Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nykläckt kyckling  (läst 26951 gånger)

Loppan

• Gäst
Nykläckt kyckling
« skrivet: 09 maj-07 kl 09:17 »
Min dvärghöna har ruvat för första gången och fick igår en liten söt kyckling (det blev bara en av fyra ägg).

Jag är nybörjare på det här med höns och skulle behöva lite tips och råd om hur jag på bästa sätt tar hand om kycklingen. Vi har förutom hönan och kycklingen även en dvärgtupp.

- Kan tuppen ge sig på kycklingen?
- Jag har läst att man ofta sätter höns och kycklingar i egen bur men tror ni att det ändå är okej om hönan, tuppen och kycklingen sitter tillsammans?
- Stämmer det att kycklingar äter undulatfrön och hårdkokt äggula den första tiden eller ska jag ge den annan mat? När börjar dom äta samma mat som de vuxna?
- Hur gammal bör kycklingen vara innan jag släpper ut den i hönsgården?
- Är det något mer jag behöver tänka på?

Tacksam för snabba och många svar!
//Loppan

Mamma-Anna

• http://norgardsanna.spaces.live.com/
Re:Nykläckt kyckling
« Svar #1 skrivet: 09 maj-07 kl 09:55 »

- Kan tuppen ge sig på kycklingen?
- Jag har läst att man ofta sätter höns och kycklingar i egen bur men tror ni att det ändå är okej om hönan, tuppen och kycklingen sitter tillsammans?
- Stämmer det att kycklingar äter undulatfrön och hårdkokt äggula den första tiden eller ska jag ge den annan mat? När börjar dom äta samma mat som de vuxna?
- Hur gammal bör kycklingen vara innan jag släpper ut den i hönsgården?
- Är det något mer jag behöver tänka på?

//Loppan

Hej och grattis, själv väntar jag intensivt, har planerad kläckling på lördag!
Ska dela med mig om det jag lärt mig efter två år med höns!
Hönorna brukar vara duktiga på att försvara sin små, från andra höns och tuppar. En höna med kyckling sitter inte på nattpinnen, men det gör tuppen. Hönan håller sig på golvet och ger sin kyckling värme under sig så länge som den behöver det. Dock tar jag bort redet, för jag var med om en olycka där en kyckling blev ihjältrampad, hönan väljer sedan en ett lugn hörn istället.
Jag sätter ruvhönan i egen bur, för att hon ska få vara ifred från de andra hönsen, och eftersom de annars har en förmåga att ruva tillsammans samt prångla in nya ägg i redet hela tiden. Men efter ett par dygn med nykläcka kycklingar öppnar jag upp och de får gå med de andra, eftersom hönan tar så bra hand om de små. En av mina hönor smet förra året ut med sina små redan andra dygnet, från inburningen och ut i trädgården, och det gick fint! Så jag tror inte att din höna behöver buras in nu, om tuppen är snäll!
Nykläckta kycklingar ger jag undulatfrön, havregryn som jag krossar lätt, krossade linfrön, hårdkokt ägg, finklippt gräs, maskrosblad och annat grönt, grönt är viktigt för E-vitaminet. Kycklingar smutsar ner foder och mat fort, så man måste sätta in fräscht flera gånger per dygn. Hönor visar kycklingarna vad de ska äta, och väldigt fort njuter kycklingarna av flugor, maskar osv. Kycklingar har ett stort behov av protein, så matrester finhackat funkar fint. Jag brukar ta in en jordhög med smått och gått, och hönan finfördelar och plockar fram godsakerna. När man har många kycklingar, så sliter och drar de i godaker och finfördelar på så sätt tillsammans, så det som jag tänker på när man har en är att se till att maten i början är så där liten som undulatfoder. När jag får många kycklingar tycker jag att det behändigt med särskilt kycklingfoder, men om man bara har en kyckling är det nog onödigt att köpa hem en säck! Men se till att det serveras mer proteinrikt än bara vanligt värpfoder. Det är behändigt att ha några färdigkokta ägg så kan man ge lite i taget.
Jag tycker att man kan låta hönan bestämma när kycklingen kan gå ut, hon värmer sin kyckling och tar fint ansvar. Tänk bara på OM du har en hönsgård med stormaskigt nät att inte kycklingen kan smita ut utan att hönan kan komma efter. Sätt i så fall upp skydd längst ner. En annan sak som är att tänka på är att inte ha vatten i stora skålar, då kan kycklingen ramla i och frysa/drunkna, utan stenar i vattnet förhindrar det.
Att det är gott och varmt på golvet i hönshuset hjälper hönan med värmen, så mycket torrt strö på golvet är extra viktigt.
lycka till!

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #2 skrivet: 09 maj-07 kl 10:29 »
Hönan tar hand om di små. Men vill man ge lite extra och skydda kycklingmaten från dom vuxna, kan man bygga ett litet "bord" eller hylla som man ställer maten inunder, med nät eller spjälor runt om dit bara kycklingen kommer åt maten. Vill man inte göra så flott, går det fint med en fruktlåda upp och ned. Havregryn, hackat ägg, kanske startfoder om man vill det, fint gräsklipp. Och så strör jag lite undulatfrö över alltihop. Dom pickar mot det blanka.

Helenan

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 10 maj-07 kl 21:34 »
Fruktlåda - är det en sådan där blå man får från affären? Jag kommer jobba när jag får kycklingar så jag kan inte sätta ut mat på dagen. Därför skulle jag behöva något sådant som du beskriver. Men jag har också massor av strö på golvet. Jag minns från förra året att det brukarde bli fullt av strö i fattet med vatten och stenar och tefatet med unulatfrå blev totalt överöst av sågspån. Det ledde till att jag blev tvungen att flytta höna med kyckling till annat ställe vilket ledde till att hon blev mobbad av de andra när de kom tillsammans igen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

584 gäster, 1 användare
isa

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser