Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tre av fyra hönor ruvar!  (läst 5074 gånger)

Helenan

• Gäst
Tre av fyra hönor ruvar!
« skrivet: 07 maj-07 kl 21:48 »
Jag har länge hoppats att min svarta hedemora, Lakrits, ska lägga sig på ägg och ruva. Har sedan länge bokat några Åsbo ägg att lägga under henne. Hon har funderat länge och legat några timmar på förmiddagen men sedan gått ut i solen igen och suttit på pinnen på natten. Nu ligger hon ialla fall i ett lite större (40x40x40 cm) rede på golvet som jag gjort i ordning för ruvning. Någon dag senare klämmer två hönor in sig i det vanliga värpredet och ruvar på två träägg som ligger där. Detta rede är lagom stort för en höna och sitter ca 80 cm från golvet.

Hur ska jag nu göra när jag får äggen i morgon? Ska jag ge dem till den seriösa Lakrits eller ska jag ge några till de två som ligger på varandra i det lilla redet. Tror ni inte de kommer krossa sina kycklingar när de kläcks eller äggen dess förinnan?

Manne

• Ljuset återvänder, pulsen stiger...
    • Södermanland
    • Hedlundarnas sida
Re:Tre av fyra hönor ruvar!
« Svar #1 skrivet: 08 maj-07 kl 00:27 »
Hur många ägg får du ? Har du råd att "offra" ett par till de två som trängs ?
Har haft två Brahma damer som ruvat tillsammans utan att "krossa" sin avkomma, de är ganska försiktiga när de kliver in i redet.

Du kan få några ägg av mig om du vill att damerna skall få kycklingar, kan ta tillbaka ungdjuren om du inte vill behålla dem.

// Manne
Stolt Far, Make och Man.(och ibland RADIKALBÖG.)
med Brahmahöns och Irländska varghundar.
Boendes i Stockholm.

Helenan

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 08 maj-07 kl 17:40 »
Nu har äggen kommit och 4 av 10 var trasiga :'( så JA TACK, manne! Jag tar gärna emot några ägg till de två som trängs! Det låter jätte bra om du kan ta emot dem i höst när jag flyttar hem från landet? Du kan väl skicka ett medelande till mig om din adress och när det passar att hämta dem?
« Senast ändrad: 08 maj-07 kl 19:14 av Helenan »

Getaberga

• Getaberga - Norregård
« Svar #3 skrivet: 11 maj-07 kl 06:32 »
Det var ju tråkigt med äggen. :(
-------------------------------------
Nötkreatur (Blonde), Höns (Åsbo), Sommargrisar
david.taljsten@getaberga.se www.getaberga.se

Helenan

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 11 maj-07 kl 08:10 »
Ja, man måste verkligen packa in ägg och äggkartong i ordentligt med fyllningsmaterial. Äggen slängs verkligen omkring på posten. :-\

Nu ligger ialla fall även de två som trängs i ett rede på några Faveroll-ägg! Tack manne! Det blir spännande att se vad som kommer ur de äggen. Fortsättning följer för dem som är intresserade. ;)
« Senast ändrad: 11 maj-07 kl 08:11 av Helenan »

Helenan

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 20 maj-07 kl 21:28 »
Väntar med spänning att mina Faveroll ägg ska kläckas på tisdag. Tyvärr hade två ägg ramlat ut en morgon när jag kom ut i hönshuset. De två trängdes så mycket i redet så äggen fick inte plats! Jag la in äggen igen och hoppas på det bästa! Nu har i alla fall en av hönorna lagt sig i redet högst upp så nu ligger de en höna i varje rede och en har två faveroll ägg, en har tre och den första har sex Åsbo ägg.  Jag har även satt en extra bräda för redet så kycklingarna och äggen inte ska trilla ut.

Har tyvärr inte sett om Åsbo äggen är befruktade. De ska kläckas nästa tisdag. Jag håller tummarna.

Manne

• Södermanland
    • Hedlundarnas sida
« Svar #6 skrivet: 20 maj-07 kl 23:17 »
Jag går också o tittar ner i kläckaren..... tyckte jag hörde några pip, men det var nog från mina nya Maran-bebisar.

// Manne
Boendes i Stockholm.

Helenan

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 23 maj-07 kl 08:46 »
I morse pep det under hönan! Min Prilla som ligger i övre redet har i alla fall en faveroll bebis!! Tänk att det kan kläckas mot alla ods! Det är väl fantastiskt!  ;D :D ;D :D ;D

Hur går det i kläckaren manne?

I går morse hade de båda klämt in sig i det övre redet så de ägg som låg nere var kalla. Jag kastade ut den som bytte, la alla ägg under Prillan och satte galler för redet så hon skulle få vara i fred. Gulda som hittills legat nere fick några hårdkokta ägg att ligga på men nu har i alla fall en kyckling kläckts. Gulda stod i öppningen till redet och tittade in när jag kom. Hoppas det inte blir så trångt så de trampar sönder kycklingen eller den ramlar ur. :-\ Jag är så orolig och förstår inte hur jag ska få något arbete utfört en sådan här dag :-[
« Senast ändrad: 23 maj-07 kl 08:50 av Helenan »

Manne

• Södermanland
    • Hedlundarnas sida
« Svar #8 skrivet: 23 maj-07 kl 09:49 »
2 blöta små kycklingar kläcktes inatt... väntar med spänning på fler...  ;D ;D

// Manne
Boendes i Stockholm.

Helenan

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 23 maj-07 kl 16:56 »
Kom hem idag och flytta undan båda hönorna. (Jag måste ju få se om där var någon kyckling - man det var det inte! Så såg jag att ett ägg har börjat spricka och däri piper det! Det var väl det jag hört! Jag kunde inte låta bli att peta bort några skalbitar. Det känns ganska hårt och tort skalet men man får väl hoppas att kycklingen ska klara av att får bort skalet.  

En av mammorna sprang raka vägen in till Lakrits som ruvar i redet på golvet så hon sprang ut och nu har jag ställt till det. Det är så oroligt när de lämnar äggen ett tag. Jag vill bara gå ut och jaga in henne :-[ Men en av mammorna är i alla fall kvar hos kycklingen som håller på att kläckas... Jag tror dock att det bara blir en eftersom jag tror de andra äggen blivit för kalla... :-\

Helenan

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 24 maj-07 kl 09:46 »
Så kom jag ut i morse. Prillan har hoppat ner på golvet med sin kyckling och kvar låg ett halvkläckt ägg och tre kalla :( Dumma Gulda sprang runt och klucka och försökte få syn på kycklingen under prillan. Jag la de fyra kalla äggen på golvet under prillan men nästa gång jag kom ut låg Gulda i ett annat värprede och ruva och det låg en blöt och kall kyckling på golvet med resterande tre ägg. Då la jag upp ägg med blöt kyckling i redet till Gulda. Hoppas nu att hon inser att hon har några ägg att ta hand om och inte springer iväg igen. :-\ Jag är så orolig. Varför kan man inte få kycklingledigt från jobbet?? Vad ska man göra? Varför stannar inte hönan hos de ägg som ligger i redet innan hon ger sig av med dem första kläckta kycklingen? På detta sätt blir det ju aldrig mer än en kyckling?  ???

Orolig kyckling mamma :-[

Anna

• -
« Svar #11 skrivet: 24 maj-07 kl 10:55 »
Det är för att slippa att de lämnar redet och att andra går dit som jag flyttar en höna som ruvar till ett eget utrymme eller bur. Om hönan får vara kvar inne hos hönsen tills det kläcks så sätter jag en planka eller nät för redet så inte kycklingarna kan ramla ut och helst så inte hönan går ut heller. Oftast så lämnar hon inte äggen det dygnet de kläks, men sedan brukar hon vilja gå iväg och då kan det ju vara ägg som inte hunnit kläckas.
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

Manne

• Södermanland
    • Hedlundarnas sida
« Svar #12 skrivet: 25 maj-07 kl 20:26 »
Blev bara 2 kycklingar av alla mina ägg denna vecka... :-\
Nästa helg hoppas jag att bli far till lire fler "bollar"  :D

// Manne
Boendes i Stockholm.

Lena A

« Svar #13 skrivet: 25 maj-07 kl 21:12 »
Jag har fått EN kyckling, en pigg liten krabat. Ett andra ägg kläcktes inte och vid belysning såg jag att halva ägget var tomt, så jag har nu kastat det.

Jag hade också problem med att olika hönor ruvade äggen. Jag tror att det här okläckta ägget råkade komma vid sidan om hönan någon gång, kallnade för mycket och sedan blev det inget mer med det.

Bild på min enda kyckling kommer i bildtråden så småningom.  :D
« Senast ändrad: 25 maj-07 kl 21:13 av Lena A »

Helenan

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 26 maj-07 kl 07:21 »
Två av mina fem ägg kläcktes men båda är nu döda :'( :'( :'(

De tre som inte kläcktes var helruttna och inga kyckling räster kvar. Den som kläckts och låg under Prillan på golvet låg död när jag kom hem från jobbet och båda hönorna låg i redet och ruvade. Den döda kycklingen hade någon hackat bort hela näbben på!!! Jag tog bort alla ägg och en död kyckling i redet som var alldeles kladdig av äggula?? ! Då gav sig Gulda på den som ruvar i ruvredet på golvet (Lakrits). Nu tror jag att Gulda är boven som försöker sno alla ägg och kycklingar hon ser. Kan det vara så? Men varför skulle hon hacka ihjäl dem då? Om jag bara visste det var hon skulle jag nacka henne.

Nu har jag ialla fall byggt en bur runt hönan som fortfarande ruvar får vi se hur det går för henne. Hon ska få sina på tisdag.

Jag hade också problem med att olika hönor ruvade äggen. Jag tror att det här okläckta ägget råkade komma vid sidan om hönan någon gång, kallnade för mycket och sedan blev det inget mer med det.

Bild på min enda kyckling kommer i bildtråden så småningom.  :D
Jag satte nät för redet ett tag men det är så litet så jag vågade inte ha det så. Jag tror hönorna ska klämma sig då men om jag är hemma när Lakrits börjar kläckas ska jag sätta för så hon stannar med dem som inte har kläckts än.

Tyvärr är min kamera kvar på landet men så snart jag får fatt på den ska här uppdateras med bilder på kycklingar på tisdag.
« Senast ändrad: 26 maj-07 kl 07:26 av Helenan »

hönstanten

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 29 maj-07 kl 12:06 »
Hoppas att det tittar fraom några kycklingar idag. Spännande! Berätta hur det går!

Helenan

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 29 maj-07 kl 21:52 »
Yes!  ;D Idag när jag kom hem från jobbet satt jag och lysnade ett tag men hörde ingenting. Så kom Emil (min son) och sa att han hört att det pep. Jag trodde han hittade på men jag satte mig på golvet och stängde dörren och väntade och rätt som det var så vände Lakrits på huvudet och kluckade lite under vingen och då hörde jag ett litet pip till svar. Jag såg lite skalbitar också. Undrar just om hon inte ska slänga ut skalet? Jag vill inte dit och peta utan lämnar henne så mycket själv som möjligt eftersom hon har sitt rede på golvet med trappa in och avstängt för de andra.

Jag är så glad ;D ;D Då blir det kanske kycklingar i år i alla fall  ;D
« Senast ändrad: 29 maj-07 kl 21:52 av Helenan »

Manne

• Södermanland
    • Hedlundarnas sida
« Svar #17 skrivet: 29 maj-07 kl 22:10 »
Kul att du åtminstånde har en liten "boll"..  :)

Känner mig lite fånig att jag lev. så dåliga ägg till dig, du får komma o hämta nya när du vill !! :-[

// Manne
Boendes i Stockholm.

Helenan

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 29 maj-07 kl 22:18 »
Åh det behöver du inte! Det är jag som känner mig hämsk som misshandlade dina ägg så :-\ Men har du ägg över så är jag sugen på att försöka maskinkläcka några faveroller. Kan betala med en kasse full med fina matrester som min syrra kom med. Mer än mina surhönor äter för tillfället!

Manne

• Södermanland
    • Hedlundarnas sida
« Svar #19 skrivet: 29 maj-07 kl 22:24 »
Jobbar natt hela denna o nästa vecka, men du är välkommen.
Make o son hemma kvällstid.

// Manne
Boendes i Stockholm.

Dela detta:

* Inloggade just nu

664 gäster, 2 användare (1 dolda)
Bokohammare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser