Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nykläckt kyckling  (läst 26951 gånger)

Loppan

• Gäst
Nykläckt kyckling
« skrivet: 09 maj-07 kl 09:17 »
Min dvärghöna har ruvat för första gången och fick igår en liten söt kyckling (det blev bara en av fyra ägg).

Jag är nybörjare på det här med höns och skulle behöva lite tips och råd om hur jag på bästa sätt tar hand om kycklingen. Vi har förutom hönan och kycklingen även en dvärgtupp.

- Kan tuppen ge sig på kycklingen?
- Jag har läst att man ofta sätter höns och kycklingar i egen bur men tror ni att det ändå är okej om hönan, tuppen och kycklingen sitter tillsammans?
- Stämmer det att kycklingar äter undulatfrön och hårdkokt äggula den första tiden eller ska jag ge den annan mat? När börjar dom äta samma mat som de vuxna?
- Hur gammal bör kycklingen vara innan jag släpper ut den i hönsgården?
- Är det något mer jag behöver tänka på?

Tacksam för snabba och många svar!
//Loppan

Mamma-Anna

• http://norgardsanna.spaces.live.com/
Re:Nykläckt kyckling
« Svar #1 skrivet: 09 maj-07 kl 09:55 »

- Kan tuppen ge sig på kycklingen?
- Jag har läst att man ofta sätter höns och kycklingar i egen bur men tror ni att det ändå är okej om hönan, tuppen och kycklingen sitter tillsammans?
- Stämmer det att kycklingar äter undulatfrön och hårdkokt äggula den första tiden eller ska jag ge den annan mat? När börjar dom äta samma mat som de vuxna?
- Hur gammal bör kycklingen vara innan jag släpper ut den i hönsgården?
- Är det något mer jag behöver tänka på?

//Loppan

Hej och grattis, själv väntar jag intensivt, har planerad kläckling på lördag!
Ska dela med mig om det jag lärt mig efter två år med höns!