Det verkar som om vi är flera stycken här som haft lite otur med äggen i samma period!
Kan det bero på väderväxlingarna att hönorna har svårt för att vara hängivna ruvare? Eller är det enbart själva slumpen att de drattiga individerna lagt sig att ruva ungefär samtidigt?
Jag fick bara 2 överlevare utav 9, så det kändes lite trist, när fyra kycklingar dog p.ga. att äggen gick sönder bara ett par dagar före kläckningsdax. Det var sorgligt att se att de små nästan färdiga kycklingarna andades där inne, men hade ingen chans att klara sig.
Min rolls roys höna Matilda, fick 8 friska kycklingar i mars, alla klarade sig och hon rörde sig inte på fläcken, utan låg pall på sina ägg tills det var dax.
hon vill gärna ligga i en stor grön lövkorg, med hö i.
Den är bra, då kanterna är så höga att kycklingarna måste stanna är tills de klarar att ta sig upp till kanten.
Jag sätter en litan vattenkopp med mat och en med vatten så både hönan och de små första kycklingarna får vad de behöver medan de väntar på eftersläntarna.
Nu ligger hon där igen, på 10 ägg, det ska bli spännamde att se om hon lyckas få fram en andra kull i år.
Det bästa är att man redan har en köpare till dem.