Klart att den har ett värde, precis som, skatan, fasanen, klippduvan, rapphönan o.s.v. (alla inplanterade), det är inte det. Utan bara att jag inte kan låta bli att dra på munnen lite när man pratar om "utrotning" av ett djur som inte kommit hit på naturlig väg, och alltså knappt hör hemma i detta "utbredningsområde".
Undrar hur det hade låtit ifall tigrarna drottning Christina (som ju tog hit skatan från kina) lät utplantera på kunglia djurgården i stockholm, hade förökat och spritt sig. Och minken, har den ett berättigande? Vart går gränserna? Är ett trevligt eller sött djur mer värt en en som gör skada eller dras med fördommar? Ska man gnälla över kanadagåsens bajs på stränderna eller köpa badtofflor och glädjas? Katten i sandlådan?
Inte ens gråsparven är inhemsk, men den har i alla fall kommit hit självmant. Och ingen är gladare än jag att se att staren är tillbaka efter att man slutat spränga dom i luften i fruktodlingarna nere i europa.
Men frågeställningen är oerhört intressant! Dock tänker jag själv inte diskutera det mer. Jag har fått huvudet avhugget för många gånger för det.