Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sniglar  (läst 8790 gånger)

Georgisten

• Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
Sniglar
« skrivet: 26 aug-04 kl 23:38 »
Finns det någon som odlat sniglar här inne? Hur går det till? Och är det lönsamt?
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

Sofia

Re:Sniglar
« Svar #1 skrivet: 24 sep-04 kl 21:52 »
Det låter helt tokigt att odla levande varelser. För mig är det bara växter som är odlingsbara ::)

john

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 24 sep-04 kl 23:21 »
Det låter helt tokigt att odla levande varelser. För mig är det bara växter som är odlingsbara ::)

Hört talas om fiskodling?  ;)

Neiklot

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 24 sep-04 kl 23:56 »
Vinbergssnäckor (sniglar med skal, alltså) är det bara att plocka från närmsta trädgård, om du frågar först.

Dom flesta vill bli av med dom, fast själv ser jag dom som kanontillskott under friluftsliv. :-)

Sofia

« Svar #4 skrivet: 25 sep-04 kl 21:59 »
John: Japp, men det låter lika knasigt det :o

john

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 26 sep-04 kl 03:07 »
John: Japp, men det låter lika knasigt det :o
::)

Kolla, jag håller upp hela citatrutan med pannan på vänsterflanken!
« Senast ändrad: 26 sep-04 kl 03:08 av john »

Sofia

« Svar #6 skrivet: 26 sep-04 kl 09:56 »
John: Wohoo! Vilket partytrick! ;)

manna

• -
« Svar #7 skrivet: 27 sep-04 kl 09:56 »
::)

Kolla, jag håller upp hela citatrutan med pannan på vänsterflanken!

Och det tog det ett tag innan jag fattade, kan jag säga. Fick inte ihop det med vare sig fiskodlingen eller de tidigare nämnda sniglarna...
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

hanzzon

• Livet på ett torp
    • Västmanland
    • Sadelmakarns Torp
« Svar #8 skrivet: 09 okt-04 kl 15:45 »
hehe..

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #9 skrivet: 01 feb-05 kl 14:10 »
Vargalyster, jag vill minnas att jag sett ett reportage nånstans om en kvinna som odlade sniglar i växthuset. Ja, så mkt. växter hade hon inte där längre  ;) Hon matade dom med överblivet grönt ifrån mataffären.

Monica

« Svar #10 skrivet: 01 feb-05 kl 20:27 »
Det, mina kära vänner, är en mycket lönsam affär. Det krävs dock att man flyttar *hagen* med jämna intervaller för att undvika sjukdomar.....

(min etta och tvåa på tangentbordet har lagt av  >:()

fjällan

• Östergötland
« Svar #11 skrivet: 05 feb-05 kl 16:22 »
vi har massor av vinbärssniglar på gården .behöver inte odla dom alltså. men hur gör man när man tillagar dom? ska dom svälta nåt dygn gå på sand, eller sköljas på något sätt är det gott eller. vart nyfiken men vet och kan inget om tillväga gångssättet

manna

• -
« Svar #12 skrivet: 05 feb-05 kl 23:18 »
Här springer jag omkring och räddar snäckor från att bli söndertrampade - och så ska ni ÄTA dem!!!   :o

Kan ni inte bara nöja er med vitlökssmöret??
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #13 skrivet: 06 feb-05 kl 13:01 »
Här! Svaret på ens frågor finns ofta närmare än man tror  ;)

http://www.alternativ.nu/handbok/djur/snackodling.html

manna

• -
« Svar #14 skrivet: 06 feb-05 kl 16:13 »
Vinbergssnäckan är flerstädes utdöd eller sällsynt och är idag en hotad art i stora delar av sitt utbredningsområde.

Odla snäckorna och plantera ut dem i stället för att käka upp dem! Det är inte ekonomiskt lönsamt, men ekologiskt. Och det borde väl vara värt något det oxå?

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #15 skrivet: 06 feb-05 kl 20:40 »
Den är dessutom inplanterad.....*host* :-X

manna

• -
« Svar #16 skrivet: 07 feb-05 kl 17:02 »
Den är dessutom inplanterad.....*host* :-X

Vad har det med saken att göra?

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #17 skrivet: 07 feb-05 kl 17:10 »
Klart att den har ett värde, precis som, skatan, fasanen, klippduvan, rapphönan o.s.v. (alla inplanterade), det är inte det. Utan bara att jag inte kan låta bli att dra på munnen lite när man pratar om "utrotning" av ett djur som inte kommit hit på naturlig väg, och alltså knappt hör hemma i detta "utbredningsområde".

Undrar hur det hade låtit ifall tigrarna drottning Christina (som ju tog hit skatan från kina) lät utplantera på kunglia djurgården i stockholm, hade förökat och spritt sig. Och minken, har den ett berättigande? Vart går gränserna? Är ett trevligt eller sött djur mer värt en en som gör skada eller dras med fördommar? Ska man gnälla över kanadagåsens bajs på stränderna eller köpa badtofflor och glädjas? Katten i sandlådan?

Inte ens gråsparven är inhemsk, men den har i alla fall kommit hit självmant. Och ingen är gladare än jag att se att staren är tillbaka efter att man slutat spränga dom i luften i fruktodlingarna nere i europa.

Men frågeställningen är oerhört intressant! Dock tänker jag själv inte diskutera det mer. Jag har fått huvudet avhugget för många gånger för det.
« Senast ändrad: 07 feb-05 kl 17:26 av Gruff »

manna

• -
« Svar #18 skrivet: 08 feb-05 kl 19:43 »
Ja, men ska vi ta bort allt som inte har varit här från början så blir det inte så himla mycket kvar... För, som du säger, var ska vi sätta gränserna? Våren 1830? Vid inlandsisen?

Äh, att förvalta vikingaarvet eller försöka upprätthålla det svenska (eller hur man nu ska uttrycka det) är inget jag tycker är något att lägga krut på. Världen förändras. Nu finns snäckorna här. Jag gillar dem och tänker inte för allt i världen äta upp dem.

fixthecat

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 29 sep-05 kl 17:14 »
Jag älskar sniglar, både att äta och att bara se på dem. Har själv tänkt börja föda upp dem (odla), kan inte tänka mig ett lugnare arbete.
Det finns inte mycket information om hur man gör, men i Jesper Aspegrens och Rickard Nilssons bok:"Mitt i Maten" finns en sida om Sveriges första snigelfarm. Gården ligger i Gråmanstorp utanför Klippan i Skåne och deras årsproduktion är (var när boken kom till) 800 kg årligen.
Väldigt lite finns beskrivet om själva odlingen. Det är inte bara att släppa dem lösa om man vill ha effektivitet och god avkastning, men de tycks inte ha svårt att avsätta skörden till grossister och restauranger.
Hoppas att du lyckas med din odling!  Herregud såna tråkmånsar som verkar dominera i detta forum. Miljötalibaner och glädjedödare, "Get a Life!"

Dela detta:

* Inloggade just nu

579 gäster, 2 användare (1 dolda)
Helniel

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser