Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tre av fyra hönor ruvar!  (läst 5075 gånger)

Helenan

• Gäst
Re:Tre av fyra hönor ruvar!
« Svar #20 skrivet: 30 maj-07 kl 19:52 »
Nu har Lakrits visat upp vad hon låg på! En liten dunboll blev det! Resten av äggen var obefruktade och ruttna. Den lilla kycklingen är så söt ;D Hade dock velat ha några till. Förra året övergav hönan kycklingen lite väl tidigt. Hade hoppats det skulle bli lite fler och en liten flock med kycklingar iår.

Lena A

« Svar #21 skrivet: 30 maj-07 kl 20:29 »
Helenan, grattis till din lilla kyckling!  :D  Jag fick ju också bara en kyckling, också den väldigt söt. Nu när min lilla är en vecka gammal börjar den få mörkare vingar precis som sin biologiska mamma.  :D

Vi får ta speciell god hand om våra ensamma små dunbollar.  ;D

Helenan

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 30 maj-07 kl 21:00 »
Ja vist får vi! Förra året lämnade Lakrits sin kyckling när den var 5 veckor. Då blev den väldigt tam och bestämde sig för att soffan framför TVn var rätt plats för den att sova på. Vi bar ut den i hönshuset varje kväll och den gick troget in och la sig i soffan varje kväll.  ;D På dagarna gick den i flockens utkant och gick emellan varje katt och hönorna men fick bara nyp i gengäld :-\

Tror du det är stor risk att hönan överger kycklingen när den är ensam?

Helenan

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 31 maj-07 kl 11:40 »
Jag har hört att man ska ta upp kycklingarna varje dag för att vänja dem och hönan vid det men den här hönan blir så stressad varje gång jag ställer dit mat att hon börjar sprätta och burrar upp sig och är nära att trampa på kycklingen. Tycker ni man ska ta upp kycklingen varje dag?

Spraka

• Till vänster The Real Spraka!
« Svar #24 skrivet: 01 jun-07 kl 22:49 »
Hej Lena A och Helenan!

Vi kan snart bilda en klubb, jag fick också EN kyckling förra veckan! ;D
Min islandshöna Hillary hade börjat ruva igen, denna gången på fyra ägg, och det gick mycket bättre än förra gången i våras.
Hon har börjat lära sig det hela, har varit mera agressiv mot mig när jag skulla kolla äggen och fick lyfta bort henne, och "kluckade" mycket mer än förra gången.
Tyvärr kläcktes bara ett av äggen – tänk vilken möda för bara EN liten unge! :)

Men ojojoj vad hon tar hand om sin lilla ”Pip”! En av katterna var lite nyfiken på den lille, och vi råkade se hur Hillary anföll honom och jagade honom långt bort därifrån. Katten såg mycket rädd och förvirrad ut. Det där gjorde han bara en gång! ;D

Imponerande att se deras moderinstinkter...  :-*  Även Clinton (tuppen ;D ) fick sig en omgång när han kom för nära kycklingen, när hon var ute med den för första gången!

Ja, det är så häftigt med hönsen. Jag tittar och njutar varenda dag! :)
Why be normal when you can be yourself?

Bubblisa

• Det man ger får man tusenfaldt åter
« Svar #25 skrivet: 03 jun-07 kl 12:36 »
Det verkar som om vi är flera stycken här som haft lite otur med äggen i samma period!
Kan det bero på väderväxlingarna att hönorna har svårt för att vara hängivna ruvare? Eller är det enbart själva slumpen att de drattiga individerna lagt sig att ruva ungefär samtidigt?
Jag fick bara 2 överlevare utav 9, så det kändes lite trist, när fyra kycklingar dog p.ga. att äggen gick sönder bara ett par dagar före kläckningsdax. Det var sorgligt att se att de små nästan färdiga kycklingarna andades där inne, men hade ingen chans att klara sig.
Min rolls roys höna Matilda, fick 8 friska kycklingar i mars, alla klarade sig och hon rörde sig inte på fläcken, utan låg pall på sina ägg tills det var dax.
 hon vill gärna ligga i en stor grön lövkorg, med hö i.
Den är bra, då kanterna är så höga att kycklingarna måste stanna är tills de klarar att ta sig upp till kanten.
Jag sätter en litan vattenkopp med mat och en med vatten så både hönan och de små första kycklingarna får vad de behöver medan de väntar på eftersläntarna.
Nu ligger hon där igen, på 10 ägg, det ska bli spännamde att se om hon lyckas få fram en andra kull i år.
Det bästa är att man redan har en köpare till dem. ;D
Lisa

Dela detta:

* Inloggade just nu

677 gäster, 2 användare (1 dolda)
Bokohammare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser