väldigt spännande nu, fast jag vet att det är några dagar kvar så börjar jag gå och lyssna i köket efter pip....det är så roligt med tillökning! Väntar också med spänning på vilka färger det blir.....förra året var första gången jag kläckte hedemora, och jag blev så glatt överraskad när jag kom ut i i hönshuset och såg kycklingar i alla färger kika ut under hönan (jag trodde att alla kycklingar var gula, nybörjare som jag var/är).

Mamma-Anna

« Svar #6 skrivet: 09 maj-07 kl 11:43 »
Varför stänger du in dina hönor som ska ruva????
Jag skulle inte heller vilja bli instängd...

Av olika orsaker. När jag inte stängde in fick hönan ständigt besök av andra hönor som prånglade in sina ägg i redet. Dessutom försöker hela tiden andra hönor att dubbelruva och det blir ett väldigt tjafs.
Jag var också med om förra sommaren att när det var kläckning hos grannen ett par dagar före att andra hönan skulle få sina kycklingar, så lämnade hon sin ägg och hjälpte sin kamrat med uppfödning av de redan kläckta kycklingarna. Visst fungerade det för dem ihop, men alla hennes ägg gick om intet, vilket jag tyckte var sorgerligt. Den tredje anledning är att hönorna helst ruvar i värpreden uppe på väggen, vilket blir ett för stort fall för kycklingarna när de lämnar redet. Så för mina höns och för mig har det fungerat bäst när de fått lov att vara ifred och egen yta att vara på.

anette i bugared

• -
« Svar #7 skrivet: 09 maj-07 kl 11:55 »
Jag sätter också nät runt mina ruvande hönor.
Dels för stt de ska få ha sitt rede ifred (om inga andra hönor kommer åt att lägga ägg hos henne så behöver inte jag störa henne lika mycket).
Dels för att hon skall få vara ifred för tupparna, som inte drar sig för att våldföra sig på en "havande"  ;D höna.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

hönstanten

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 10 maj-07 kl 08:13 »
Okej...då förstår jag. Mina hönor beter sig inte riktigt så och det skulle aldrig falla tuppen in att ge sig på dom ruvande hönorna. En del av mina ligger också högt uppe på väggen i redet men det brukar ordna sig. Är det en kall årstid så sätter jag för en bur framför dom sista dagarna så inte kycklingarna ramlar ut och fryser ihjäl.
Mina hönor ligger snällt på sina ägg och försöker inte sno någonannans. Men vem vet...en vacker dag kanske dom ändrar sig men jag får hoppas att dom inte gör det.

Spännande med kläckning snart!!! Mina första kläcks också nu till helgen!

anemone59

« Svar #9 skrivet: 10 maj-07 kl 10:02 »
Jag har lyckats adoptera bort nio kycklingar till min super-tama hedemorahöna.
Hon hade bara legat sådär en fyra dagar då det kläcktes kycklingar i maskin. Jag chansade och bar ut ett par spruckna men okläckta ägg (med hål och pipljud) och en nykläckt kyckling till henne och det gick bra.

Eftersom hon är så tam så accepterar hon störningar. Man ska nog vara mycket försiktig om hönan är ovan vid kroppskontakt.
Lägg ut ägg/kycklingar när det blivit mörkt för hon går ingenstans då. Kolla noga varje timme på morgonen efter. Man ser direkt om hon är med på arrangemanget.

Sen var det bara för mig att fylla på med nya allteftersom de kläcktes inne.. Jag höll bara fram dem till henne så petade hon bestämt in dem under sig med näbben.
Men jag vet också en höna som blev fientlig mot "lånekycklingar" och hackade på dem och liksom kastade omkring dem med näbben, så ha koll på vad som sker.
Berätta hur det går, vi vill gärna höra slutet på historien

Helenan

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 10 maj-07 kl 21:23 »
Jag skulle nog inte hålla fram kycklingen till henne utan smussla in dem under henne så hon inte ser att de kommer utifrån. Dessutom skulle jag lägga dem under henne innan de kläckts - så tidigt som möjligt så hon får hela utvecklingen med pipljud osv.
« Senast ändrad: 10 maj-07 kl 21:24 av Helenan »

Dela detta:

* Inloggade just nu

626 gäster, 1 användare
ÖsterFröken

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser